استان اردبیل قطب شتر دوکوهانه کشور است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه شتر کشور گفت: استان اردبیل تنها قطب شتر دوکوهانه کشور است.

کد خبر : 103650
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 15:49

پایگاه خبر ججین

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، دکتر سیداحمد سیدعلیان روز چهارشنبه در نشستی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزد: شتر دوکوهانه در در دهه ۵۰ بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت ولی به مرور زمان از جمعیت آن کاسته شده است.

وی اظهار داشت: شتر حیوانی سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم آب است و با برنامه های دقیق کارشناسی می‌توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی نجات داد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه پرورش شتر کشور همچنین در ادامه سخنان خود افزود: جمعیت شتر در حال حاضر در کشور ۱۸۰ هزار نفر می‌باشد که تنها در استان اردبیل ۱۵۰ نفر شتر دوکوهانه وجود دارد.

او گفت: قرار است با حل تمام مسائل و مشکلات پیش‌روی تولید مثل شتر و با مساعدت‌های حمایتی مسئولان بویژه در از لحاظ اعتباری از انقراض این حیوان نجیب و مورد نیاز شدید عشایر غیور جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: هفت استان کشور به عنوان آزمونه سایت الگویی زنجیره ارزشی شتر تعریف شدند و امیدواریم با برنامه‌های اصلاحی که در این پایلوت‌ها انجام خواهد شد بتوانیم جمعت این حیوان ارزشمند را به نحو قابل‌قبولی افزایش دهیم.

سیدعلیان افزود: اولویت اول در پرورش شتر جلوگیری از  انقراض نسل آن ؛ در درجه دوم تولید شیر و در درجه سوم تولید گوشت شتر است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این نشست گفت: شتر دو کوهانه به عنوان یک نژاد کمیاب در منطقه و کشور مطرح بوده و در حال حاضر نگهداری و پرورش آن بطور غالب مختص استان اردبیل می‌باشد.

خلیل نیکشاد افزود: در سال‌های گذشته جمعیت این دام ارزشمند بطور چشمگیری کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملا محسوس گردید و برای جلوگیری از انقراض کامل آن ایستگاه شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر با خرید تعداد محدودی شتر از عشایر استان در سال‌های ۷۴ تا ۷۵ شروع به فعالیت تحقیقاتی کرد.

او بیان کرد: با فعالیت‌های انجام گرفته تعداد شترهای دوکوهانه استان به حدود بیش از ۷۰ نفر رسید که بعلت مشکلات مالی مرکز تحقیقات استان نسبت به فروش آن به دامداران استان اقدام و در حال حاضر جمعیت آن در ایستگاه جهاد آباد به ۲۱ نفر رسیده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: همزمان با مرکز تحقیقات ، معاونت امور دام استان نیز با حمایت مالی مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای تشکیل ژن شتر دوکوهانه با خرید سه نفر شتر دوکوهانه از عشایر استان اقدام به حفظ و نگهداری آن در ایستگاه جعفرآباد مغان کرد که بصورت ییلاق – قشلاق و کنترل شده و کارشناسی مورد تکثیر و پرورش قرار گرفته‌اند.

او افزود: در سایه تلاش‌های انجام شده جمعیت شتر دوکوهانه مرکز در سال ۹۷ به تعداد ۲۵ نفر رسیده و در سال ۹۶ تعداد ۵ نفر بوغور بالغ مازاد از طریق مزایده به فروش رسیده و جهت آمیخته‌گری به استان‌های سمنان و اصفهان انتقال یافت.

به گفته وی ، هم‌اکنون زایش‌های امسال تعداد به ۳۱ نفر افزایش یافته است.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.