تنش دوباره روسیه و انگلیس با چاشنی جاسوسی

تنش میان روسیه و کشورهای غربی به خاطر حمله به یک جاسوس در بریتانیا افزایش یافت و رهبران اروپایی در کنار آمریکا برای تحریم و فشار بیشتر بر مسکو اتحاد کم سابقه ای را تشکیل داده اند.

کد خبر : 68171
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1396 - 6:59

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”   با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه و افزایش احتمال پیروزی «ولادیمیر پوتین»، بر میزان فشار کشورهای غربی بر مسکو افزوده شده است. این بار علت این چالش که حتی باعث طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل هم شد، جاسوسی بود.
«سرگی اسکریپال» روسی، جاسوس دوجانبه ای است که در حین کار برای سازمان اطلاعاتی روسیه، هویت ماموران اطلاعاتی مسکو در اروپا را برای سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا افشا کرد. وی به علت این جرم در مسکو دستگیر و زندانی شد تا اینکه در جریان تبادل جاسوس میان واشنگتن و مسکو، از زندان های روسیه آزاد و با گرفتن تابعیت انگلیسی در این کشور ساکن شد.
چندی قبل وی در جنوب انگلستان به همراه دخترش مسموم شد. اکنون پلیس و دستگاه های اطلاعاتی بریتانیا مدعی هستند اسکریپال و دختر وی با عوامل گاز اعصاب که در روسیه تولید می شوند هدف یک حمله جاسوسی و تروریستی قرار گرفته اند.
دولت انگلیس در واکنش به این موضوع به ۲۳ دیپلمات روس یک هفته مهلت داد تا خاک بریتانیا را ترک کنند. «ترزا می» نخست وزیر انگلیس اعتقاد دارد این افراد دیپلمات نبوده و ماموران اطلاعاتی روسیه هستند که در این کشور به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات می پردازند.

**اتحاد نادر دوسوی آتلانتیک
لندن برخی محدودیت ها و تحریم های دیگر را نیز علیه مسکو به اجرا در آورد. حضور مقام های این کشور در جام جهانی فوتبال در روسیه تا مسدود کردن دارایی ها و پس گرفتن دعوتنامه دیدار «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به بریتانیا از جمله این اقدامات لندن بود.
علاوه بر این ترزا می ضرب الاجلی را برای ارائه توضیح از سوی کاخ کرملین اعلام کرد که البته از سوی روسیه بی پاسخ ماند.
در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست بریتانیا برگزار شد نماینده انگلستان، روسیه را به نقض تعهدات در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی متهم کرد. در مقابل اما نماینده روسیه ضمن رد ادعاها علیه مسکو، خواستار ارائه شواهد دقیق از سوی لندن شد.
وزارت امور خارجه روسیه هم اتهامات علیه این کشور را گستاخانه توصیف و اعلام کرد این کشور به این اقدام ها پاسخ مناسب می دهد.
به نوشته رسانه های غربی، در همین ارتباط رهبران آمریکا و فرانسه، آلمان و انگلستان نیز در یک بیانیه مشترک مراتب ناراحتی خود را از حمله به یک شهروند بریتانیایی اعلام کردند. بسیاری از رسانه ها همچون روزنامه «لس آنجلس تایمز» بیانیه مشترک این کشورها را امری نادر دانست و نوشت: آن ها روسیه را به صورت مستقیم مقصر دانستند. به اعتقاد آن ها هیچ توجیه قابل پذیرش دیگری به جز دخالت روسیه در این واقعه وجود ندارد.
تارنمای شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» هم نوشت: گرچه انتخابات ریاست جمهوری روسیه نزدیک است اما قرار است ولادیمیر پوتین در مورد تحولات اخیر و نوع تلافی مسکو به غرب سخنرانی را انجام دهد. پیشتر سخنگوی کاخ کرملین اخراج دیپلمات های روسی را غیرمسئولانه توصیف کرد.
از طرف دیگر خبرگزاری روسی «ریانووستی» نیز به واکنش سرگی لاوروف پرداخت که لندن را متهم کرد از این اتفاق برای به حاشیه راندن ناتوانی خود در مدیریت پیامدهای داخلی شکست مذاکرات مربوط به برگزیت و تحت تاثیر قراردادن میزبانی روسیه از جام جهانی فوتبال استفاده می کند.
علاوه بر تحریم های بریتانیا، کاخ سفید هم روز گذشته (۲۵ اسفند) ۱۹ فرد و پنج سازمان روسی که در جمع آن ها سرویس امنیتی این کشور نیز قرار دارد به خاطر آنچه که رفتار مخرب این کشور نامید به فهرست تحریم های خود افزود.
البته در ظاهر واکنش کاخ سفید با موضوع بریتانیا ارتباط مستقیم ندارد اما همزمانی آن دو می تواند حاوی یک پیام به کاخ کرملین باشد. ایالات متحده روسیه را متهم کرد با استفاده از فضای مجازی با حمله سایبری و دستکاری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ در امور داخلی آمریکا هم دخالت کرده است.

**نگرانی اروپا در بحث تامین انرژی
دلیل اصلی که باعث شده است کشورهای غربی به زعم خود رفتار محتاطانه ای را در قبال روسیه در پیش بگیرند این است که اروپا به شدت به روسیه به ویژه در زمینه واردات گاز وابسته است. برخی رسانه ها این وابستگی را تا ۳۵ درصد مصرف اروپا هم ارزیابی می کنند. اروپا در چند سال گذشته متنوع سازی منابع انرژی خود را دنبال کرد.
بیشتر از نیمی از نیاز قاره سبز به گاز از منابع دریای شمال و خط لوله از نروژ تامین می شود. انگلستان بیشتر گاز مایع مورد نیاز خود را از روسیه و قطر تامین می کند. گاز روسیه مخصوصا برای مصارف خانگی انگلستان ضروری است
تارنمای تحلیلی Globe and Mail در گزارشی نسبت به احتمال اقدام تلافی جویانه مسکو در مقابل فشارهای غرب هشدار داد و افزود: تهدید روسیه ممکن است بر عرضه گاز این کشور به اروپا تاثیرگذار باشد و بازار انرژی اروپا را به خطر بیندازد.
به نوشته این نشریه کانادایی، روسیه اکنون با این تهدید روبرو است که از سوی یک اتحاد غربی در انزوا قرار بگیرد زیرا این بار یکی از معدود دفعاتی است کشورهای غربی با یکدیگر متحد شده اند و می خواهند در واکنش به موضوع جاسوسی، اقدامات محکمی را علیه مسکو به اجرا در آورند.
حتی «دونالد ترامپ» به صورت مستقیم به موضوع پرداخت و در سخنان خود نسبت به دخالت نداشتن روسیه در این موضوع ابراز تردید کرد.
رییس جمهوری آمریکا گفت: ما این موضوع را بسیار جدی می دانیم زیرا امنیت همه ما را تهدید می کند.
به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» به محض وقوع تنش میان مسکو و لندن کمک های آمریکا به بریتانیا در حوزه انرژی تشدید شد. در این رابطه نخستین محموله گاز مایع آمریکا با تغییر مسیر خود در اقیانوس آرام به سمت سواحل انگلستان رفت تا از فشار روسیه بر این کشور در حوزه انرژی کم کند.
به نوشته این روزنامه انگلیسی تحولات چند هفته اخیر بزرگترین بحران در روابط دو کشور از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است. بریتانیا پیش از این قرار بود تا بر میزان خرید گاز از روسیه بیافزاید اما وقوع این بحران آینده توافق را مبهم ساخت. آمریکا هم از این موضوع در هراس است که روسیه در بازار گازی انگلیس جای پای محکمی را باز کند.
در هر حال وقوع چنین تحولات عمیقی تنها چند روز مانده به انتخابات ۱۸ مارس(یکشنبه ۲۷ اسفند ماه جاری ) روسیه در کنار انسجام ظاهری کشورهای غربی با هم در مقابل ولادیمیر پوتین، ممکن است تاثیر عکس داشته باشد.
بر اساس بسیاری از تحلیل ها، پوتین رقیب جدی را در انتخابات ندارد و انتخاب دوباره وی به عنوان رئیس جمهوری روسیه باعث تندتر شدن تنش روسیه با کشورهای غربی می شود.

 

 

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.