رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مبارزه با کرونا:ادامه تعطیلی برخی مشاغل تا ۱۵ فروردین

رئیس جمهور با تشکر از مردم بخاطر توجه به توصیه ها و هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و قدردانی از فداکاری و ایثار همه کادر درمانی نظام سلامت کشور، تاکید کرد که همچنان ضروری است تماس ها حداقل ممکن و سفرها حداقل ضرورت باشد.

کد خبر : 114055
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 فروردین 1399 - 7:42

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (سه‌شنبه ۵ فروردین) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ورودی به بیمارستان‌ها در استان‌های مختلف کاهش پیدا کرده و مقدار فوتی‌ها هم روند نزولی را نشان می‌دهند که هر دو خبر برای ما بسیار مهم است،‌چرا که اقداماتی که تاکنون انجام شده هم در این موضوع بسیار مهم بوده است.

وی از نظام سلامت کشور به پاس زحمات و فداکاری‌ها و ایثارشان تشکر کرد و افزود: از مردم کشورمان که به توصیه‌ها توجه کردند سپاسگزارم. ضمن اینکه آمارها و ارقام نشان می‌دهد که مردم به این توصیه‌ها توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما باید در سیاست‌ها به گونه‌ای حرکت کنیم که زمان لازم را دراختیار نظام سلامت قرار دهیم و اگر اقداماتی انجام شود که در یک مقطع زمانی کوتاه پیک مبتلایان به ویروس کرونا را بالا ببریم،امکانات درمانی و اقدامات درمانی نمی‌تواند به آن بیماران به خوبی رسیدگی کند.

روحانی گفت: باید توان و ظرفیت بیمارستان‌ها،‌پزشکان و پرستاران و امکانات و توان لازم برای بیماران را در نظر بگیریم که البته تاکنون مشکلی در این باره نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌باید زنجیره شیوع ویروس کرونا را بشکنیم. البته تاکنون هم روند نشان داده که شیوع نداشته است.

رئیس‌جمهور افزود: بسیار مهم است که اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد، باید حتما در زمان دو هفته یا ۱۴ روز در جایی قرنطینه شود که ممکن است آن قرنطینه در خانه باشد یا در بیمارستان یا در بخش مراقبت‌های ویژه.

وی تأکید کرد: نباید کسی که مبتلا به ویروس کروناست در جامعه تحرک داشته باشد.

روحانی ادامه داد: همه مشاغل و اجتماعاتی که قبلاً اعلام کرده بودیم تا ۱۳ فروردین تعطیل باشند، در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که این تعطیلی تا ۱۵ فروردین باشد.

وی گفت: مراکز آموزشی و دانشگاهی که تجمع مردم در آنجا زیاد است، در زمره مراکزی هستند که باید تعطیل باشند. ولی مراکز فروشگاهی و مواد غذایی به دلیل اینکه نیازهای روزانه مردم را تأمین می‌کنند باید باز باشند.

روحانی اظهار داشت: اجتماعات مختلف که برای غم و عزا و شادی و عروسی است نباید برگزار شود، لذا مردم باید به توصیه‌های عمل کرده و بین هر فرد حدود دو متر فاصله باشد. البته ما هم ممکن است در این جلسه این فاصله را مراعات نکرده باشیم.

رئیس‌جمهور گفت:‌ ممکن است فردی که دارای ویروس کروناست سرفه نداشته و یا تب هم نداشته باشد، ولی باید فاصله بهداشتی لازم را رعایت کنیم و بکوشیم تا سفرها به حداقل ضرورت رسیده و فاصله دو متری هم رعایت شود.

وی گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان آن بود که در کمیته اجتماعی و امنیتی، برخی موضوعات تصمیم‌گیری شود که اگر نهایی شد، حتماً به مردم اعلام خواهیم کرد؛ اگر هم لازم شد می‌توانیم جلسه‌ای فوری که برای مثال پنج‌شنبه باشد برگزار کنیم.

روحانی افزود: تعداد خودروهایی که از مراکز استان‌ها خارج شده‌اند و به ویژه آماری که امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تعداد خوردوهایخروجی از تهران و کرج اعلام شد زیاد است،‌هر چند که اعلام شد تعداد خودروها و موبایل صاحبان آنها مشخص است، لذا باید بکوشیم در طرح بسیج ملی از آنها سؤال کنیم.

وی گفت: در بازگشت مسافران نوروزی که تراکمی از سفرها را شاهد خواهیم که ممکن است بین ۱۳ تا ۱۵ فروردین باشد، نمی‌توانیم با تب‌سنجی و ایجاد ترافیک طولانی از مردم سؤال کنیم، بلکه باید با تماس با تلفن همراه خودروهای خارج شده از شهر، آنها را مورد غربالگری قرار دهیم. البته باید خودروها در خروجی شهرها همچنان تب‌سنجی و غربالگری شوند.

وی با تأکید بر اینکه حتماً باید طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، استانداران و فرمانداران عمل کنند، گفت: ما در این جلسه مصوب نکردیم که فردی در سه خروجی شهر مورد تب‌سنجی قرار گیرد.

وی گفت: باید شرکت‌هایی که خدمات عمومی عرضه می‌کنند هم پروتکل بهداشتی را که وزارت بهداشت تعیین کرده رعایت کنند تا مردم کمتری برای تأمین نیازهای خود به بیرون از منزل بروند. وزارت ارتباطات هم باید مشکلات آنها را رفع کند. البته هیأت دولت هم می‌تواند به وضعیت آنها و مشکلات‌شان رسیدگی کند. صدا و سیما هم باید تبلیغات این شرکت‌ها را رایگان پخش کند تا مردم با آنها آشنا شوند تا یک فردی که بیرون از منزل جهت خدمات‌رسانی به مردم و تأمین نیازهای آنها را برعهده دارد، بتواند مانع از حضور ده‌ها خانواده در خارج از منزل شود.

وی گفت: کل کارمندان دولت ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها از اول اسفند کار خود را تعطیل کرده‌اند که می‌توانم به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره کنم که یا تعطیل بوده‌اند یا حضورشان در محل کار محدود بوده است. ۵۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت هم در نظام سلامت مشغول به کار هستند که باید همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. شهرداری‌ها هم باید کار ضروری خود را در این باره انجام دهند.

روحانی گفت: یک‌سوم از حدود ۵۰۰ هزار نفرباقی‌مانده از کارمندان دولت باید تا ۱۵ فروردین به صورت گردشی در محل کار خود باشند تا از بحران عبور کنیم.

وی گفت:‌تعطیلی برخی از مراکز فروش که قبلا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا ۱۳ فروردین اعلام شده بود، تا ۱۵ فروردین ماه تمدید شدد.

وی درباره مرخصی زندانیان هم افزود: با همکاری قوه قضائیه تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی رفتند که می‌توان تا پایان فروردین ماه مرخصی آنها را تمدید کرد.

وی در پایان تصریح کرد: مردم اگر توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند قطعا از بحران کرونا عبور خواهیم کرد تا فرزندانمان بتوانند با سلامت کامل به فعالیت‌هایشان بپردازند.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.