استان اردبیل و همکاری‌های اقتصادی با جمهوری آذربایجان

استان اردبیل با داشتن ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان از ظرفیت غنی برای همکاری‌های اقتصادی با این کشور و نیز کشورهای حوزه قفاز ، روسیه و آسیای مرکزی برخوردار بوده و برخی طرح‌های اقتصادی مشترک با کشور همسایه درونمای مطلوبی در این همکاری ها و در نتیجه توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است.

کد خبر : 115915
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 - 6:25

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، راه اندازی خط ریلی ، بارانداز و نیز شهرک صنعتی مشترک بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان  از جمله طرح های اقتصادی مهمی است که توافقنامه آن بین مقام‌های بلندپایه کشورمان با مقام‌های جمهوری اذربایجان منعقد شده و اقدامات اولیه برخی از آنها نیز آغاز شده است.

گرچه شیوع بیماری کرونا برای مدت کوتاهی تعللی در مذاکرات و طرح های اقتصادی مشترک با جمهوری آذربایجان ایجاد کرد اما استاندار اردبیل چندی پیش اعلام کرد که مراودات و گفت و گوها برای عملیاتی کردن طرح های اقتصادی مشترک با مقام های آذری از سر گرفته شده است .

اکبر بهنامجو گفت:  به دلیل شیوع کرونا جلسات مشترک ایجاد شهرک صنعتی ایران و آذربایجان در منطقه مرزی دو کشور به تعویق افتاده که در آینده نزدیک این جلسات و نیز مروادات اقتصادی دوباره از سرگرفته می‌شود.

اکبر بهنامجو افزود: با توجه به اینکه کرونا با شیب نزولی در کشور ما و آذربایجان مواجه شده جلسات مشترکی را با مسوولان کشور همسایه برگزار خواهیم کرد.

خط ریلی و بارانداز سکوی تبدیل استان اردبیل به مرکز مبادله کالا بین ایران و کشورهای همسایه شمالی  

راه اندازی خط ریلی و بارانداز که ایجاد آن  در منطقه پارس آباد مغان پیش بینی شده از ۲ سال پیش در دستور کار قرار گرفته و امیدها برای راه اندازی این طرح برای توسعه مراودات اقتصادی و تجاری ایران و با جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه شمالی بیشتر شده است.

احداث  خط ریلی در منطقه مغان مورد توافق روسای جمهوری ایران و آذربایجان قرار گرفته  و  بر اساس آن  خط آهن جمهوری آذربایجان تا داخل خاک ایران در پارس آباد امتداد می یابد،  این خط ریلی در آینده با احداث خط راه آهن اردبیل – پارس آباد  که هم اکنون مطالعات ان پایان یافته به خط راه اهن سراسری ایران متصل خواهد شد.

با احداث این خط و نیز بارانداز شهرستان پارس آباد به محل دپوی کالاهای صادراتی و نیز ترانزیتی کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد، کالاهای صادراتی استانهای مختلف کشور از جمله منطقه شمال و شمال غرب از طریق این بارانداز به جمهوری اذربایجان و کشورهای همسایه شمالی حمل شده و کالاهای وارداتی و ترانزیتی این کشورها نیز در این بارانداز تخلیه و به سراسر کشور و دیگر کشورها حمل خواهد شد.

مهمترین تاثیر ایجاد خط ریلی و بارانداز در پارس‌آباد مغان  افزایش توان صادراتی کشور،  کاهش ترافیک حمل ونقل جاده‌ای، توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش فرصت های اشتغال و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی منطقه می‌باشد.

در واقع ماهیت بارانداز ریلی  کاهش هزینه حمل و نقل و ترانزیت کالاست، این مزیت ها وبسترها هم اکنون در منطقه مغان وجود دارد چرا که این منطقه در ۱۶ کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان و در نزدیکی خط ریلی این کشور واقع شده و علاوه بر آن وجود کشت وصنعت مغان و فرودگاه هم در شهرستان پارسآباد مغان از مزیت های مهمی برای احداث بندر خشک در این منطقه بشمار میآید.

نزدیکی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی از جمله مزیت‌های جغرافیای سیاسی استان اردبیل است که تاکنون از این ظرفیت بسیار غنی در بخش اقتصادی کشور به دلایل مختلف، استفاده بهینه نشده و طرح‌های ارایه شده از جمله ایجاد بارانداز ریلی  از سوی مدیران استانی دولت تدبیر و امید چراغ راهی برای مسیر توسعه ای این استان می باشد.

منطقه مغان در شمال استان اردبیل یکی ار مناطق مستعد در بخش کشاورزی است که به انبار غله شمال غرب کشور مشهور بوده وهزاران تن محصول کشاورزی از جمله غلات ، دانه های روغنی ومحصولات دامی وباغی در آن تولید می شود، تولیداتی که در صورت برنامه ریزی و فراوری مناسب می تواند روانه بازارهای بزرگ کشورهای شمالی شده و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد و برانداز ریلی  یکی از مهمترین مقوله ها و زیرساخت ها برای عملی شدن این راهبرد اقتصادی می باشد.

همچنین سرمایه گذاری در صنایع تولیدی، کشاورزی و خدمات، توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی و تشویق سرمایه گذاری از جمله معیارهای قوی و تاثیرگذار در ایجاد این طرح است .

به گفته استاندار اردبیل با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی خط ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان و بر اساس موافقت راه‌آهن جمهوری اسلامی مرکز لجستیک و بارانداز ریلی در پارس‌آباد احداث می‌شود.

بهنامجو با بیان اینکه  مشاوران بارانداز ریلی، نقشه و طراحی این پروژه را تکمیل کرده‌اند، افزود: نقشه و طراحی پروژه توسط مشاوران ایرانی تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی شده و در کارگروه های تخصصی در حال بررسی کارشناسی برای تصویب است .

او گفت: تفاهم‌نامه ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی بین استانداری و شرکت راه‌آهن امضا شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده شروع امنیت اجرایی در محدوده شمال استان آغاز شود.

وی ایجاد شهرک صنعتی مشترک و بارانداز ریلی را بستر توسعه برای استان اردبیل برشمرد و افزود: اجرای این پروژه‌ها در توسعه تجاری و اقتصادی موثر بوده و همچنین افزایش تولیدات کشاورزی در منطقه را سبب می‌شود.

استاندار اردبیل گفت: با احداث این خط ریلی روابط تجاری و صادراتی استان اردبیل با جمهوری‌های قفقاز ، کشورهای آسیای میانه و روسیه توسعه چشمگیری داشته و زمینه ایجاد صنایع و واحدهای تبدیلی ، بسته‌بندی و جهش تولید فراهم خواهد شد.

بهنامجو گفت: با احداث این خط ریلی روابط تجاری و صادراتی استان اردبیل با جمهوری‌های قفقاز، کشورهای آسیای میانه و روسیه توسعه چشمگیری داشته و زمینه ایجاد صنایع و واحدهای تبدیلی ، بسته‌بندی و جهش تولید فراهم خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی یکی از راه‌های افزایش صادرات و رشد اقتصادی منطقه است، بیان کرد: ازاین‌رو باید مسئولان استانی اجرای پروژه اتصال استان اردبیل به خط ریلی جمهوری آذربایجان را پیگیری کرده و موجبات توسعه استان اردبیل را بیش‌ازپیش فراهم کنند.

حسین  پیرموذن گفت:احداث بارانداز ریلی مورد درخواست تجار و بازرگانان بود که تحقق آن این استان را از بن بست خارج می کند.

وی اضافه کرد:  ارزش افزوده، سرمایه‌گذاری، صادرات و بخش اشتغال چهار شاخصه مهمی هستند که باید برای تحقق شعار جهش تولید در ابتدای کار هدف‌گذاری اساسی شوند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی یکی از راه‌های افزایش صادرات و رشد اقتصادی منطقه است، اظهارداشت: احداث پروژه اتصال استان اردبیل به خط ریلی جمهوری آذربایجان موجبات توسعه اقتصادی استان را بیش‌ از پیش فراهم می کند.

پیرموذن افزود: یکی از راه‌های توسعه صادرات و رشد اقتصادی استان توجه ویژه به تولیدات صادرات‌محور بوده و باید اقدامات اساسی در این حوزه با ایجاد صنایع تبدیلی مجهز به فناوری‌های نوین صورت بگیرد تا توان رقابت در بازار جهانی ارتقا یابد.

وی افزود: در پروژه اتصال ریلی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان که از چند سال گذشته مطرح شده، هزینه تکمیل ریل‌گذاری تا نقطه صفر مرزی پارس‌آباد توسط طرف آذربایجانی تکمیل می‌شود و فقط موافقت طرف ایرانی نیاز بود که مورد تایید قرار گرفت.

ارژنگ عزیزی معاون اقتصادی استاندار اردبیل هم در این باره گفت: این طرح مورد پیگیری مسئولان استانی است نگران تاخیر در اجرای آن نباید شد.

وی افزود: مهمترین اهداف راه اندازی این طرح افزایش خدمات بندری در منطقه داخلی کشور؛ کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل ،افزایش کارایی حمل ونقل، بهبود وضعیت زیرساخت های مرتبط با حمل ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی است که این هدف با راه اندازی خط ریلی در پارس آباد قابل تحقق است.

عزیزی افزود: خط ریلی هم می تواند به صورت منفرد وهم داخل منطقه آزاد باشد که یکی از ویژگی های آن کاهش تراکم و بارترافیکی حمل ونقل ، اشتغالزایی وجابه جایی کالا است.

شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان زمینه ساز توسعه صادرات استان اردبیل 

ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان نیز یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور می‌باشد که قرار است در شهرستان مرزی پارس آباد ایجاد شود و با این اقدام  استان اردبیل شاهد توسعه صنعتی و نیز صادرات محصولات خود به کشورهای شمالی همسایه ایران خواهد بود.

در دیدار هیات ایرانی به سرپرستی استاندار اردبیل با “شاهین مصطفی اف” معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که  اواخر پارسال در باکو صورت گرفت، دو طرف ظرفیت‌های موجود را برای ساخت شهرک صنعتی مشترک مرزی بررسی کرده و احداث این شهرک را بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایران و جمهوری آذربایجان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و ورود محصولات ایرانی به بازار روسیه و کشورهای آسیای مرکزی دانستند.

مصطفی اف ظرفیت‌ استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران از جمله اردبیل را قابل توجه دانست و آمادگی کشورش را برای ساخت شهرک صنعتی مشترک مرزی اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت ساخت هر چه سریع‌تر این شهرک، جمهوری آذربایجان کارگروهی برای تهیه اسناد و مدارک لازم تشکیل داده است.

استاندار اردبیل نیز  گفت: برای توسعه همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه حمل و نقل ریلی و ترانزیتی و نیز ایجاد شهرک صنعتی مشترک مرزی برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

به گفته اکبر بهنامجو، سالانه ۴٫۵ میلیون تن محصول در استان اردبیل برداشت می‌شود و یک میلیون تن هم در حال افزایش است.

وی افزود: بزرگترین گلخانه کشور به مساحت یک هزار و ۵۰۰  هکتار در منطقه مغان در حال احداث است که  ظرفیت‌ مناسبی برای ورود به بازارهای هدف از جمله روسیه و کشورهای آسیای مرکزی با استفاده از قابلیت‌های شهرک مشترک مرزی و حمل و نقل ریلی و ترانزیتی است.

استاندار اردبیل همچنین از انتخاب شهرستان پارس‌آباد به عنوان محل احداث شهرک صنعتی مشترک جمهوری آذربایجان و ایران خبر داد و افزود: محل مورد نظر به دلیل نزدیکی به راه‌آهن پارس‌آباد – آذربایجان انتخاب شده و توسط هیات صنعتی و اقتصادی جمهوری آذربایجان نیز تایید شده است.

بهنامجو گفت: احداث این شهرک صنعتی موجب تحول بزرگ در حوزه اقتصادی استان و کشور خواهد شد و از طریق این شهرک صنعتی می‌توانیم از امتیازات و تخفیفات دو کشور در این خصوص استفاده کنیم.

وی بیان‌کرد: با احداث این شهرک می‌توانیم صنایع تبدیلی و بسته‌بندی را در این منطقه توسعه داد  و صادرات محصولات تولیدی استان را به کشورهای آسیای میانه و روسیه در سریع‌ترین زمان انجام دهیم.

استاندار ادبیل اظهارداشت: این امتیاز ویژه‌ای است که دولت به طور ویژه به استان اردبیل اختصاص داده است.

حسین پیر موذن رییس اتاق بازرگانی استان اردبیل هم گفت: ایجاد شهرک صنعتی مشترک با توجه به اینکه استان اردبیل به لحاظ دارا بودن زیرساخت‌های لازم و نزدیکی بیشتر با جمهوری آذربایجان به عنوان مرکز شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان انتخاب شده و طرف آذری هم توافق اولیه را قبول کرده  می‌توان امید داشت که با احداث خط ریلی تحول چشمگیری در تجارت استان رخ خواهد داد.

پیرموذن ادامه داد: احداث این طرح موجب تحولات عظیمی در حوزه اقتصادی در استان و کشور شده و از طریق آن می‌توان از امتیازات دو  کشور در بحث رونق اقتصادی و تجاری استفاده کرد.

وی اضافه کرد: با احداث این طرح همچنین می‌توان صنایع تبدیلی و بسته‌بندی را در این منطقه ایجاد و صادرات محصولات تولیدی استان اردبیل را به کشورهای آسیای میانه و روسیه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داد.

به هر حال راه اندازی شهرک صنعتی مشترک، بارانداز ریلی،  ایجاد اتاق مشترک بازرگانی، شبانه روزی شدن گمرک بیله سوار ،رونق حجم مبادلات ارزی، افزایش تبادلات میان ایران و آذربایجان در حوزه‌هایی نظیر برق رسانی، صنایع پتروشیمی ، فراهم شدن زیرساخت‌های مهمی همچون خط ریلی اردبیل – پارس‌آباد و سرمایه گذاری مشترک در حوزه گردشگری از جمله اقداماتی است که برای توسعه روابط دو  کشور با مدیریت استان اردبیل در سال‌های اخیر انجام شده  و می توان در آینده  نتایج مثبت آن  را در توسعه اقتصادی منطقه بوضوه مشاهده کرد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.