رئیسی: نقشه راه جامع ایران و بلاروس مورد توافق قرار گرفت/ لوکاشنکو: تحریم‌ها نتوانست جلوی پیشرفت ایران را بگیرد

رئیس جمهور گفت: ۳۰ سال از روابط بین دو کشور می‌گذرد و ما امروز به توافق‌نامه نقشه جامع بین دو کشور رسیدیم که می‌تواند ارتباط بین دو کشور را با نگاه راهبردی‌مان در آینده مشخص کند.

کد خبر : 465707
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اسفند 1401 - 11:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست خبری با «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس گفت: بدون تردید سفر رئیس‌جمهور بلاروس به جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

وی افزود: ۳۰ سال از روابط بین دو کشور می‌گذرد و ما امروز به توافق‌نامه نقشه جامع بین دو کشور رسیدیم که می‌تواند ارتباط بین دو کشور را با نگاه راهبردی‌مان در آینده مشخص کند.

رئیس‌جمهور گفت: نقشه راه جامع بین دو کشور شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و  در همه حوزه‌ها بین دو را مشخص کرده و می‌تواند ظرفیت‌ها و ارتباط دستگاه‌های دو کشور را مشخص کند.

رئیسی اظهار داشت: ایران علیرغم تهدیدها و تحریم‌ها توانسته گام‌های بلندی در جهت پیشرفت بردارد و و از تحریم‌ها برای خود فرصت ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: آمادگی داریم تجربیات‌مان در این دوران را با کشور دوست‌مان بلاروس به اشتراک بگذاریم. توافقات خوبی در حوزه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، راه و حوزه‌های مختلفی انجام شد که امیدواریم گام‌هایی در جهت توسعه روابط دو کشور باشد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: علاوه‌بر روابط دو جانبه مصمم هستیم ارتباط‌مان را ضمن سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با کشور بلاروس افزایش دهیم و در این‌باره مذاکرات خوب و ثمربخشی با رئیس‌جمهور بلاروس داشتیم.

رئیسی خاطر نشان کرد: می‌توانیم ضمن سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم. با توجه به منافع و مواضع دو کشور، این همکاری دوجانبه و منطقه‌ای می‌تواند به همکاری‌های بین‌المللی شکل بهتری از قبل بدهد.

وی گفت: اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست و این روابط در ۳۰ سال وجود داشته لکن در دولت سیزدهم افزایش یافته و شرایط تجاری و اقتصادی امروز با قبل قابل قیاس نیست.

رئیس‌جمهور بیان کرد: هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالف هستیم و معتقدیم کشورهای مستقل می‌توانند روابط خوبی داشته باشند و این راهی است که هم تحریم‌ها خنثی شده و ظرفیت‌های کشورها منتقل می‌شود و به پیشرفت کشورها و ملت‌ها بینجامد.

هیچ تحریمی نتوانسته ایران را از پیشرفت بازدارد

لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نیز طی سخنانی بیان کرد: من آخرین بار ۱۷ سال پیش در تهران بودم و اذعان می‌کنم هیچ تحریم و فشاری نتوانسته ملت ایران را از پیشرفت بازدارد و ایران مستقل و قوی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: امروز به‌صورت مفصل موضوعات روابط دوجانبه را مرورد بررسی قرار دادیم و هر دو رئیس‌جمهور موافق اند که در دوره‌ای در روابط توقف ایجاد شده ولی هم‌اکنون از آن عبور کردیم و اسناد و تفاهمنامه‌های زیادی به امضا رسید، با اجرایی شدن این موارد می‌توانیم به جحم تبادل تجاری ۱۰۰ میلیون دلاری برسیم.

رئیس جمهور بلاروس گفت: با رئیس جمهور ایران، هر دو موافقیم که تحریم دوره‌ و زمانِ فرصت‌هاست و نباید این فرصتی که برای دو کشور ایجاد شده را از دست داد. مواضع دو کشور در موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار همگون است و هر دو کشور خواهان ساخت جهان عادل چندقطبی هستند.

لوکاشنکو بیان کرد: دو کشور اعتماد کاملی به‌هم دارند و مردم هر دو کشور نیز از توسعه روابط دوجانبه حمایت می‌کنند و حجم تبادلات تجاری‌مان نسبت به سال ۲۰۲۱، سه‌برابر شده ولی این سطح از فرصت‌های‌ ما دور است.

وی عنوان کرد: موضوعی که در گذشته درگیرِ آن بودیم، اجرای ناقص اسناد مورد توافق بود اما امروز و در این فرصتی پیش‌آمده تأکید می‌کنیم که موارد مورد توافق باید بدون  هرگونه حاشیه‌ای اجرا شود؛ هم‌چنین اینکه روابط و تماس‌ها باید در چارچوب گسترده‌تری ادامه یابد.

رئیس جمهور بلاروس اظهار داشت: هر دو کشور دستاوردهای علمی و فنی خوبی داریم و این ابتکارات باید در آینده به مرحله تجاری و بازرگانی برسد.

لوکاشنکو گفت: هجدهمِ ماه مارس روز مهمی در روابط دوجانبه است و سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. این سالگرد بهانه خوبی است تا سطح روابط را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: همکاری‌های ما در بسیاری از حوزه‌ها ادامه داشته و هم‌چنین در بُعد پارلمانی توسعه خواهد یافت. امیدوارم نقشه‌ی راه و برنامه جامع همکاری، موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌ها به توسعه بیشتر و درازمدتِ روابط دو کشور کمک کند.

رئیس جمهور بلاروس در پایان اظهار داشت: قلباً از رئیس‌جمهور ایران بابت مهمان‌نوازیِ گرم تشکر می‌کنم و برای شما در این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت و برای ملت ایران آرزوی صلح و آرامش دارم. هم‌چنین از رئیس‌جمهور ایران دعوت می‌کنم در زمان مقتضی برای ادامه گفت‌وگوها به بلاروس سفر داشته باشد.

 


 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.