رئیسی: تلاش شد لایحه بودجه ۱۴۰۲ طبق سیاست های ابلاغی رهبری باشد

رئیس جمهور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش بر آن بود که طبق سیاست های کلی که رهبر انقلاب ابلاغ کرده بود تهیه و ندوین شود.

کد خبر : 324860
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 دی 1401 - 7:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت الله سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه (۲۱ دی) در حاشیه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس، اظهار داشت: لایحه بودجه که بخش اول آن درباره شرکت های دولتی است اول آبان تقدیم مجلس شد و دولت یک ماه زودتر به مجلس فرستاد تا بررسی های لازم صورت گیرد.

وی افزود: همچنین لایحه بودجه ۵ دی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است اما جداول بودجه هنوز ارسال نشده بود که امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

رئیس جمهور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش بر آن بود که طبق سیاست های کلی که رهبر انقلاب ابلاغ کرده بودند تهیه و تدوین شود.

رئیسی با بیان اینکه ان‌شاالله بزودی برنامه هفتم توسعه هم تقدیم مجلس می‌شود، تصریح کرد: نسبت به برنامه هفتم هم دولت و هم مجلس این نکته را مورد توجه قرار می‌دهد که چه بخش‌هایی از برنامه‌های قبلی اجرا شده و اگر نشده، چرا این اتفاق افتاده است؟. ما بنای‌مان این است که برنامه تقدیمی به مجلس همراه با اجرا باشد نه این‌که مانند برنامه‌های قبلی تحقق ۳۰ درصدی پیدا کند.

وی با اشاره به گزارشی از سال جاری تصریح کرد: تلاش این بود که ما در سال جاری کسری بودجه نداشته باشیم‌. هرچند ممکن است گله‌مند باشند اما پیگیری شد که تا جایی که ممکن است ما درگیر کسری بودجه نشویم. در امر تورم هم همه ما نسبت به آن نگرانیم و در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به سمت کاهش بیشتر تورم برویم.

رئیسی بیان داشت: ۸.۹ درصد نرخ بیکاری ما است و این نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال است. ما در وعده به مردم در زمینه سالی یک میلیون اشتغال به گواهی آمارها نزدیک به وعده عمل کرده‌ایم. در سال جاری ما امر یازده‌ساله رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کردیم و مسئله پاداش بازنشستگان لشکری و کشوری ۳۸ همت(هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و اوراق مالی دولت متوسط ماهیانه ۱۵ همت پرداخت می‌شود. این فاکتورها را ما خرج نکردیم بلکه قبلاً خرج شده و ما داریم پرداخت می‌کنیم تا اعتماد به دولت حفظ شود و در هر شرایطی آن را پرداخت کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به انجام امور عقب‌مانده در زمینه اجرایی در کشور تاکید کرد: فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی تا حدودی انجام شده و ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند صورت گرفته و تلاش کردیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و استقراض از این نهاد استفاده نکنیم.

رئیسی با بیان اینکه  تلاش دولت این است با انضباط مالی هم کنترل درآمدها و هزینه‌ها را به درستی صورت‌بندی کند و نظارت بر نظام بانکی هم در همین راستاست، گفت: رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی سه رویکرد بودجه ۱۴۰۲است. همچنین در بودجه تقدیمی تقویت تولید و اشتغال، پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و ۳۲۷ همت بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه و پیشرفت در تمامی استان‌ها وجود دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که افزایش متوسط میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۴۰۲ در نظر گرفته شده است، گفت: در حوزه حمل و نقل تامین اعتبارات لازم، تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری و ناوگان ریلی و در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو و نیز انجام پروژه پزشک خانواده و نظام ارجاع و در نهایت پیش‌بینی ۱۰ همت برای پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران انقلاب اسلامی را داریم.

وی گفت: همه امور قرار است به صورت شفاف پیش رود تا به صحت امور و پیشرفت کارها کمک کند. همچنین در بودجه ۴۰۲ از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت هم جلوگیری شده‌است. همچنین پیش‌بینی‌پذیری وضعیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی را نیز در بودجه سال آینده به شدت مورد توجه قرار داده‌ایم.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.