رمان «خلاء» نوشته امیر عربلو از تازه‌های بازار نشر است

«خلاء» رمانی تازه با لحنی سرد

کد خبر : 87966
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 - 8:07

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، «خلاء» داستان شخصی را روایت می کند که پس از گذشت چهار سال به زادگاه خود بازگشته است و همانطور که خودش در ابتدای داستان می‌گوید، برگشته‌است تا برای آخرین بار شهرش را ببیند چرا که نمی‌خواهد با مرور خاطرات گذشته خود را آزار بدهد.
داستان از زبان اول شخص مفرد روایت می‌شود که در طول زندگی و رفت‌وآمدهای شخصیت اول به اماکن مختلف، خاطرات و داستان‌هایی جسته و گریخته به مغزش هجوم می‌آورد. این خاطرات باعث عذابی درونی می شود و در نهایت گاهی به شکل سرگیجه نمود پیدا می‌کند.
راوی همه چیز را به تنهایی و تفکر محدود کرده‌است، همواره می‌کوشد تا با مقایسه خود با دیگران و پرسه‌زدن در کافه‌های خلوت، خود را مشغول کند. او نمونه یک انسان پوچ است.

 

 

پایگاه خبر ججین

 

فضای داستان، متناسب با اسم کتاب و وضعیت داستان و حالات روحی شخصیت اول انتخاب شده‌است. به طوری که در داستان هوا همیشه سرد است. خیابان‌ها یا بسیار شلوغ و یا بسیار خلوتند. همیشه باران یا برف از آسمان می‌بارد آنچنان که یخ زدگی و سرما از لحن داستان نیز مشهود است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: «زندگی انسان بین دو قطب رنج و ملال سرگردان است و عصیان و احساس تهی‌بودن، عصاره این عصر تنهایی ما انسان‌هاست، به گفته کامو وضعیت انسان کاملا پوچ و بی‌معنی است زیرا میان امیدهای انسان و جهان محسوس او شکاف بسیار عمیقی وجود دارد.
رمان «خلاء» با بهره‌گیری از عناصر مکاتب فلسفی مانند اگزیستانسیالیسم، سعی در تشریح سردرگمی‌ها، احساس گناه بی‌دلیل، عبث بودن و معناباختگی حیات انسانی است».
«سرمای هوا صورتم را می سوزاند. آسمان کبود هر‌لحظه به سمت سیاه‌شدن می رود و ستاره‌هایی کم سو شروع به چشمک‌زدن می‌کنند. اکنون هیچکس در هیچ کجای جهان منتظرم نیست. من در این کهکشان تنهای تنها هستم، بی هیچ گذشته و آینده‌ای…»
«خلاء» در ۱۶۳ صفحه نوشته و از سوی انتشارات آنیما منتشر شد.
امیر عربلو متولد ۱۳۷۰ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر است و مجموعه داستان کوتاه «یادداشت های یک دیوانه» دیگر اثر این نویسنده است که در سال ۹۵ منتشر شد.

 

 

 


 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.