سرنخ‌های جدید درباره منشاء کرونا در ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت سرنخ‌های جدید درباره منشاء بروز کرونا در ایران را تشریح کرد.

کد خبر : 114102
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 9:22

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین یافته‌های وزارت بهداشت در زمینه منشاء بروز بیماری کرونا در کشور، گفت: از روزی که اولین مورد بیماری را در قم پیدا کردیم، تیم اپیدمیولوژی قوی مطالعات‌شان را در این زمینه شروع کردند. بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری در قم واضحا و مشخصا در ارتباط با چینی‌هایی بود که در این استان بودند؛ تعدادی کارگر چینی که در بهمن ماه رفت و آمد داشتند و همچنین یک سری دانشجو که در قم بودند.

وی افزود: ابتدا احتمال می دادیم منشاء اولیه بیماری از قم بوده که به جاهای دیگر نیز سرایت کرده است. اما اکنون این احتمال را هم می‌دهیم که منشاء در دو نقطه بوده؛ هم در قم و هم گیلان. تاکید می‌کنم که در ارتباط با گیلان هنوز اطلاعات‌مان کامل نیست و در این زمینه به سر نخ‌هایی رسیدیم که تعدادی از دانشجویان ساکن ووهان، قبل از قرنطینه ووهان به استان گیلان بازگشته‌اند و این احتمال در این مورد وجود دارد. تاکید می‌کنم اطلاعات‌مان هنوز در این زمینه کامل نیست، به محض تکمیل اطلاعات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تغییر  در پروتکل درمان کرونا

وی همچنین درباره پروتکل درمان کرونا، گفت: پروتکل جدید بیماری به سراسر کشور ابلاغ شده و تغییر عمده آن حذف “تامیفلو” از پروتکل درمان کروناست؛ چراکه تا کنون در پیک بیماری آنفلوآنزا قرار داشتیم و اکنون دیگر موارد بروز این بیماری بسیار نادر است، به همین دلیل تامیفلو از پروتکل درمان کرونا حذف شد. هیچ  کدام از درمان‌های جدید نیز هنوز ابلاغ نشده؛ چراکه امتحان‌ خود را پس نداده‌اند و در صورت تایید هر کدام از این درمان‌ها، ابلاغ خواهد شد.

تب‌سنجی در مبادی شهرها چقدر در تشخیص کرونا موثر است؟

رییسی در پاسخ به سوالی درباره ارزش غربالگری به شیوه تب سنجی در مبادی شهرها، گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، در طول درگیری‌شان تب دارند؛ اما ۴۴ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند در ابتدا تب ندارند و در طول زمان تب خواهند گرفت. در طرح بسیج ملی کرونا، یک سامانه وجود دارد که افراد با ورود به آن، علایم‌شان را چک می‌کنند و بنا به علایم فرد، امتیازدهی می‌شود.

وی در این باره افزود: بیش از ۵۰۰هزار نفر از افراد غربالگری شده در این سامانه، یکی از موارد علایم را اعلام داشته‌اند. با این تماس گرفته شده و مشاوره تخصصی از سوی مراقبین سلامت ارایه شده است. از بین این‌ افراد نیز ۶۳ هزار نفر به پزشک ارجاع داده شدند و از میان این ۶۳ هزارنفر نیز برای ۱۰هزار نفر تشخیص داده شده که یا باید برای بستری به بیمارستان روند، یا درمان سرپایی بگیرند یا مراقبت شدید برای آنها انجام شود.

رییسی گفت: تب سنجی ورودی و خروجی شهرها صرفا برای تشخیص درصدی از افراد بیمار است و در همه جای دنیا هم هست. در اقدام بعدی در بسیج ملی مقابله با کرونا که طی هفته آینده انجام می‌شود، آن دسته از افرادی که بعد از مشاوره و معاینه پزشک در حوزه سرپایی، مشکوک شناسایی می‌شوند، برنامه‌مان آن است که از همه آنها تست بگیریم.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.