آرژانتین قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ شد/ مسی توپ طلا گرفت، مارتینس دستکش طلایی

پرونده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با قهرمانی آلبی‌سلسته با پیروزی در ضربات پنالتی بسته شد.

کد خبر : 261844
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 آذر 1401 - 18:10

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، پرونده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با اتفاقی که خیلی‌ها سال‌‌ها برایش لحظه شماری می‌کرد بسته شد و دنیای فوتبال بدهی‌اش را به لیونل مسی داد تا یک بار برای همیشه این بحث که کاپیتان آلبی‌سلسته باید قهرمان جهان شود تا بهترین بازیکن تاریخ لقب بگیرد به پایان برسد. آرژانتین بعد از ۳۶ سال قهرمان جام جهانی شد

مسی گل زد، یک گل به حریف تقدیم کرد و دوباره گل زد تا آلبی سلسته در فینال جام جهانی دیداری که امروز (شنبه) از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه لوسیل برگزار شد، فرانسه را در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر یک، پس از تساوی ۳ بر ۳ در وقت‌های معمول و اضافه شکست دهد.  لیونل مسی (۲۳- پنالتی و ۱۰۸) و آنخل دی‌ماریا (۳۶) برای آرژانتین و کیلیان امباپه (۸۰- پنالتی و ۸۱) در نیمه دوم برای فرانسه گلزنی کردند.

نیمه اول

مصاف دو تیمی که هر دو برای کسب سومین قهرمانی‌شان در جام جهانی می‌جنگند با حملات آرژانتین آغاز شد و این تیم در ۱۰ دقیقه نخست، رقیب خود را با شلیک شوت‌های از راه دور و پشت محوطه جریمه محک زد که البته عملکرد خوب هوگو یوریس دروازه‌بان فرانسوی‌ها اجازه نداد آلبی‌سلسته راه به جایی ببرد.

آرژانتینی‌ها با برنامه تاکتیکی‌ مشابه با آنچه در بازی‌‌های قبل داشتند، با دوندگی زیاد در میانه میدان و پیشروی از جناحین به خصوص در سمت چپ جایی که آنخل دی‌ماریا حضور داشت، سعی در بردن توپ به یک سوم دفاعی حریف داشتند. آلبی‌سلسته در ۱۵ دقیقه نخست کاملاً بر اوضاع مسلط بودند و آمار برتر شاگردان لیونل اسکالونی در تملک توپ هم گواه این موضوع بود.

فرانسوی‌ها تا دقیقه ۱۸ که به واسطه خطای رودریگو دپل در سمت راست محوطه جریمه، صاحب یک ضربه آزاد شدند، عملاً هیچ کار خاصی انجام ندادند. آرژانتین در دقیقه ۲۳ مزد بازی برتر خود را گرفت و اولین گل فینال را به نام خود ثبت کرد و کسی هم این کار نکرد جز کاپیتان لیونل مسی.

در حمله‌ای از جناح چپ، آنخل دی‌ماریا وینگر آلبی‌سلسته با هوشمند و دریبل بازیکن مقابلش عثمان دمبله وارد محوطه جریمه شد اما بلافاصله پس از ورود از سوی مهاجم بارسلونا که به شیوه‌ای ناشیانه سعی در جبران اشتباهش داشت، نقش بر زمین شد و داور مسابقه شیمون مارسینیاک هم فوراً نقطه پنالتی را نشان داد. مسی پشت ضربه ایستاد و با فریب دادن هوگو یوریس توپ را به سمت راست دروازه فرانسوی‌ها فرستاد. مسی با این گل به اولین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در تمام مراحل یک جام جهانی از مرحله گروهی تا فینال گلزنی کرده است.

به ثمر رسیدن این گل برهیجان بازی افزود و فرانسوی‌ها را مجبور کرد که از رویکرد محتاطانه‌ای که در دقایق ابتدایی داشتند کمی فاصله بگیرند، هر چند این وضعیت خیلی دوام نداشت و آرژانتینی‌ها بار دیگر حملات‌شان را از سر گرفتند بر توپ و میدان مسلط شدند طوری که تا دقیقه ۱۰ دقیقه به پایان نیمه اول فرانسوی‌‌ها حتی یک موقعیت هم نداشتند. فرانسه بابت احتیاط بیش از اندازه‌‌اش یک بار دیگر هم مجازات شد و این بار آنخل دی‌ماریا سازنده فرصت گل اول در نقش گلزن ظاهر شد. آرژانتینی‌ها در دقیقه ۳۶ ضدحمله‌ای ترتیب دادند که با ۴ ضرب توپ را از میانه زمین آنها به تور دروازه حریف رساند. این حرکت با پاس بیرون پای زیبای لیونل مسی برای مک‌‌آلیستر آغاز شد و او با پاسی عرضی، دی‌ماریا را در موقعیت تک به تک با هوگو یوریس قرار داد. ستاره یوونتوس هم با ضربه‌ای بدون نقص سنگربان تاتنهام را مغلوب کرد.

دیدیه دشان سرمربی فرانسوی‌ها پس از دریافت این گل احساس خطر کرد و دست به دو تعویض زودهنگام زد و دو مهاجم کم کار خود اولیویه ژیرو و عثمان دمبله را از زمین بازی بیرون کشید و به جای آنها مارکوس تورام و راندال کولو موانی را به میدان فرستاد تا بلکه با واسطه آنها خط حمله خروس‌‌ها جان بگیرد. این اتفاق رخ داد اما نه در حدی که دشان انتظار داشت و تنها از شدت فشار حملات آرژانتینی‌ها کاست تا این تیم در دقایق باقی مانده به پایان بازی گل دیگری به ثمر نرساند و با همان برتری دو گله به رختکن برود.

نیمه دوم

چهل و پنج دقیقه دوم بازی مانند نیمه اول با حملات آرژانتینی‌‌‌ها آغاز شد و در همان ۵ دقیقه نخست این تیم دو موقعیت خطرناک دیگر روی دروازه فرانسه ایجاد کرد که هوگو یوریس آنها را دفع کرد. به تدریج بازی رو به تعادل رفت و تیم ملی فرانسه میل بیشتری برای ورود به یک سوم دفاعی حریف نشان داد. با این وجود تا اواسط نیمه دوم تنها تغییری که بازی فرانسه نسبت به نیمه اول داشت، متوقف کردن موج حملات آرژانتین در میانه میدان بود و تلاش‌های نصف و نیمه برای تهدید دروازه حریف با ارسال از جناحین. البته با تدافعی‌تر شدن رویکرد حریف بعد از خروج دی‌ماریا و ورود مارکوس آکونیا به جای او، کار خروس‌‌ها سخت‌تر شد.

دشان که لحظه به لحظه خطر شکست را نزدیک‌تر می‌دید، دو تعویض دیگر انجام داد تا شاید تغییری در روند بازی حاصل شود. کینگسلی کومان به جای آنتوان گریزمان در خط حمله و ادوارد کاماوینگا به جای تئو هرناندس در سمت چپ خط دفاع. اوضاع تا حدودی به سود فرانسه تغییر کرد و این تیم که در ۶۷ دقیقه نخست بازی حتی یک شوت هم نزده بود در عرض سه دقیقه دو بار توپ را به سمت دروازه آرژانتین فرستاد که البته هر دوی آنها خارج از چارچوب بود.

در حالی که آرژانتینی‌ها دوباره بازی را تحت کنترل گرفته بودند، فرانسه از یک توپ مرده در جناح چپ کولو موانی را صاحب موقعیت گلزنی کرد که او و اوتامندی را در کورس نفر به نفر به سمت دروازه آرژانتینی‌ها قرار داد و نتیجه این حرکت خطای غیرحرفه‌ای اوتامندی روی بازیکن تعویضی فرانسه بود و اعلام خطای پنالتی به سود خروس‌ها. کیلیان امباپه هم پشت این توپ ایستاد و با وجود تشخیص جهت درست توپ توسط امیلیانو مارتینس، مهاجم پاری‌سن‌ژرمن ششمین گل خود را در این جام به ثمر رساند. هنوز آرژانتینی از شوک دریافت این گل خارج نشده بودند که یک دقیقه بعد شوک دوم به آنها وارد شد و این بار اشتباه لیونل مسی بود که این اتفاق را رقم زد. کینگسلی کومان توپی که زیر پای مهاجم سابق بارسلونا بود را ربود و آن را به جناح چپ برای تورام ارسال کرد. مهاجم مونشن‌گلادباخ نیز توپ را فوراً در مسیر حرکت امباپه قرار داد تا ستاره PSG با شوتی سرضرب، هفتمین گل خود در این جام را بزند و به تنهایی در صدر جدول رده‌بندی برترین گلزنان جام بایستد. به این ترتیب کامبک دو دقیقه‌ای خروس‌‌‌‌ها جشن آرژانتینی‌ها پرشمار حاضر در ورزشگاه را که خودشان را برای جشن قهرمان آماده کرده بودند خاموش کرد. بالعکس فرانسوی‌هایی که از این بازگشت روحیه گرفته بودند، چند بار دیگر حملاتی را ترتیب دادند و حتی این شانس را داشتند که در آشفتگی خط دفاعی حریف گل سوم را هم به ثمر برسانند که این اتفاق رخ نداد تا فینال جام بیست‌و‌دوم به وقت‌‌های اضافه کشیده شود.

در وقت‌‌های اضافه برخلاف ۱۵ دقیقه اول که تلاش دو تیم بی‌ثمربود، وقت دوم با دو گل همراه بود. اولین گل در دقیقه ۱۰۸ لیونل مسی بود که در ریباند شوت لائوتارو مارتینس توپ را وارد دروازه کرد. به نظر می‌رسد که این گل سرنوشت بازی را تعیین خواهد کرد اما باز هم قرار نبود این اتفاق رخ دهد چرا که در دقیقه ۱۱۸ کیلیان امباپه‌ای هت‌تریکش را از روی نقطه پنالتی کامل کرد، یک پنالتی شاید سختگیرانه که حاصل برخورد توپ با آرنج مونتیل در محوطه جریمه آرژانتین در حالی که پشت به توپ شلیک شده از سوی امباپه کرده بود. این دوگل نتیجه را ۳-۳ مساوی کرد تا بازی به ضیافت پنالتی‌ها برود.

در ضربات پنالتی که توسط فرانسوی‌ها آغاز شد برخلاف امباپه و کولو موانی که ضربه‌اش را گل کرد، کومان و شوامنی ضربات‌شان را هدر دادند
در سمت مقابل لیونل مسی، دیبالا، لئاندو پاردس و مونتیل همگی قدر فرصت‌هایشان را دانستند تا کار تمام شود و اولین قهرمانی آرژانتینی‌ها از سال ۱۹۸۶ رقم بخورد.

معرفی بهترین‌های جام جهانی ۲۰۲۲

 در پایان بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که با برتری آرژانتین مقابل فرانسه در ضربات پنالتی بازی فینال همراه بود، جوایز بهترین بازیکن، بهترین دروازه‌بان، بهترین گلزن و بهترین بازیکن جوان جام اهدا شد.

انزو فرناندس هافبک تیم ملی آرژانتین به عنوان بهترین بازیکن جوان مسابقات معرفی شد. هم‌تیمی او امیلیانو مارتینس دروازه‌بان تیم ملی آرژانتین نیز که نقش بسزایی در پیروزی آلبی‌سلسته در ضربات پنالتی مقابل فرانسه در بازی فینال داشت به عنوان بهترین سنگربان انتخاب شد.

کیلیان امباپه مهاجم تیم ملی فرانسه که در بازی فینال هت‌تریک کرد با ۸ گلی که در این رقابت‌ها زد، جایزه کفش طلایی و عنوان آقای گلی جام را از آن خود کرد و در نهایت لیونل مسی کاپیتان تیم ملی آرژانتین توپ طلا را به عنوان جایزه بهترین بازیکن جام را بالای سر برد.

تیم ملی فوتبال آرژانتین , جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی قطر , تیم ملی فوتبال آرژانتین , جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی قطر , تیم ملی فوتبال آرژانتین , جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی قطر , تیم ملی فوتبال آرژانتین , جام جهانی 2022 قطر , جام جهانی قطر ,

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.