احیای نقاط ایست بازرسی مرز جمهوری آذربایجان با ایران

مقام ارشد مرزبانی جمهوری آذربایجان از فعال شدن چهارده ایست بازرسی در مرز با ایران خبر داد.

کد خبر : 141022
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 12:23

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد مرزبانی جمهوری آذربایجان روز سه شنبه از فعالیت نقاط ایست بازرسی در مرزهای ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «ترند»، «عباس خلیل‌اف» معاون رئیس مرزبانی آذربایجان در یک نشست  مطبوعاتی گفت: «فعالیت ۱۴ ایست بازرسی در مرز جمهوری آذربایجان و ایران احیا شد.»

به گفته خلیل‌اف، ۱۱۰ نقطه رزمی آذربایجان نیز در مرز دولتی با ارمنستان فعال است.وی توضیح داد: «در حال حاضر خدمات در آنجا ادامه دارد. کار برای پاکسازی مناطق از مین‌ها انجام شده و ادامه دارد.»

پیشتر جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود که مرز زمینی خود با ایران را بسته که در همین راستا از سوی مرزبانی جمهوری آذربایجان در مرز جلفا اعلام شده  و دلیل آن تصمیمات ستاد کرونایی  و برای جلوگیری از شیوع کرونا گرفته شده است.

در زمینه عملیات مین روبی نیز چندی قبل باکو اعلام کرد که چند دستگاه مین‌روب‌های پیشرفته ساخت ترکیه را دریافت کرده . باکو گفت که  ۱۳ دستگاه تجهیزات پاکسازی مین را  از وزارت دفاع ترکیه  تحویل گرفته است.

پیش از این در فوریه و می ۲۰۲۲، وزارت دفاع ترکیه ۷ دستگاه مین روب پیشرفته را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داده بود. این دستگاه مین روب ترکیه برابر مین مقاوم است و از راه دور تا ۵۰۰ متر هدایت می‌شود. حداکثر سرعت این وسیله نقلیه چهار کیلومتر (۲.۴۸ مایل) در ساعت است و می‌تواند در عمق ۲۵ سانتی متری از سطح شیرجه بزند و منطقه‌ای به طول یک کیلومتر و عرض ۱.۷ متر را درعرض یک ساعت از مین پاک کند.

جمهوری آذربایجان نقشه میدان مین مناطق اشغالی «آغدام» و «فضولی» را از ارمنستان به دست آورده است که طبق گزارش‌ها مختصات ۱۸۹۰۰۰ مین ضد تانک و ضد نفر را مشخص می‌کند.

جمهوری آذربایجان در ازای دریافت این نقشه، ده‌ها ارمنستانی را که پس از آتش بس در نوامبر ۲۰۲۰ در خاک جمهوری آذربایجان بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

با این حال، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت که دقت این نقشه‌ها از ۲۵ درصد فراتر نمی‌رود. مقامات باکو بر این باورند که نقشه‌های پنهان شده توسط ارمنستان می‌تواند به خنثی کردن حداقل یک میلیون مین زمینی کمک کند.

مقامات باکو همچنین گفته‌اند خنثی سازی مهمات، کلاهک‌ها و موشک‌های منفجر نشده در مناطق جنگی ممکن است ۵ تا ۶ سال طول بکشد، درحالی که برای مناطق مین گذاری شده حدود ۱۰ تا ۱۳ سال زمان است.

از زمان امضای بیانیه سه جانبه، بیش از ۲۴۰​ شهروند جمهوری آذربایجانی بر اثر انفجار مین‌های زمینی ارمنستان کشته یا زخمی شده‌اند. در ژوئن ۲۰۲۱، دو خبرنگار و یک مقام دولتی جمهوری آذربایجان در انفجار مین در منطقه «کلبجار» جان خود را از دست دادند.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.