از روسیه گاز بخریم و برق صادر کنیم/ جایگاه هاب ما نصیب ترکیه و امارات شد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: مهم این است که برق یکی از مسیرهای فروش در بازار بین‌المللی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در خطوط و یا قراردادهای پیچیده دوطرفه و معمولا بدون چالش سیاسی است.

کد خبر : 186605
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 آبان 1401 - 8:19

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، علیرضا کلاهی درباره پتانسیل‌های صادرات برق ایران به اروپا اظهار داشت: ما پتانسیل لازم برای صادرات برق به اروپا را داریم یعنی همانگونه که می‌توانیم هاب حمل و نقل هوایی و نقطه اتصال خاور دور و اروپا در حمل و نقل هوایی باشیم که البته اکنون این جایگاه نصیب ترکیه و امارات شده است، با توجه به موقعیت جغرافیایی، پهناور بودن، اختلاف خط افق دو ساعته، دمای بالا در بسیاری نقاط و الگوی مصرف متفاوت در شمال و جنوب، پتانسیل این را داریم که هم بالانس‌کننده و هم هاب انتقال انرژی در کل منطقه و حتی کل اروپا باشیم.

کلاهی افزود: بعلاوه اینکه پتانسیل بالایی برای احداث برق خورشیدی داریم بیش از ۵۰ گیگاوت ظرفیت برق خورشیدی ایران است که اگر روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد می‌توانیم نقش یکی از مراکز تولید انرژی پاک و تولید فلزات پاک را بازی کنیم.

وی درباره امکان اتصال به شبکه برق ایران به تاجیکستان و آذربایجان گفت: کشور تاجیکستان پتانسیل برقابی بالایی دارد اگر بخواهد مستقیم به آذربایجان متصل شود باید از ترکمنستان عبور کند که شاید مسائل سیاسی داشته باشند، به طور کلی اتصال شبکه‌های کشورهای مختلف به همدیگر از طریق خطوط DC و کابل‌های زیردریایی حتی در ایالت‌های امریکا بسیار پررنگ است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اکنون دنیا به سمت برق تجدیدپذیر می‌رود و ویژگی کلیدی و تفاوت برق تجدیدپذیر با برق حرارتی این است که نیروگاه حرارتی در هر مکانی امکان احداث و قابلیت خاموش و روشن کردن با تمهدیات خاص دارند اما زمان و مکان تولید برق از تجدیدپذیرها در اختیار خودمان نیست، به همین دلیل کشورها باید به هم متصل شوند که همدیگر را بالانس کنند، درواقع اوج و زمان کاهش مصرف یکدیگر را پوشش دهند و زمانی که کشوری مصرف ندارد مازاد تولید را به کشور دیگر انتقال دهد.

وی درباره امکان دریافت گاز از روسیه و تبدیل به برق صادراتی تصریح کرد: اساسا ما چند مسئله داریم یکی اینکه ابتدا باید پاسخ دهیم که چرا منابع گازی خودمان را توسعه ندادیم و اکنون کمبود داریم؟ این قضیه تمام پارامترهای اقتصادی را زیر سوال برده است. دوم اینکه مراکز مصرف و سایت‌های جمعیتی در شمال کشور و منبع تولید گاز در جنوب است که البته منابع بزرگی هم در دریای خزر داریم که به دلایل گوناگون و سوال‌برانگیز ابتر مانده است، ولی مسئله این است که در شمال کشور امکان احداث نیروگاه نداریم چون مسئله آب داریم و نیروگاه سیکل ترکیبی نیز آب زیادی نیاز دارد، اگر هم نیروگاه سیکل ترکیبی نباشد و باز باشد بهره‌وری به شدت افت می‌کند.

کلاهی در ادامه بیان داشت: در دهه ۷۰ طرح‌های مطالعاتی خودمان انجام شده بود که نیروگاه‌ها در حاشیه خلیج‌فارس متمرکز شوند و از حرارت مازاد توربین‌ها یا برای سیکل ترکیبی و یا اینکه برای گرداندن آب شیرین‌کن‌ها استفاده شود مثل کاری که عربستان، امارات و قطر انجام می‌دهند ما نیز می‌توانیم همین روال را طی کنیم و برق را با خط DC به مراکز مصرف بزرگ مثل اصفهان و یا تهران منتقل کنیم.

وی بیان داشت: اکنون مهم این است که برق یکی از مسیرهای فروش در بازار بین‌المللی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در خطوط و یا قراردادهای پیچیده دوطرفه و معمولا بدون چالش سیاسی است، اما در هر حال تمام موارد باید مطالعه شود براحتی نمی‌توان نظر داد که صادرات گاز و یا تبدیل آن به نیروی الکتریکی و صادرات برق ارجح است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ما در شرایط کنونی تولید و مصرف برق در کشور امکان تداوم روند کنونی صادرات برق را نیز نخواهیم داشت، گفت: در حال حاضر پایداری تامین گاز برای خودمان یک علامت سوال بزرگ است و برای صنایع خاموشی گسترده در بخش برق و گاز داده شده و اکنون صنایع اگر بخواهند نیروگاه گاز احداث کنند گاز را چگونه تامین کنند،اگر قطع شود چه اتفاقی می‌افتد و اگر سوخت مایع بخواهند استفاده کنند هم گران است و هم سوخت آلوده‌کننده‌ای است، بنابراین فعلا تامین گاز برای نیاز نیروگاهی و صنایع داخل دچار اما و اگر است چه برسد به ایکنه بخواهیم با احداث نیروگاه اقدام به افزایش صادرات برق کنیم.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.