۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند

یک کارشناس حوزه استارتاپ‌های گردشگری با اعلام اینکه چیزی در حدود ۹۰ تا ۹۲ درصد استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند، درباره صفحه‌های متعدد خوراکی در فضای مجازی که خود را استارت‌آپ گردشگری معرفی می‌کنند، گفت: به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این صفحات را به‌عنوان عضوی از استارت‌آپ‌های گردشگری خوراک معرفی کرد.

کد خبر : 87952
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 - 7:42

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، چندسالی است‌ که سازمان جهانی گردشگری به بحث استارت‌آپ‌های گردشگری توجه ویژه نشان داده و به‌همین منظور در جهت ترغیب و تشویق صاحبان این کسب‌وکارهای تازه از برگزاری مسابقات استارت‌آپ‌ها پشتیبانی می‌کند.

باخبر شدیم که قرار است؛ اولین مسابقه جهانی استارت‌آپ‌های گردشگری خوراک در کشور اسپانیا برگزار شود؛ باتوجه به‌اینکه در ایران استارت‌آپ‌های زیادی در این حوزه وجود ندارد؛ به بهانه برگزاری این مسابقه و برای آشنایی با وضعیت کسب‌وکارهای تازه و استارتاپ‌های گردشگری خوراک که در ایران فعال هستند، به‌سراغ اشکان بروج (مشاور استارتاپ‌های گردشگری و کسب‌وکارهای نوپا) رفتیم و با او به گپ‌وگفت نشستیم.

بروج در پاسخ به‌این پرسش که چرا باتوجه به علاقه بسیار زیادی که در حال حاضر از سوی جوانان برای ایجاد کسب‌وکارهای تازه‌ همچون استارت‌آپ‌ها وجود دارد؛ نمونه‌های موفق این استارت‌آپ‌ها در ایران بسیار کم دیده می‌شود، گفت: ذات استارت‌آپ به‌صورت تست و فعل کردن بوده و افراد در این پروسه بزرگ شده و به‌بلوغ می‌رسند. یعنی برای پیشرفت در استارت‌آپ بارها باید شکست خورد و پیروز شد. به‌همین دلیل چیزی در حدود ۹۰ تا ۹۲ درصد استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند که البته طبیعی بوده و تنها مختص به‌ایران نیست.

این کارشناس حوزه استارت‌آپ‌های گردشگری درباره فعالیت صفحه‌های متعدد خوراکی در فضای مجازی که به‌نوعی خود را استارت‌آپ گردشگری معرفی می‌کنند؛ بیان کرد: به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این صفحات را به‌عنوان عضوی از استارت‌آپ‌های گردشگری خوراک معرفی کرد. چراکه کار آنها؛ متفاوت از کار استارت‌آپ‌هاست. استارت‌آپ، به‌معنی سیستمی است که بتواند با تفکری تازه در یک گروه یا نهاد انسانی؛ به‌نیازی در جامعه پاسخ دهد که تا به‌حال کسی به آن پاسخ نداده است. بنده از شما می‌پرسم؛ چه تعداد از این صفحات مجازی غذا به نیاز خاصی از جامعه پاسخ داده‌اند. در حقیقت یکی از آنها کاری انجام داده و دیگران هم از آن تقلید کردند که این موضوع، به‌هیچ‌وجه استارت‌آپ محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور کلی در کشور ما به‌جای اینکه قبل از آمدن هرفناوری، فرهنگ استفاده از آن وارد شود؛ ادای آن می‌آید. در بحث استارت‌آپ نیز به‌همین صورت بوده و هنوز بحث آموزش، آگاهی و فرهنگ استار‌ت‌آپی در کشور ما خیلی کم‌رنگ است و به‌همین دلیل افراد نمی‌دانند که در بحث استارت‌آپ تازه بعد از شروع کردن متوجه مشکلات آن می‌شوند و فکر می‌کنند فردای روزی که آمدند، ایده آنها باید به نتیجه نهایی تبدیل شود و کسب‌و‌کار آنها راه بیفتد و در همه موارد موفق شوند ولی حقیقت این است که باید اینقدر آزمون و خطا کنند و شکست بخورند تا روزی به‌موفقیت برسند.

بروج افزود: همچنین اگر کسی در دنیا به‌صورت انفرادی اقدام به ایجاد استارت‌آپ کند؛ مسخره‌ترین کار ممکن را انجام داده است.چراکه اجرای استارت‌آپ به‌صورت انفرادی کار محالی بوده و ایجاد آن باید در قالب تیم و نهاد تیمی باشد. اما متاسفانه بسیاری از این موضوعات نیز اطلاع ندارند و به‌همین دلیل بدون آگاهی و با امید واهی وارد چنین مسائلی می‌شوند.

وی در ادامه درباره استارت‌آپ‌های گردشگری غذایی که در ایران موفق شده‌اند، گفت: رستورانی در تهران وجود دارد که با استفاده از ربات در ارائه خدمات غذا و نوشیدنی خود، خلاقیت تازه‌ای را ارائه داده و سبب ایجاد تجربه‌ای تازه برای گردشگران می‌شود. همچنین مورد دیگری نیز وجود دارد، که از طریق صفحه اینستاگرام تورهای معرفی غذای سنتی ایران را برگزار می‌کند. به این دو مورد در کنار مورد‌های مشابه که بتوانند نیازی از جامعه را برطرف کنند می‌توان لقب استارت‌آپ داد. چراکه توانستند بیزینسی را با استفاده از فناوری تکنولوژی در حوزه غذا و نوشیدنی ایجاد کنند و به‌این‌طریق ایجاد جذابیت کرده و سبب تقویت گردشگری داخلی شوند.

بروج در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: امسال تمرکز سازمان جهانی گردشگری به تحولات دیجیتال و تمام داستان‌های مربوط به آن ازجمله استارت‌آپ‌های گردشگری، ایجاد تکنولوژی و فناوری‌ بوده است. بر همین اساس یکی از موضوعاتی که در سال جاری روی آن توجه ویژه شده است؛ بحث شهرهای هوشمند بوده که به گردشگری شهری و بالا بردن جذابیت تجربه گردشگر در شهرها می‌پردازد که این موضوع از طریق تکنولوژی امکان‌پذیر شده است. به‌علاوه این موضوع یکی دیگر از بحث‌هایی که این سازمان به آن توجه کرده، بحث گردشگری خوراک و ارتباط آن به زمینه دیجیتال است.

وی افزود: بر همین اساس بخش گردشگری ایالت باسک اسپانیا که یکی از مهدهای غذا و نوشیدنی در اسپانیا و دنیا به‌شمار می‌آید، برای برگزاری اولین مسابقه جهانی استارت‌آپ‌های گردشگری خوراک اقدام کرده و تمام کسانی که استارت‌آپی را در زمینه گردشگری خوراک راه انداخته‌اند، می‌توانند در آن شرکت کنند. همچنین باید بگویم که این مسابقه به‌شدت معتبر بوده و تمام کشور‌های در حال توسعه و پیشرفت می‌توانند در آن شرکت کنند.

بروج با بیان اینکه تا به‌حال در مسابقات استارت‌آپ گردشگری کسی از ایران برنده نشده است، گفت: این مسابقه زمینه‌ای برای رقابت تمام کسانی است که در زمینه خوراکی، استارت‌آپ به‌معنی کسب و کار آنلاین راه انداخته و به‌این وسیله سبب رونق گردشگری خوراک شده‌اند چراکه برنده آن از جوایز و تسهیلاتی بهره‌مند می‌شود که به‌معرفی بیشتر آن در دنیا کمک شایانی می‌کند.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.