ژاک شیراک درگذشت

ژاک شیراک رئیس جمهوری سابق فرانسه روز پنجشنبه درگذشت.

کد خبر : 105822
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مهر 1398 - 11:06

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری ایرنا ، خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه در خبری فوری به نقل از منابع آگاه از جمله اعضای خانواده وی گزارش داد که ژاک شیراک در سن ۸۶ سالگی درگذشت. شیراک که از سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ رئیس جمهوری فرانسه بود، یک منتقد برجسته جنگ عراق محسوب می شد.

شیراک یکی از مقامات سیاسی اروپا بود که فعالیت طولانی در عرصه سیاست فرانسه داشت. به رغم برخی انتقادها همواره از وی به عنوان یکی از محبوب ترین سیاستمداران تاریخ فرانسه یاد کرده اند.

مخالفت قاطعانه فرانسه با حمله تحت حمایت آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ موجب شد تا محبوبیت و تایید عمکرد شیراک در میان فرانسوی ها به ۹۰ درصد افزایش یابد.

شیراک یک هفته پیش از حمله ائتلاف تحت امر آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ گفته بود: جنگ همیشه آخرین گزینه است. همواره اثبات ناکامی ها و بدترین راه حل است چون مرگ و بدبختی به همراه می آورد.

ژاک شیراک در آن دوران هشدار داده بود که اشغال عراق به کابوسی برای همگان تبدیل خواهد شد.

از شیراک که بیش از ۴۳ سال در عرصه سیاست فعالیت می کرد به عنوان ” بولدوزر” و ” قاتل رقبا” یاد شده بود. برخی از یاستمداران نیز گفته بودند که شیراک اصالتا شخصیتی ضد آمریکایی داشت.

شیراک در سال ۱۹۳۲ به دنیا آمد و فرزند یک مدیر بانک بود. او دو دوره رئیس جمهوری فرانسه بود. وی در سمت نخست وزیر فرانسه نیز فعالیت کرده بود، اما با یکسری رسوایی های فساد مالی روبه رو شد. شیراک در سال ۲۰۱۱  به اتهام استفاده نادرست از بودجه دولتی در زمان فعالیت به عنوان شهردار پاریس محکوم شد.

یکی از اصلاحات سیاسی در دوران سیاسی وی، کاهش دوره ریاست جمهوری فرانسه از هفت به پنج سال بود.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.