ریاض حل مشکل خود با تهران را در دستان پکن و مسکو می‌بیند

معارض سعودی تأکید کرد که عربستان کلید حل مشکل خود با ایران را در دستان چین و روسیه می بیند.

کد خبر : 260786
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آذر 1401 - 7:37

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، «وسام الرمال الشمری» عضو مؤسس شورای فدرال عربستان و معارض سعودی در تحلیل ابعاد سفر «شی جینپینگ»، رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی به دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد  این کشور گفت: برکسی پوشیده نیست که خاورمیانه به دلیل موقعیت جغرافیایی و‌منابع دلفریبی که برای شرق و غرب دارد، یک منطقه همواره درگیر تحولات است‌. با پایان یافتن دوره تک قطبی آمریکا و سلطه آن برجهان، چین و روسیه نیز به عنوان قطبهای جدید قدرت ظهور کردهاند‌. آنچه امروز شاهد آن هستیم، رقابت و نزاع این سه قطب در نقاط مختلف مانند اوکراین، خاورمیانه و آفریقاست. این نزاع پایان نخواهد یافت مگر آنکه هر سه طرف پای میز مذاکره نشسته و در مورد تقسیم کیک جهان بایکدیگر تفاهم کنند.

الشمری گفت: در دوره ما، از نظر من به عنوان یک تحلیلگر استراتژیست و معارض سعودی، ایران و ترکیه چه با نظامهای حاکم در یکدیگر موافق باشند یا مخالف، ستونهای جهان اسلام باقی خواهند ماند و چنانچه این دو ستون فرو بریزند، مقدسات اسلامی با خطرهای بزرگی مواجه خواهد شد‌. میگویم ایران و ترکیه چون این دو کشور دو قدرت منطقهای هستند، اما عربستان را نمیتوان قدرت به حساب آورد و بلکه سقوط رژیم سعودی باعث بهبودی جهان اسلام و مقدسات آن خواهد شد. منطقه خاورمیانه اساسا بیثبات است و نزاع قطب های مذکور بر سر آن مشکلات را مضاعف خواهد کرد‌ و تمام منطقه را به نابودی می کشاند، و در نتیجه خاورمیانه جدیدی را شکل خواهد داد.

وی گفت: سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عربستان و توافق هایی که امضا کرد برای من غیرقابل انتظار نبود، چرا که برآیند مجموعه اتفاقاتی بود که در گذشته رخ داده بود و همچنین نتیجه سیاستهای آمریکا در خاورمیانه و رویکرد عربستان بود.

این معارض سعودی تاکید کرد: توافقنامه حمایت مقابل نفت میان آمریکا و عربستان دیگر کارایی ندارد، چرا که آمریکا دیگر به نفت عربستان نیاز ندارد. و همیشه گفته‌ام که اکنون دلیل حضور آمریکا در منطقه حفظ امنیت اسراییل و جلوگیری از بسط نفوذ چین به ویژه در عربستان است‌.

وی افزود: سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان به طور قطع یک شکست برای آمریکاست، چراکه دولت این کشور موفق نشد با دولت چین پای میز نشسته و آن را متقاعد کند تا از خدمات فریبنده به عربستان منصرف شود. امروز چین دامنه نفوذ خود را به کشورهای عربی خلیج‌فارس بسط داده و این، پیام شی به دنیا و آمریکا بود‌.

الشمری گفت: رسانه های سعودی برای جهان اینگونه روایت می‌کنند که روابط پکن با ریاض اقتصادی است و روابط واشنگتن با آن امنیتی است. به نظر من این روایت با نگاه آمریکا به آنچه از توافقنامه حمایت در برابر نفت باقی مانده در تناقض است. سرانجام، حقیقت موجود تحمیل خواهد شد به گونه‌ای که نیاز متقابل چین و عربستان بسیار بیشتر از مبادلات آمریکا و عربستان است، واشنگتن دیگر به نفت نیاز ندارد اما چین برای آن ولع دارد. آمریکا چه کاری می تواند انجام دهد؟ گزینههای زیادی ندارد، اما محمد بن سلمان میتواند نفت را به ارز دیگری غیر از دلار بفروشد، میتواند اگر چین تمایل داشته باشد، سهام آرامکو را به آن بفروشد، همچنین میتواند توافقنامههای آبراهام را متوقف کند که این مسأله به صورت مستقیم امنیت اسراییل را تحت تاثیر قرار میدهد‌. عربستان برگهای برنده زیادی دارد و هیچ چیز مجانی نخواهد بود‌. عربستان حل مشکل خود در یمن یا با ایران را در دست چین و روسیه می بیند و آمریکا نتوانسته به خواستههای پکن در مورد تهران پاسخ دهد. البته با این همه برگ برنده، عربستان هنوز به استقلال سیاسی نرسیده است، چرا که اقدام‌های آن هیچ ابداع و ابتکاری ندارد و همه آن صرفا واکنشی در مقابل هر چیزی است که پایه حکومت سلمانی را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین جای تعجب نیست که برخلاف گرمای ایجاد شده در روابط پکن با ریاض شاهد سردی در روابط آن با واشنگتن باشیم. شرایط پیچیده است‌ و جزییات بسیاری دارد، اما مهم برای خواننده شناخت اتفاقات آینده یعنی آن چیزی است که آمریکا یا هر طرف مرتبط دیگر با خاورمیانه میتواند انجام دهد. فراموش نکنید که توافقات چینی -سعودی به مفهوم حمایت چین از فجیع‌ترین دیکتاتور در جهان است. چه کسی بقای ظلم انسان سرکش و قاتل کودکان را تحمل می کند؟

الشمری تاکید کرد: تحرکات مردمی و قبیلهای مخفیانه ای در عربستان وجود دارد که در حال علنی شدن است. قبیله شمر که من یکی از فرزندان آن هستم یک دشمن تاریخی برای آل سعود است‌. این قبیله انواع ظلم را تحمل کردند اما به زودی عامل شروع نزاع با آل سعود در داخل خواهند شد. آنها در منطقه ای که قبیله شمر سکونت دارد اخیرا منابع جدیدی از گاز کشف کرده اند‌ که فرزندان این قبیله اجازه نخواهند داد آل سعود این منابع را برای خود سرقت کنند‌. از لحاظ قانون بین‌الملل قبیله شمر میتواند حق خود در حکومت اقلیم حائل را مطالبه کند‌. در این شرایط آمریکا جز سکوت چه کاری می‌تواند بکند؟ قدرتهای منطقه ای چه کاری می توانند انجام دهند؟ این آینده‌ای است که ما می‌بینیم.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.