گره سخت دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه‌برداری در راه المپیک

داستان گزینشی المپیک برای دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران به یکی از پیچیده‌ترین موضوعات ورزشی کشور تبدیل شده است. کلافی که گره‌های آن باید با دستان ۲ قهرمانی جهان و المپیک باز شود.

کد خبر : 112758
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 - 10:40

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، بنا به اعلام فدراسیون بین‌المللی، وزنه‌برداری ایران نمی تواند بیش از ۲ وزنه بردار به المپیک ۲۰۲۰ توکیو  اعزام کند. گره این کلاف زمانی پیچیده‌تر شد که شمار مدعیان حدود ۸ نفر بود و بنابر قوانین جدید، باید تنها در هر دسته باید یک نفر اعزام می‌شد؛ با این شرایط رقابت‌های گزینشی المپیک برای وزنه‌برداران ایران هیجانی شد. تمام کارشناسان باور داشتند که ایران در دسته ۹۶ کیلوگرم هیچ مشکلی برای اعزام ورزشکار ندارد زیرا در این دسته «سهراب مرادی» رکورددار جهان و المپیک حضور داشت و شانس نخست کسب مدال طلا بود.

اما سهراب داستان ما خرداد ماه با انجام یک حرکت خودسر مصدومیتی را برای خود ایجاد کرد که هنوز درمان آن در هاله‌ای از ابهام است. وی  در تمرینات وزنه ۲۰۰ کیلوگرم را در یک‌ضرب مهار کرد اما این مهار به قیمت مصدومیتی کتف او به پایان رسید. وی پس از حدود یک‌ماه خانه نشینی به تمرینات بازگشت اما مصدومیت وی بهبود پیدا نکرد و تشدید شد. هر چند که با تدبیر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک او به آلمان برای درمان اعزام شد اما تنها موفقیت این ورزشکار مهار وزنه سبک در گزینشی المپیک بود که در سوییس برگزار شد.

پس از مسابقات گزینشی سوییس، اخبار حکایت از آن داشت که نام وی برای جام فجر و غرب آسیا رد شده است اما دارنده مدال طلای المپیک ریو ۲۰۱۶ در جام فجر حضور نیافت و نام وی در بین وزنه‌برداران اعزامی به به غرب آسیا نیست. حال باید مرادی در مسابقات قهرمانی آسیا که در ازبکستان برگزار می‌شود، می‌تواند بهترین وزنه ممکن را بزند تا امتیازاتش به حد نصاب برسد اتفاقی که هر چند غیر ممکن نیست اما با شرایط کنونی عنوان‌دار جهان سخت است.

داستان دسته ۹۶ کیلوگرم با مصدومیت مرادی به پایان نرسید بلکه در این دسته «کیانوش رستمی» دیگر عنوان‌دار جهان و المپیک حضور دارد. او خود را مدعی می‌داند اما تاکنون تنها یک موفقیت نسبی در این دسته کسب کرده و آن مدال طلا و نقره مسابقات قطر کاپ بود. رستمی که از دسته ۸۵ به ۹۶ آمده است در ۲ جهانی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ اوت کرد و با اوت کردن در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ایران را از مدال نقره این رقابت‌ها محروم کرد. وی در چند گزینشی مهم حضور داشته که عنوان قهرمانی قطر کاپ، جام فجر در سال ۲۰۱۷، قهرمانی جهان ۲۰۱۹، جام پادشاهی تایلند در سال ۲۰۱۸ و جام فجر در سال ۲۰۲۰ از مهمترین آن است.

عملکرد وی در این گزینشی‌ها ۲ روی یک سکه بوده است. وی در جام پادشاهی تایلند که سطح برنز محسوب می‌شود قهرمان شد و در قطر کاپ با سطح نقره‌ای موفق به کسب مدال طلا و نقره شد. اما در قهرمانی جهان ۲۰۱۹ تایلند با سطح طلایی و رقابت‌های بین‌المللی جام فجر با سطح نقره اوت کرد و امتیازی کسب نکرد. البته رستمی در رقابت‌های فجر سال ۱۳۹۷ توانست امتیاز کسب کند.

حال او باید در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۲۰ آسیا با سطح طلایی شرکت کند و امتیاز بالایی به دست آورد. رقابت‌هایی که مدعیانی مانند سهراب مرادی، تیان تائو و فارس الباخ قطری در آن حضور دارند. کیانوش بدون شک شانس حضور مستقیم در توکیو ندارد بلکه باید عنوان بهترین وزنه‌بردار آسیایی را از آن خود کند. عنوانی که سخت است اما غیر ممکن نیست.

کیانوش رستمی با چهار  گزینشی و کسب ۲۷۰۶ امتیاز در جایگاه چهارم و سهراب مرادی تنها ۲ گزینشی شرکت کرده و ۱۳۳۳ امتیاز دارد و در پایین جدول قرار گرفته است. بنا به اذعان کارشناسان کار رستمی در دسته ۹۶ کیلوگرم سخت است زیرا اگر بیرالوند در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کند، بدون شک با امتیاز طلایی آن تورنمنت در جمع هشت نفر برتر قرار خواهد گرفت و دیگر ورزشکاران هیچ شانسی برای حضور در توکیو ندارند. همچنین سهراب مرادی ۲ گزینشی دیگر دارد که با توجه به توانایی این وزنه‌بردار می‌شود وی را یکی از شانس‌های حتمی دانست.

در ۲ دسته ۱۰۹ کیلوگرم و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم خیال فدراسیون نشین‌ها از کسب سهمیه المپیک راحت است، زیرا «علی هاشمی» و «علی داودی» تاکنون عملکرد مناسبی داشتند.  البته اگر سیاست بر مدال‌آوری در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد، بدون شک تمام تلاش کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش این است که از بین «کیانوش رستمی» و «سهراب مرادی» یکی را به توکیو ۲۰۲۰ برساند تلاشی که هر چند در جریان است اما خودسری‌های این ۲ ورزشکار تا کنون آن را با شکست مواجه کرده است.

«علی هاشمی» با ۲۷۷۸ امتیاز گزینشی المپیک در جایگاه هفتم قرار دارد و جواز حضور وی تا این تاریخ قطعی است. «علی داودی» نیز ۲۶۷۸ امتیاز کسب کرده و در جایگاه چهارم قرار دارد. این ۲ وزنه بردار باید در قهرمانی آسیا با سطح طلایی شرکت کنند.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.