جزئیات تازه از اتفاقات عجیب قطار مشهد ـ اهواز به روایت یک مسافر

“حاجی خلف” از مسافران این قطار گفت: نمی‌دانیم مشکل رئیس قطار چه بود؛ شاید اینکه ما بروز مشکل را به شرکت راه آهن اطلاع داده بودیم و آنها علت را از مسئولان قطار جویا شده بودند، باعث ناراحتی او شده بود.

کد خبر : 140247
تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 16:51

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، اتفاقات رخ داده شده در قطار مسافربری مشهد به اهواز در روز سه‌شنبه ۲۱ تیر، جدای از مشکل اصلی که قطع سیستم تهویه عنوان شده بود، حواشی و ادعاهای بیشتری داشت؛ از تعداد و محل مشاجره‌ها در مسیر مشهد تا دورود و سپس اندیمشک تا درگیری‌ها و نهایتاً هم بازداشت چند مسافر.

یکی از مسافران این قطارِ پر سروصدا که به خاطر اتفاقات رخ داده شده در بیمارستان بستری شد دکتر حاجی خلف از مسئولین جلسات قرآن شهر دزفول و جانباز و آزاده و از مسئولان کاروان زیارتی مردمی حاضر در قطار است.

برای مشخص شدن جزئیات اتفاقات عجیب رخ داده شده در قطار مشهد مقدس به اهواز با این جانباز دفاع مقدس ارتباط تلفنی برقرار کردیم که در زیر آمده است:

سیستم تهویه و چراغ‌های قطار از کار افتاد

محمد حاجی خلف” در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه قطار مشهد- اهواز بنا بود ساعت یک شب بامداد سه شنبه حرکت کند، اظهار داشت: قطار با تأخیر یک ساعته از مشهد مقدس به سمت اهواز حرکت کرد. حوالی ساعت ۵ صبح برق کولر سالن شماره پنج قطع شد. وقتی برای رفع مشکل نزد رئیس قطار رفتیم به ما گفت تا رسیدن به تهران کاری از دست ما ساخته نیست. وقتی به تهران رسیدیم حدود ساعت ۲ بعد ازظهر بعد از چند ساعت معطلی گفتند کولر قطار درست شده و مجدد سوار قطار شدیم و به راه افتادیم.

وی ادامه داد: به محض حرکت پس از نیم‌ ساعت مجدداً برق کولر قطع شد و مجدداً به رئیس قطار مراجعه کردیم که گفت تماس می‌گیریم که بیایند و مشکل آن را رفع کنند.

“حاجی خلف” با اشاره به مراجعه مسئول تجهیزات و رفع مجدد مشکل کولر، گفت: قطع و وصل شدن سیستم خنک کننده قطار به صورت متوالی و در فواصل کوتاه نیم‌ساعته تا ۱۰ شب ادامه داشت و مشکل سیستم برق علاوه بر کولر به چراغ‌ها نیز سرایت کرد.

کلامی بودن اعتراضات مسافران به وضعیت قطار

وی افزود: با ایجاد مشکل جدید و قرار گرفتن قطار در تاریکی و گرما، چند تن از مسافران از جمله بنده به عنوان مسئول کاروان زیارتی دوباره نزد رئیس قطار رفتیم و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم.

این مسافر که جانباز جنگ تحمیلی نیز هست با اشاره به مشکل بیماری خود، گفت: به رئیس قطار اعلام کردم با توجه به شرایط جسمی که دارم  این وضعیت گرما باعث حاد شدن مشکل جسمی بنده می‌شود که در کمال تعجب مشاهده کردیم رئیس قطار به فیلمبرداری از ما مشغول شده است.

وی ادامه داد: پس از اینکه به فیلم گرفتن رئیس قطار معترض و خواستار پاسخگویی شدیم رئیس قطار با رفتاری تهدیدآمیز گفت “بروید و کسی اینجا نماند”، بعد از این رفتار رئیس قطار برخی مسئولان گفتند ناراحت نشوید به کوپه‌های خودتان بازگردید، درستش می‌کنیم.

این مسافر قطار مشهد- اهواز در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که خاموشی چراغ‌ها و کولر قطار چه زمانی رفع شد، عنوان کرد: پس از اینکه به کوپه‌های قطار رفتیم مسئولان قطار مشکل خاموشی چراغ و کولر را رفع کردند البته ناگفته نماند تا این  لحظه هیچ ناراحتی و برخورد فیزیکی بین مسافران و رئیس قطار رخ نداده و تمام اعتراضات ما نیز کلامی بود.

استفاده از اسپری فلفلی توسط مأموران

وی با اشاره به رسیدن قطار به ایستگاه بیشه دورود، ادامه داد: در کوپه‌ها در حال استراحت بودیم و هیچ گونه مشکلی نبود تا اینکه  از روی آینه قطار مشاهده کردیم مأموران پلیس در حال ورود به قطار هستند که باعث تعجب ما شد. وقتی مأموران به کوپه ما آمدند به بنده گفتند بیا بیرون؛ وقتی علت را پرسیدم، به صورت ما اسپری فلفل پاشیدند. پس از این اتفاق بیهوش شدم و بعداً از طریق فیلم‌های ضبط شده نسبت به اتفاقاتی که رخ داده بود باخبر شدم.

این مسافر قطار مشهد_اهواز با اشاره به بهم ریختن وضعیت کوپه سالن‌های شماره ۴ و ۵ و ۶ قطار به دلیل استفاده از اسپری فلفل، گفت: هوای گرم و بسته بودن فضای داخل واگن‌ها باعث شد چشمهای‌مان بسوزد و برخی از مسافران که ناراحتی ریوی و آسم داشتند دچار مشکل شدند و اکنون ۲ نفر از مسافران در بیمارستان دزفول بستری هستند.

وی تصریح کرد: رفتار مأموران با بنده به عنوان مسئول کاروان سبب تحریک و ناراحتی بچه‌های کاروان شد که همین موضوع باعث شد یک نفر از ما را با توهین، بی‌احترامی و ضرب و شتم دستگیر کنند و در بیشه نگه داشتند و پلیس از مسافرانی که پیاده شده بودند خواست مجدداً سوار قطار شوند که ما هم سوار شدیم و قطار حرکت کرد و ساعت ۷ صبح  به اندیمشک رسید.

این مسافر قطار مشهد- اهواز خاطرنشان کرد:  در مسیر بیشه تا اندیمشک هیچ درگیری و مشکلی نبود و بچه‌ها که اکثراً بی‌حال بودند در کوپه‌ها بودند و یکی از مسافران که پرستار بود در حال رسیدگی به بچه‌ها بود.

وی اظهار داشت:  پس از اینکه صبح  قطار به ایستگاه اندیمشک رسید در کمال تعجب مجدداً مأموران به ۶ نفر از بچه‌های کاروان از جمله بنده به عنوان مسئول، دستبند زدند و به پاسگاه راه‌آهن بردند وقتی سوال کردم این چه رفتاری است، گفتند شما متهم هستید. گفتم قبول اصلاً ما مجرم هستیم ولی با مجرم هم اینگونه برخورد نمی‌کنند وقتی هنوز جرمی ثابت نشده، حداقل به حرف‌های ما گوش بدهید.

رئیس قطار به پلیس گفته بود مشتی اراذل و اوباش در قطار هستند!

وی با اشاره به اظهارات رئیس پلیس اندیمشک، عنوان کرد: رئیس پلیس اندیمشک به ما گفت مسئولان قطار طی تماس خود به ما گفته‌اند که مشتی اراذل و اوباش مسافر قطار هستند که وضعیت قطار را بهم ریخته اند در حالی که اینگونه نبود و ما اصلاً درگیری نداشتیم.

وی ادامه داد: در اندیمشک حدود ۵ تا ۶ نفر از مسافران از جمله بنده را دستگیر کرده و به پاسگاه راه‌آهن منتقل کردند و از ساعت ۷ صبح که رسیدیم تا حدود یک ظهر بازداشت بودیم که با وساطت مسئولان شهر اندیمشک آزاد شدیم.

“حاجی خلف” با اشاره به مراجعه مسئولان اندیمشک از جمله فرماندار و فرمانده انتظامی و اعضای شورای شهر، گفت: بنده در حضور مسئولان از رئیس قطار سوال کردم آیا بعد از رفع شدن مشکل کولرهای قطار در دورود اتفاقی افتاد که شما به مأموران بیشه اطلاع دادید؟ در حالی که هیچ مشکلی نبود.

وی افزود: تمام اتفاقات  ایستگاه بیشه و اندیمشک درحالی رخ داد که مشکل کولرها و چراغ‌های قطار در ایستگاه دورود رفع شده بود و همه مسافران هم در کوپه‌های خود بودند و کسی معترض نبود. حتی زمان مراجعه مأموران کسی از مسافران در راهروهای قطار نبود.

حاجی خلف در ادامه به خبرنگار تسنیم گفت: نمی‌دانیم مشکل رئیس قطار چه بود، شاید به دلیل اینکه ما هنگام بروز مشکل با مرکز راه آهن تماس گرفته و مراتب اعتراض خود را نسبت به مشکل قطار اعلام کرده بودیم آنها نیز با رئیس قطار تماس گرفته بودند و خواستار رفع مشکل شده بودند، از این قضیه ناراحت شده بود.

وی ادامه داد: هنوز هم نمی‌دانیم که رئیس قطار به پلیس چه گفته بود که مأموران ایستگاه بیشه با ما برخورد کردند در حالی که ما واقعاً غیر از اعتراض لفظی به وضعیت قطار هیچ کاری نکرده بودیم و واقعاً از برخورد مأموران در ایستگاه بیشه در تعجب هستیم.

بازداشت مسافران معترض در ایستگاه اندیمشک

این مسافر قطارمشهد – اهواز در ادامه با اشاره به بازداشت چند ساعته خود و چند تن از مسافران در ایستگاه اندیمشک، مراجعه مسئولان ارشد اندیمشک و واسطه شدن آنها برای آزاد کردن مسافران، عنوان کرد: مسافران ما حدود ۹۰ نفر بودند که از کانون قرآن شهرستان دزفول به صورت کاروانی عازم مشهد شده و در واگن های شماره ۵ و ۶ مستقر بودیم و مسئولیت آنها بر عهده بنده بود.

وی افزود: بنده جانباز و از اسرای جنگ تحمیلی هستم و ۶۳ سال سن دارم و با وجود بیماری به صورت مستقیم به صورت بنده اسپری فلفل پاشیدند. تنها خدمات درمانی که به ما در ایستگاه بیشه ارائه دادند کپسول اکسیژن کوچک بود که چون برای بنده مورد استفاده قرار گرفت به سایرین نرسید و مجبور شدند به بیمارستان مراجعه کنند و هیچ رسیدگی در آنجا به ما صورت نگرفت، البته مسافران با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفتند که گفتند اورژانس بیرون از راه‌آهن است ولی ما ندیدیم.

“حاجی خلف” در واکنش به ادعای رئیس قطار مبنی بر شکستن شیشه‌های قطار توسط مسافران معترض تصریح کرد: هیچ شیشه‌ای توسط مسافران شکسته نشد و در حضور مسئولان اندیمشک از رئیس قطار سوال کردم آیا مامور نیروی انتظامی باتوم را پرتاب نکرد که به شیشه خورد و شکست؟ که گفت بله درست است، ولی به بدنه قطار آسیب زدید که بنده مجدد به مسئولان گفتم بررسی کنید اگر ظاهر بقیه واگن‌ها مشکل ندارند و فقط واگن‌های ما مشکل دارند که ما خسارت را می‌دهیم در صورتی که قطار قدیمی بود و در ظاهر مشکلاتی داشت.

وی در پایان با بیان اینکه پس از این اتفاق تاکنون درگیر امور درمانی بودم و بابت رفتارها و اظهارات رئیس قطار نسبت به خودم و سایر مسافران، قطعا شکایت خواهم کرد گفت: همانطور که جلوی مسئولین در اندیمشک گفتم مقصر تمام مشکلات پیش آمده رئیس قطار بود، در درود بحث و گفتگوی لفظی بود و تمام شد چرا در بیشه که همه مسافران در قطار سر جای خودشان بودند و کولرها هم درست شده بود نیروی انتظامی را وارد کرده و به آنها گفته بود اینها اراذل و اوباش هستند.

اطلاعیه شرکت راه آهن در خصوص اتفاقات قطار مشهد-اهواز

در پی وقوع این حادثه و حواشی پس از آن، شرکت راه‌آهن اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به دنبال وقوع اتفاقاتی در قطار مشهد_اهواز مورخ ۲۱/۰۴/۱۴۰۱ روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران لازم می داند به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد:

قطار مسافری مشهد-اهواز متعلق به یکی از شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری بخش غیر دولتی با بازدید مامورین فنی و بدون کوچکترین نقص فنی از مشهد حرکت نموده و پس از طی حدود ۷۰۰ کیلومتر، تهویه یکی از ۱۲ واگن این قطار (واگن شماره ۵) به علت نشت گاز سیستم تهویه، از کار افتاده است که پس از هماهنگی های لازم توسط رئیس قطار، شارژ گاز این سالن، در ایستگاه راه آهن تهران انجام و مشکل برطرف شده است و بعد از سیر حدود ۱۵۰ کیلومتر و در بلاک قم- ساقه، به دلایلی که توسط متخصصین فنی در حال بررسی دقیق می‌باشد، برق و تهویه سالن ها دچار اختلال شده و مجددا در ایستگاه دورود، مشکل برق و تهویه قطار رفع شده است.

در ادامه چند نفر از افراد متعلق به یک کاروان گروهی در سالن ۵ که از بروز نقص فنی معترض بودند، از توضیحات رئیس قطار اقناع نشده و با ایجاد درگیری، مانع از خروج رئیس قطار از سالن ۵ و انجام وظیفه وی در قطار شدند. سپس پلیس، جهت تامین نظم قطار در ایستگاه بیشه در قطار حضور یافت. افراد معترض مذکور، با کشیدن مکرر ترمز اضطراری، با اختلال در حرکت قطار، موجب به مخاطره افتادن ایمنی سیر قطار شده و ضمن درگیری با پلیس، اقدام به شکستن شیشه قطار نمودند.

لازم به ذکر است در درگیری پیش‌آمده، مامور پلیس از اسپری دفاع شخصی استفاده کرده که دلیل آن، دفاع از خود و بیم خلع سلاح و خطرات جانی برای سایر مسافران عنوان شده و جزئیات آن در حال بررسی است.

در نهایت در ایستگاه راه آهن اندیمشک چند نفر از مسافران کاروان مذکور در سالن ۵، پس از پیاده شدن، توسط پلیس ایستگاه جلب و به پاسگاه پلیس هدایت شدند که با وساطت برخی از مسئولین محلی، رئیس قطار و شرکت مالک قطار مسافری از شکایت علیه این مسافران مبنی بر ایجاد بی نظمی و ورود خسارت به قطار، انصراف دادند.

روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن عذرخواهی از مسافرین محترم قطار مذکور بابت اتفاق پیش‌آمده، به شرکت حمل و نقل مالک این قطار، تذکر لازم داده شده و اعلام می دارد که شرکتهای مسافری و این شرکت علی رغم وجود مشکلات، خود را موظف به ارائه خدمات مطلوب به مسافران محترم می‌دانند.

لازم به ذکر است که بر اساس دستورالعمل مربوطه، کلیه مسافران محترم این قطار از روز گذشته می‌توانند نسبت به دریافت ۵۰ درصد از بهای بلیت خود اقدام نمایند.

 با توجه به وجود اظهارات متعدد از دلایل بروز و تشدید این اعتراض و درگیری که عمده آن به رئیس قطار منتسب شده است، جا دارد بازرسی شرکت راه آهن برای بررسی صحت این ادعاها و شنیدن نظرات مسافران معترض اقدام کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه تشدید این درگیری موجب به خطر افتادن امنیت مسافران شده، ضروری است مرجع قضائی نیز برای شناسایی عاملان بروز این حادثه ورود و پیگیری جدی داشته باشد.

بدیهی است این ورود می‌تواند واقعی بودن ادعاهای مطرح شده را راستی آزمایی کرده و در صورت مغایرت از سوی راه آهن جمهوری اسلامی یا از مسافران اعاده حیثیت صورت گیرد. متأسفانه نشر فراگیر ویدئوهای این حادثه در فضای مجازی موجب لطمه دیدن اعتبار پلیس، راه آهن جمهوری اسلامی و دلخوری مردم شده است.

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.