نشان دادن قبه الصخره به جای مسجدالاقصی

مسجد الاقصی به گواه تاریخ نویسان دومین مسجد ساخته شده بر روی زمین پس از بیت الله الحرام محسوب می شود. نقل است که ” حضرت آدم (علیه السلام) آنرا ساخته وزیر بنای آنرا چهل سال پس از ساختن بیت الله الحرام بنا به دستور خداوند نهاده است.

کد خبر : 17963
تاریخ انتشار : جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 13:10

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، یکی از شگردهایی که صهیونیست ها به کمک رسانه های بزرگ تحت نفوذشان به کار گرفته اند و متاسفانه موثر نیز بوده است، جا انداختن تصویر مسجد قبه الصخره به جای مسجدالاقصی است؛ اکنون نه تنها مردم کشورهای دور دست و غیرمسلمان، بلکه حتی بسیاری از ما مسلمانان نیز تصویر مسجد قبه الصخره را با قدس اشتباه می گیریم و در مقالات ژورنالیستی و حتی کتاب ها هم این اشتباه تکرار می شود. در علوم ارتباطات این یک اصل است که اگر گزاره نادرستی یکی دوبار بیان شود، مخاطب آن را نمی پذیرد، ولی همین گزاره نادرست اگر طی مدت مدیدی تکرار گردد، بسیاری از مخاطبان می پندارند که این گزاره درست است.

Image result for ‫مسجد الاقصی‬‎

تصویر قبه الصخره بر اسکناس صد تومانی که به اشتباه مسجدالاقصی نوشته شده است.

Image result for ‫مسجد الاقصی‬‎

ولی، متأسفانه این مسجدالاقصی، نه همان مسجد الاقصایی است که تصویر آن در ذهن بسیاری از ما مسلمانان وجود دارد.این مسجد چند ضلعی آبی رنگ با گنبدطلایی، مسجد قبه الصخره است، ولی مسجدالاقصی که در نزدیکی قبه الصخره قرار دارد، بزرگتر از آن است و رواق ها و حجره های متعددی در اطراف خود دارد و گنبد آن تیره رنگ است.
در میان صحن مستطیل شکل حرم قدسی، مسجد قبه‌الصخره که گنبد آن طلای رنگ است قرار گرفته و در گوشه جنوبی این صحن موقعیت و ساختمان اصلی مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان قرار دارد. مسجدالاقصی آنجاست و پیامبر عظیم‌الشأن اسلامی ابتدا به سوی این محل نماز می‌گذاردند.

Image result for ‫مسجد الاقصی‬‎

از این دروغ بزرگ چه کسی سود می برد؟
پاسخ این سؤال کاملاً واضح است. رژیم غاصب صهیونیستی اگر تا چند وقت دیگر مسجدالاقصی واقعی را از بین برده و هیکل سلیمان را روی آن بنا کند، با اعتراضات کمی مواجه می شود زیرا مسجدالاقصی که ذهن مسلمانان و مردم دنیاست را تخریب نکرده و مسجد کنار آن را تخریب نموده است. شاهد این مسئله نیز شروع تخریب دیوار غربی مسجدالاقصی می باشد.حتی گفته می شود در بعضی از شهرهای دنیا مانند شهرهای آمریکا، عکسی از مسجد قبه به صورت پوستر چاپ شده و زیر آن نام مسجدالاقصی نوشته شده و با قیمت نازل و حتی رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

تفاوت مسجد الاقصی و قبه الصخره

یکی از پژوهشگران دار الافتاء مصر و مدیر فتوای مکتوب در این نهاد مصری گفت: مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان و یکی از سه مسجدی است که رفتن و حضور در آن تاکید شده است.

وی افزود: نام مسجدالاقصی در آیه اول سوره اسراء آمده‌ است که اشاره به معراج و سیر شبانه پیامبر اسلام از مسجدالحرام به مسجدالاقصی دارد: «سبْحَانَ الَّذِی أَسرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلی الْمَسجِدِ الاَقْصا الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِیعُ الْبَصِیرُ» «منزّه ‌است آن خدایی که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی- که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.»

 

وی اظهار داشت: مسجدالاقصی در بخش جنوب شرقی بخش قدیمی اورشلیم واقع شده‌ است. اکثراً تصاویر گنبد طلایی «قبه‌الصخره» با مسجدالاقصی را اشتباه می گیرند؛ قبه الصخره را خلیفه عبدالملک مروان سال ۵۷۲ هجری قمری ساخته است و جزئی از مسجدالاقصی محسوب می شود.

شیخ محمد وسام با اشاره به این که مسجدالاقصی مکان نماز است؛ گفت: در صورتی که قبه الصخره این گونه نیست، ولی در تصاویر قبه الصخره به عنوان مسجدالاقصی منتشر شده است. مسجدالاقصی در بخش جنوبی واقع شده است و قبه الصخره بر روی یک صخره ساخته شده است.

 

توصیف مسجد الاقصی:
مسجد الاقصی شامل منطقه ای است مستطیل شکل در جنوب شرقی شهر قدس که دور تا دور آنرا دیوار در برگرفته واین دیوارها هم در داخل دیوارهای بخش قدیمی شهر قدس قرار گرفته اند.

 

Image result for ‫مسجد الاقصی‬‎

مساحت مسجد حدود ۱۴۴ دونم (هر دونم هزارمتر مربع) است وشامل مسجد الاقصی ، قبه الصخره به همراه آثار دیگری که تعداد آنها به ۲۰۰ اثر می رسد .مسجد الاقصی بر فراز فلاتی کوچک به نام فلات موریا ساخته شده است که “صخره” مشرفه بالاترین نقطه آن است ودقیقا در مرکز محوطه مسجد قرار گرفته است.
ابعاد مسجد از جنوب ۲۸۱ متر ، از شمال ۳۱۰ متر ، از شر ۴۶۲ متر واز غرب ۴۹۱ متر است .
این مساحت یک ششم مساحت بخش قدیمی شهر قدس را تشکیل می دهد .
این ابعاد از زمان ساخته شدن این مکان بعنوان مسجدی برای نمازگزاردن تغییر نکرده است وبر خلاف مسجد الحرام ومسجد نبوی در مکه مکرمه ومدینه منوره این محدوده در طول تاریخ خود شاهد توسعه مساحت نبوده است.
مسجد الاقصی چهارده دروازه دارد که پنج یا چهار دروازه از آنها بعداز فتح این شهر توسط صلاح الدین بسته شدند این دروازه ها عبارتند از باب الرحمه از شرق ، باب المنفرد ، المزدوج والثلاثی در جنوب از دروازه های بسته شده بودند.
اکنون ده دروازه همچنان باز می باشد که عبارتند از : باب المغاربه (النبی) ، باب السلسله (باب داوود) ، باب المتوضا (باب المطهره)، باب القطانین ، باب الحدید ، باب الناظر و باب الغوانمه (باب الخلیل) که همگی در قسمت غربی ونیز باب العتم (باب شرف الانبیاء) ، باب حطه ، باب الاسباط هم در بخش شمالی واقع اند.
مسجد الاقصی دارای چهار گلدسته است.

قبه الصخره
قبه الصخره (گنبد صخره) ساختمان هشت ضلعی است که گنبدی طلایی بر آن قرار گرفته است ، موقعیت آن به نسبت مسجد الاقصی به مانند قلب در بدن انسان است ودقیقا در سمت چپ مرکز آن قرار گرفته است ، این گنبد به مثابه گنبد تمامی این محوطه محسوب شده ویکی ازقدیمی ترین وعظیم ترین آثار اسلامی شاخص است.

Image result for ‫مسجد الاقصی‬‎

علت نامگذاری آن به این اسم وجود صخره ای در داخل آن است که از روی آن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به آسمان عروج کردند ودر واقع بلند ترین بقعه مسجد الاقصی هم محسوب می شود.
قبه الصخره اکنون مصلای زنان در مسجد الاقصی است ، این صخره آنگونه که گفته می شود دیگر بین زمین وهوا معلق نیست بلکه غار کوچکی در زیر آن قرار دارد.

مقصود از صخره در اینجا، سنگی است که برای سه ادیان آسمانی: اسلام، مسیحیت و یهودیت مورد احترام است. در اثر آمده است که در شب معراج محمد پسر عبدالله پیغمبر اسلام از روی این صخره سوار بر براق و به معراج رفت. در سفرنامه ناصرخسرو ادعا شده‌است که به هنگام ورود پیامبر به مسجد، آن صخره پیش پایش از زمین بلند شد و پس از عروج‌اش، آن سنگ دیگر روی زمین برنگشت.

آتش‌سوزی مسجدالاقصی

۲۱ آگوست ۱۹۶۹ رژیم صهیونیستی اعلام کرد یـک فـرد دیـوانـه بـنام دنـیس مایـکل روهان ” Michael Dennis Rohan” مسجدالاقصی را به آتش کشید. گرچه اسرائیلی ها اعلام داشتند که این فرد استرالیایی یک مسیحی دیوانه بود اما برخی منابع معتبر نیز بر این عقیده هستند که وی یک یهودی توریست بود و از لحاظ سلامت عقلی نیز هیچ مشکلی نـداشت. همچنین آثار حـریق دلالت بر آن دارد که اشخاص دیگری روهان را در آتش زدن این مسجد از خـارج آن و از یکی از پنجره‌های مشرف به درب ‌المغاربه (که اسراییلیها آن را منهدم کردند) هدایت و کمک کرده اند .

بخش به آتـش کشیـده شده مسجدالاقصی ۱۵۰۰ متـر مربع از ۴۴۰۰ متر مربـع مساحت کلی مسجد را در بر می‌گرفت.منبـر صلاح ‌الدین ایوبی، مسجدعمر، محراب ذکریا، مقام الاربعین، سه رواق ممتد از جنوب به شمال با ستونها و ایوانها و تزئینات سقفی بر سطح مسجد طی این آتش سوزی فرو ریخت.دو ستون اصلی که گنبد روی آن استوار بود و اجزایی از گنبد داخلی که مزین بود محراب و دیوارهای جنوبی، پوشش مرمری و ۴۸ پنجره گچی، شیشه‌های رنگی و فرشها، سوره اسراء که با کاشیهای معرق و تذهیب شده، نوشته شده بود و از بالای محراب به سوی شرق امتداد داشت و بسیاری از تزئینات و آیات قرآنی نیز طی این آتش‌سوزی از بین رفتند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.