بدترین روزهای سینما در یک سال گذشته

سینماهای کشور در سال‌های اخیر به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی مدت با معضلات بزرگی روبرو شدند و تعداد زیادی از فیلم‌ها که می‌توانستند فروش قابل توجهی داشته باشند در این وضعیت نتوانستند فروش چندانی داشته و بسیاری از فیلم‌ها دچار معضل فیلم‌سوزی شدند اما سینماها همچنان با معضلات بسیاری روبرو هستند و با وجود کمرنگ شدن شیوع کرونا در کشور نمی‌توان شرایط حاضر را هم یک شرایط عادی دانست.

کد خبر : 142490
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 10:50

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، در حدود ۱۸ روز اخیر فضای سیاسی و اجتماعی کشور درگیر التهابات بسیاری شده که این التهابات گریبان سینمای آسیب‌پذیر ایران را هم گرفته و در حالیکه پس از شیوع ویروس کرونا کم‌کم سینماها به شرایط عادی نزدیک می‌شدند، اتفاقات اخیر باعث شد که میزان مخاطبان سینما به حداقل برسد.

اگر شروع تأثیر التهابات و ناآرامی‌ها بر سینما را از ۲۹ شهریور در نظر بگیریم با بررسی فروش ۱۸ روزه فیلم‌های سینمایی از این تاریخ می‌توان کاهش چشمگیر میزان مخاطبان فیلم‌ها را در این مدت به وضوح احساس کرد اما با این حال نباید این نکات را هم نادیده گرفت که در این مدت به دلیل ایام پایانی ماه صفر چندین روز سینماها تعطیل بودند و فیلم جدیدی هم اکران نشد و در کنار این اتفاقات، اختلال در اینترنت هم منجر به ایجاد اختلال در سیستم خرید آنلاین بلیت شد. اینها همه مجموعه عواملی هستند که فروش فیلم‌های سینمایی را به حداقل رسانده‌اند و این مسائل نشان می‌دهد که مسئولان سینمایی ما همچنان هیچ برنامه‌ریزی و ایده‌ای برای مقابله با این اتفاقات و ایجاد شرایطی در جهت جلوگیری از ضررهای اقتصادی بیشتر برای فیلم‌ها و سینماها ندارد.

در بین آثاری که این روزها بر پرده سینماها هستند با مراجعه به سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) می‌توان درباره میزان فروش فیلم‌ها به آمار دقیقی دست پیدا کرد. به عنوان مثل فیلم سینمایی «ابلق» در ۱۸ روز اخیر نزدیک به دو میلیارد تومان فروش داشته و این در حالی است که همین فیلم در ۱۸ روز قبل از شروع ناآرامی‌ها نزدیک به ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. این فیلم که از ۲۶ مرداد اکران شده تا امروز نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان فروش داشته است.

فیلم سینمایی «شین» که از ۱۶ شهریور اکران شده است تا ۲۹ این ماه توانست بیش از ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد که در ۱۸ روز اخیر فروش این فیلم به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» که از پرفروش‌ترین آثار سینمایی این روزهای کشور است از ۲۹ شهریور تا ۱۶ مهر توانست ۴ میلیارد تومان فروش داشته باشد و این در حالی است که در ۱۸ روز قبل از شروع ناآرامی‌ها نزدیک به ۸ میلیارد تومان فروش داشته است.

کاملاً مشخص است که فروش فیلم‌های سینمایی در روزهای اخیر حداقل به نصف رسیده و با وجود اینکه طبیعتاً پس از گذشت زمان میزان فروش فیلم‌های در حال اکران کاهش پیدا می‌کند، میزان کمتر شدن فروش این آثار را نمی‌توان طبیعی دانست و قطعاً اتفاقات اخیر نقش چشم‌گیری در این وضعیت داشته است.

در گفت‌وگو با چند سینمادار کاهش میزان فروش فیلم‌های سینمایی در روزهای اخیر را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

محمد قنبری:

ناآرامی‌ها،‌ اختلال اینترنت و محدودیت‌های فضای مجازی اصلی‌ترین عوامل کاهش مخاطبان سینما

محمد قنبری مدیر سینما مگامال درباره فروش فیلم‌های سینمایی در روزهای اخیر گفت: افت چشم‌گیری را در میزان فروش فیلم‌ها شاهد هستیم و می‌توان گفت که میزان فروش نسبت به ماه قبل تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

قنبری تصریح کرد: کاملاً مشخص است که عامل اصلی این اتفاق، فضای ملتهب سیاسی و اجتماعی کشور است، سینما این روزها در اولویت مردم نیست. برای اکثریت مردم در این وضعیت نگرانی‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود خیلی‌ها از ساعاتی که معمولاً میزان فروش فیلم‌ها بالا است از خانه خارج نشوند و طبیعتاً در این شرایط سینماها خالی از مخاطب هستند.

وی درباره نقش اختلال اینترنت در کاهش میزان مخاطبان سینما اظهار داشت: اکثر مخاطبان سینما از طریق اینترنت بلیت‌ها را تهیه می‌کردند و می‌توان گفت که ۹۰ درصد فروش فیلم‌ها از طریق اینترنت بود اما امروز که تنها ۱۰ درصد فروش ماه قبل را داریم، تنها نیمی از بلیت‌ها اینترنتی به فروش می‌رسد.

مدیر سینما مگامال درباره نقش تبلیغات فضای مجازی در فروش فیلم‌های سینمایی گفت: در سال‌های اخیر تبلیغات اکثر فیلم‌ها در فضای مجازی و به طور مشخص در اینستاگرام کمک زیادی به فروش فیلم‌ها می‌کرد اما طی روزهای اخیر به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام به نظر می‌رسد که یکی از منابع مهم برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان سینما درباره فیلم‌های در حال اکران از بین رفته و خیلی از افراد درباره فیلم‌های در حال اکران اطلاعی ندارند.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم آرامش به جامعه برگردد و فیلم‌های جدید اکران شوند و محدودیت‌های تازه اینترنت برداشته شوند و شرایطی فراهم شود که سینماها به روزهای پیش از این ناآرامی‌ها برگردند.

همایون فربد: مهر ماه بدترین روزهای سینماهای ایران در یک سال گذشته بود

همایون فربد مدیر سینما معین مال درباره وضعیت سینماها و میزان مخاطب در روزهای اخیر گفت: در یک سالی که سینماها فعالیت خود را دوباره آغاز کرده‌اند ماه گذشته (شهریور) پر رونق‌ترین و پرفروش‌ترین ماه را داشتیم ولی در مهر ماه به دلیل ناآرامی‌های پیش آمده فروش فیلم‌ها به یک دهم ماه گذشته رسید و یکی از بدترین ماه‌ها را در دو سال اخیر تجربه کردیم.

فربد خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته اشاره کنم که اکران فیلم «پسر دلفینی» در این فروش فوق‌العاده بی‌تأثیر نبود و این مسئله که پس از این فیلم با وجود اینکه خبرهایی مبنی بر اکران فیلم‌هایی مثل «گیج‌گاه» و «ملاقات خصوصی» در اخبار مطرح شد هیچ فیلم جدیدی اکران نشد و خود دلیلی بر عدم استقبال مردم از سینماها بود.

وی درباره تعطیلی‌های ماه صفر در مهر سال جاری گفت: در ماه محرم هم تعطیلی‌هایی بود که در میزان فروش فیلم‌ها تأثیر چندانی نداشت و تعطیلی‌های ماه صفر هم در شرایط عادی تأثیر چندانی بر فروش فیلم‌ها نداشت اما در برخی شب‌ها که میزان ناآرامی در شهر بسیار بیشتر بود ما مجبور به تعطیل کردن سینماها بودیم و همان میزان اندک فروشی که داشتیم هم در این روزها وجود نداشت.

فربد تأکید کرد: اگر بخواهم ماه مهر را که ۱۵ روز از آن گذشته با شهریور مقایسه کنم باید بگویم که در ماه گذشته سینمای ما ۱۰هزار مخاطب داشت ولی در این ۱۵ روز فقط ۹۰۰ مخاطب داشتیم.

مدیر سینما معین‌مال در پایان درباره تأثیر اختلال اینترنت در میزان فروش فیلم‌ها گفت: با وجود اینکه اینترنت ملی شده، به نظر می‌رسد که خیلی از مردم تصور می‌کنند که دسترسی به سایت‌ فروش بلیت سینما نیز امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل برای خرید بلیت به اینترنت مراجعه نمی‌کنند چرا که با وجود اینکه پیش‌تر نیمی از فروش از طریق اینترنت صورت می‌گرفت، در حال حاضر تقریباً همه بلیت‌ها حضوری به فروش می‌رود و من از افراد زیادی شنیده‌ام که می‌گویند به دلیل قطع بودن اینترنت برای خرید بلیت حضور اقدام کرده‌اند و به نظر می‌رسد که این افراد از این نکته که سایت سینماتیکت در دسترس است بی‌خبر هستند و این مسئله هم در میزان فروش تأثیرگذار بوده است. به نظر من سینماها دوباره دچار یک بحران شدند و تجربه ثابت کرده تا زمانی که حال مردم خوب نباشد سینما نخواهند آمد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.