دلایل تشدید اعتراضات مردمی در سودان

کارشناس مسائل آفریقا گفت: به‌رغم وعده‌ نظامیان، هیچ انتخاباتی در سودان برگزار نشد و حالا هم آنها به دنبال انحراف افکار عمومی برای آرام‌سازی اعتراضات هستند.

کد خبر : 141990
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهریور 1401 - 10:54

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در تشریح دلایل و ابعاد اعتراضات سودان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: متاسفانه خبرگزاری‌های غربی چهره‌ای از تظاهرات سودان نشان می‌دهند که بسیار سطحی است و اساساً مسائل عمقی و ماهوی این اعتراضات را به تصویر نمی‌کشند. به هر ترتیب در وهله اول نکته اینجاست که نظامیان حاکم بر سودان سعی کردند به هر ترتیب که شده اسلامگرایان را کنار بگذارند و حالا هسته‌های این تظاهرات را عموماً علاوه بر اسلامگرایان، جامعه مدنی سودان تشکیل می‌دهد. در زمان ریاست جمهوری عمر البشیر هم او زمانی که به قدرت و حمایت پایگاه‌های اجتماعی سودان نیاز داشت به سراغ اسلام‌گرایان و اخوانی‌ها رفت و توانست از آنها به نفع خود استفاده کند اما باز هم در نهایت او از این جماعت فاصله گرفت و در برخی از مقاطع اسلام‌گرایان را تا حدودی کنار زد. بر همین اساس نوع برخورد نظامیان با اسلامگراهای سودان یکی از دلایل اعتراضات اخیر به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: مسأله دوم این است که اساساً تظاهرات در سودان مربوط به امروز یا دیروز نیست بلکه چندین چند ماه است که مردم در کف خیابان‌ها حضور دارند و ما شاهد شدت و ضعف این اعتراضات هستیم. این در حالی است که فارغ از بحث اسلامگراها باید توجه داشت که سندیکاها و جامعه مدنی این کشور هم نسبت به مشروعیت حکومت نظامی در سودان اعتراض دارند و آنها را غیرمشروع می‌خوانند. در این میان اشخاصی مانند «عبدالفتاح البرهان» و «حمیدتی» که با آمریکا و امارات وابسته هستند و اتفاقاً ارتباط‌های گوناگون با اسراییل دارند باعث و بانی وضع موجود به حساب می‌آیند. این در حالی است که مردم سودان، دولت و حاکمیت نظامی کشورشان را به صورت کلی رد می‌کنند و حالا این مسایل و مجموع مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باعث شد تا شهروندان سودان وارد خیابان‌ها شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اصولاً مردم سودان به هر ترتیب در میان سایر کشورهای آفریقایی یک قشر با سواد و فهیم به حساب می‌آیند و مطالباتشان را با تحکم مدنی و اعتراضات مردمی پیگیری می‌کنند. آنها خواهان این هستند تا حکومتی را به روی کار بیاورند که مشروعیت داشته باشد. یکی از مطالبات مردم سودان این است که به‌رغم وعده‌های نظامیان، هیچ انتخاباتی از سوی آنها در سودان برگزار نشد و اصولاً این روند هم چندان با واقعیت همخوانی ندارد. نظامیان سودان بارها و بارها اعلام کردند که قرار است انتخابات برگزار شود حتی چندی پیش اعلام کردند که قرار است قدرت را به غیرنظامیان منتقل کنند اما این اقدام انجام نشد و حتی انتخاباتی هم برگزار نشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه حالا رییس شورای حاکمیتی نظامی سودان اعلام می‌کند که انتخاب رییس این شورا و نخست‌وزیر را قرار است به غیرنظامیان تحویل دهند به نظر می‌رسد یک شعار و انحراف افکار عمومی به حساب می‌آید. نظامیان سودان برای آنکه بتوانند تظاهرات را آرام کنند و کنترل امور جاری کشور را مجدداً در دست بگیرند به ارائه وعده‌های دروغ روی آوردند که متأسفانه هیچ کدام از آنها عملیاتی نشده و هرگونه اصلاحاتی که در گذشته بدان اشاره کردند عملاً در سطح کشور جاری نشده است. بر این اساس این پیشنهاد را باید صرفاً برای کنترل شوک‌های اجتماعی و سیاسی قلمداد کرد و به نظرم وعده‌ها همچنان با بن‌بست روبه‌رو خواهد شد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.