رئیسی: دنیا حق دهد که به آمریکا بی‌اعتماد باشیم/ ساخت هواپیمای با ۷۲ سرنشین تحقق‌پذیر است

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: آمریکایی‌ها از سویی پیغام می‌فرستند که “آماده توافق و مذاکره هستیم”، اما از سوی دیگر بر تحریم‌ها می‌افزایند، دنیا باید حق بدهد که ما به این‌ها اعتماد نداریم.

کد خبر : 139390
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 - 20:54

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در اجتماع مردمی هسته‌های جهاد و پیشرفت در حسینیه جماران اظهار داشت: نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس، در ایجاد امید در دل‌های محرومان و مستضعفان، در ناامید کردن دشمنان، در خلاقیت و ابتکار عمل در شهر و روستا و ایجاد نوآوری‌های بسیاری بی‌بدیل بود.

وی ادامه داد: در مقطعی جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام و وزارت جهاد کشاورزی شد، با این امید که روحیه جهاد در همه اجزای دولت به‌ویژه جهاد کشاورزی ایجاد شود، چرا که تجربه نشان داد، این نگاه مثبت است، اما برخی این دغدغه را داشتند که این نهاد از آن رسالت اصلی‌اش باز بماند و امید تبدیل به یأس شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: بالاخره ادغام صورت گرفت، اما حرکت جهادی در کشور هرگز تعطیل نشد و تبدیل به گروه‌های جهادی، دانشجویی و طلاب شد. با کسانی که بهترین روزهایشان را کنار روستاییان سپری می‌کنند، هرگز حرکت جهادی در کشور به سردی نگرایید.

رئیس‌جمهور گفت: بچه‌های جهادی وظیفه خود دانستند این حرکت سازنده، در جای جای کشور ادامه پیدا کند. اگر جهاد سازندگی ادغام شد، اما حرکت جهادی هرگز تعطیل نشد، تا امروز حرکت بسیار پررونق ادامه دارد.

وی ادامه داد: آنچه امروز باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که این گستره از حرکت‌های جهادی در جای جای کشور نیاز به حمایت دارد، نیاز به این دارد که این مجموعه از طرف دولت که وظیفه اصلی در رفع محرومیت به‌عهده اوست، حمایت شود. پیشرفت و عدالت وظیفه دولت است و این مجموعه جهادی را باید مورد حمایت خود قرار دهد.

رئیسی بیان داشت: من قبل از اینکه به دولت بیایم این نقیصه را به‌خوبی احساس کردم، باید جریان جهاد سازندگی که شجره مبارکه و طیبه‌ای است که امام بزرگوار آن را غرس کردند، ادامه پیدا کند و تصمیم گرفتم که جریان جهاد سازندگی در کشور احیا شود و گروه‌های جهادی بسیاری که در جای جای کشور فعالیت می‌کنند، از ناحیه دولت حمایت شوند، البته کارشناسان به این نتیجه نرسیدند که جهاد سازندگی از وزارت کشاورزی جدا شود اما شورایی در این باره تشکیل شد.

وی اضافه کرد: بدین منظور با گروه‌های جهادی نشستیم، به معاون اول رئیس‌جمهور هم گفتم “شما هم جلساتی داشته باشید.”، نشست‌های بسیاری تشکیل شد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یک مجموعه‌ای به‌عنوان اتاق فکر و پیگیری و رصد کردن که سه نقش مهم را داشته باشد، تشکیل شود، باید نقش دولت سه نقش عمده هدایت، حمایت و نظارت باشد تا کارها به نتیجه برسد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: برای حمایت از گروه‌های جهادی و پشتیبانی‌های مالی و حقوقی که باید از این گروه‌های بسیار باانگیزه صورت بگیرد، ما شورای جهاد سازندگی را با حضور پیشکسوتان و نیروهای پرانگیزه‌ای که بتوانند کار را دنبال کنند، بنیاد گذاشتیم.

وی بیان داشت: گام‌های مرحوم والی ماندگار است. در دولت‌های مختلف همچون آقای بشارتی کار کردند و پیگیری کردند. چهل و چند سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و باید بازنگاهی به آنچه گذشته است داشته باشیم، موفقیت‌های بسیاری داشتیم. آن حوزه‌هایی که موفقیت داشتیم، حوزه‌هایی بود که به سخنان پیر جماران توجه کردیم. آن جاهایی که به سخنان رهبر معظم انقلاب که حکمت‌آمیز سخن گفتند توجه کردیم، موفق شدیم، هرجا هم نقص و کاستی داریم، آن‌جاهایی بود که چشم‌مان به دست دیگران بود.

رئیسی تصریح کرد: بهره‌گیری از آموخته، تجربه و اندوخته دیگران کار بسیار درستی است. ما از تمام دنیا تجربه‌ها را می‌گیریم، اما نسبت به نسخه‌ای که دیگران می‌نویسند، باید با احتیاط عمل کنیم، نسخه‌ای که برای غرب نوشته‌ شده است، مناسب زیست‌بوم ما نیست. امام هم بارها فرمودند که هر کجای عالم کار نویی انجام شده است ما به آن نگاه داریم. اما اگر دیگران نسخه فرهنگی بنویسند، ۲۰۳۰ می‌شود، نسخه‌ها را بدهند، آقایان هم نسخه‌ها را ببینند، دغدغه‌مندان دقیق ببینند، کارشناسی کنند و متناسب با ایران اسلامی عمل کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به خبری که از دستور وی مبنی بر ساخت هواپیما صادر شد، گفت: من در گذشته سفری به تاتارستان داشتم و از کارخانه هلی‌کوپترسازی آنجا بازدید کردم. آنچه من دیروز در شرکت هواپیماسازی اصفهان دیدم، حتماً و به‌مراتب کارش ارزشمندتر و دقیق‌تر از آن جایی بود که در تاتارستان دیدم. انواع پرنده‌ها در شرکت ایرانی با استانداردهای دنیا ساخته می‌شود. من از آن‌ها خواستم هواپیمایی با ۷۲ سرنشین را بسازند، این انتظارِ تحقق‌ناپذیر نیست.

وی بیان داشت: ما نیازمند حرکت تحولی در این دوره هستیم. تحول سه شرط عمده دارد؛ یک. تحول شناختی؛ یعنی نگاه باید تحولی باشد. دیروز در شورای اداری اصفهان گفتم “هر نیرویی که آماده تحول نیست، در حاشیه بگذارید و نگذارید در متن بماند.”

رئیسی اظهار داشت: اولین شرط تحول داشتن روحیه تحول‌گرایی است، بدانید باید تحول ایجاد کرد. در ۱۴ خرداد دو سال قبل رهبری در تبیین شخصیت امام، شاخص‌های امام تحول‌آفرین را بیان کردند. با حرکت عادی نمی‌شود و باید روحیه تحول داشته باشیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید در فرآیندها نیز تحول ایجاد شود. برخی فرآیندها مردم را ناامید می‌کند. برخی فرآیندها امروز و فردا می‌کند و برای کشور مشکل ایجاد می‌کند. ما چقدر در کشور پروژه نیمه‌تمام داریم. اگر کار جدید شروع نکنیم، ۵۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها تمام شود. تنها نیروهای تحول‌خواه و جهادی می‌توانند این گره را باز کنند.

وی ادامه داد: حرکت جهادی در ذات انقلاب اسلامی است. هیچ زمان انقلاب از حرکت جهادی جدا نمی‌شود و نمی‌توان برای انقلاب تعریفی کرد که حرکت جهادی در آن نگنجد. همواره باید نگاه و حرکت جهادی باشد. در تمام فرآیندها باید تجدیدنظر شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: سومین تحولی که باید ایجاد شود، تحول در ساختارهاست. ساختارها باید جهادی شود. باید کاملاً متناسب با اقتضای انقلاب اسلامی که هدف و پیام مهمی دارد، بشود. امت چند رکن دارد، نخست هدف‌دار بودن است. در حرکت جهادی هدف و مقصدی وجود دارد. هدف‌دار بودن موضوع مهمی است. امروز بحث مهم عدالت و پیشرفت است. ما مقصد داریم. در این میدان باید حرکت جهادی کرد. رکن دوم در امت، حرکت و پویایی است. امت باید به پیش برود و همواره پیشرفت را مدنظر داشته باشد. امت باید به پیش برود.

وی همچنین گفت: امت دارای یک امام است. باید به امام نگاه کرد و دید او چه از دولت و مجلس می‌خواهد. حرکت باید جهادی باشد تا به آن اهداف و جایگاه بلند برسیم. در همه عرصه‌ها دست تفوق و برتری از آن جبهه انقلاب اسلامی است. وقتی آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که در شکست حداکثری مفتضحانه شکست خورده‌اند، معنای آن این است که ایران اسلامی پیشرفت را طی می‌کند.

وی در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا هم گفت: می‌خواهند با تحریم‌ها ما را محدود کنند. آنچه تاکنون توانستیم راه برون‌رفت از تحریم‌ها را دنبال کنیم، حرکت جهادی بوده است. تحریم‌ها را باید خنثی کرد. آمریکایی‌ها از سویی پیغام می‌فرستند که آماده توافق و مذاکره هستیم، اما از سوی دیگر بر تحریم‌ها می‌افزایند. دنیا باید حق بدهد که ما به این‌ها اعتماد نداریم. این‌ها میثاق‌شکن هستند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: گروه‌های جهادی حرکت معمولی را جهاد نمی‌گویند. حرکتی جهادی است که توأم با انگیزه، اندیشه، تصمیم و اراده جدی، دیدن مقصد، مقصود و هدف، دیدن دشمن و ابزار و سازوکارهایش باشد. حرکت جهادی یک ضرورت جدی برای جامعه است. جهاد تبیین همان ترجمان جهاد با لسان است. روحانیت جوان انقلابی، دانشجویان و اساتید همواره باید جهاد تبیین داشته باشند.

وی اضافه کرد: گروه‌های جهادی که در میدان هستند با انگیزه و اخلاصی که دارند حرکت خودشان را شتاب بدهند و به‌صورت انقلابی حرکت کنند. ما در دولت خودمان را مصمم به حمایت از گروه‌های جهادی می‌دانیم. رهبری فرمودند که محور برای حرکت کشور تولید است. گروه‌های جهادی در راستای تولید و رونق تولید حرکت ماندگاری بکنند. اقتصاد روستاها باید فعال شود. روستایی باید در روستا بماند.

رئیس‌جمهور بیان داشت: گروه‌های جهادی برای تولید باکیفیت و دانش‌بنیان بسیج شوند. جریان جهادی باید در ایران گسترده و فراگیر باشد. این جریان را نباید محدود کرد. ما باید در خصوص مهاجرت در کشور که هر کس تعبیری درباره آن دارد، به‌قدری در کشور در حوزه علم و فناوری جاذبه ایجاد کنیم که مهاجرت بالعکس شود، این زمینه در کشور وجود دارد.

وی تأکید کرد: در حوزه کشاورزی نیازمند استقلال هستیم. برخی مواد غذایی را وارد می‌کنیم. باید در مواد غذایی به استقلال برسیم. همه باید بسیج شوند تا تولید را به‌سمت کالاهای اساسی ببریم، این نیازمند حرکت جهادی است. در مورد اشتغال نیز نیازمند حرکت جهادی هستیم. اشتغال خانگی، صنایع دستی و… از جمله کارهایی است که جهادگران می‌توانند دنبال کنند. ما اگر سالی یک میلیون شغل ایجاد نکنیم، عقب‌ماندگی داریم. در مورد مسکن نیز باید سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازیم. ما باید هم عقب‌ماندگی را جبران کنیم و هم زوج جوان احساس نکند که کجا برود.

رئیسی اضافه کرد: ما از کسانی که تجربه مسکن‌سازی دارند، استقبال می‌کنیم. ما در حوزه مسکن‌سازی نیازمند حرکت جهادی هستیم. در حوزه اشتغال به‌ویژه اشتغال‌های خُرد نیازمند حرکت جهادی هستیم. در حوزه سلامت، آب‌وهوا و فضای سالم در کشور نیازمند حرکت جهادی هستیم. بخشنامه مسئله را حل نمی‌کند.

وی همچنین بیان داشت: ما در کرونا به‌لطف خدا، رهنمودهای رهبری و حضور و مشارکت مردم موفق شدیم. امروز وضعیت متفاوت شده است و مردم آرامش دارند. ما در عرصه‌های دیگر هم می‌توانیم موفق شویم. ما طرفدار مکتب “ما می‌توانیم” شهید سلیمانی هستیم و حتماً می‌توانیم.

رئیس‌جمهور در پایان بیان داشت: یکی از کارهای جهادی استعدادیابی است. بسیاری از استعدادها در شهرها و روستاها هستند که باید شناسایی شوند. دانشگاه باید کنار روستا، صنعت، کشاورزی و تولید باشد. پایان‌نامه‌ها باید در زندگی مردم بیاید. دانشگاه اگر کنار روستا، بازار و سیاست قرار بگیرد، دانش‌بنیان می‌شود. از کارهای مهمی که باید اتفاق بیفتد، این است که از ظرفیت‌های مختلف در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق آزاد استفاده شود. ما باید مناطق آزاد را به نقاط مورد هدف برسانیم.

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.