چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم

هر تجارت برای شروع به کار نیاز به یک بیزینس پلن مناسب دارد. بیزینس پلن برای یک کسب‌وکار موفق، برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاران نیاز است.

کد خبر : 90512
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 آذر 1397 - 7:49

 

به گزارش پایگاه خبری ججین، برای نوشتن یک بیزینس پلن مناسب با ما همراه باشید تا بتوانید یک طرح تجاری موفق و با بازده بالا را نگارش کرده و بتوانید در مسیر موفقیت کسب‌وکار با جذب سرمایه‌گذار وارد شوید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که همواره در نوشتن یک طرح تجاری (Business Plan) موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 

 

  • خلاصه اجرایی، به این معنا که یک طرح گرافیکی (عکس) برای معرفی فوری کسب‌وکار داشته باشید.
  • شرح شرکت، شرح کارهایی که قرار است کسب‌وکار شما انجام دهد.
  • تجزیه‌وتحلیل بازار، به این معنا که شرحی از بازاری که می‌خواهید وارد آن شوید و وضعیت رقبای احتمالی در بیزینس پلن شما حتماً باشد.
  • سازمان شما و نحوه مدیریت، ساختار کسب‌وکاری که می‌خواهید آن را راه‌اندازی کنید.
  • بیزینس پلن باید شامل محصولات یا خدماتی باشد که قرار است شرکت شما ارائه دهد.
  • بازاریابی و فروش، استراتژی کسب‌وکار شما برای بازاریابی و فروش محصولات یا ارائه خدمات چیست؟
  • درخواست کمک مالی، کسب‌وکار شما تا سه الی پنج سال آینده چه مقدار بودجه برای شروع و سوددهی نیاز دارد؟
  • پیش‌بینی مالی، ترازنامه‌ها و اطلاعات مالی ارائه‌شده برای راه‌اندازی شرکت.
  • ضمیمه، یک بخش اختیاری است که شامل موادی مانند رزومه‌ها یا مجوزهای ورود به بازار کسب‌وکار می‌باشد.

 

 

این خلاصه‌ای که از یک بیزینس پلن ارائه شد می‌تواند به شما در نگارش یک بیزینس پلن یاری رساند ولی بازهم برای سادگی بیشتر یک راهنمای قدم‌به‌قدم هفت مرحله‌ای را برای شما آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید آن را مطالعه نمایید.

 

پایگاه خبر ججین

 

قدم اول، تحقیق، تحقیق و بازهم تحقیق

 

 

به گفته Bill Pirraglia مدیر ارشد مالی و مدیریت، تحقیق در مورد محصولات، بازار و نحوه بازاریابی و فروش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب‌وکار شما داشته باشد. برای اینکه بازدهی این کار را بیشتر احساس کنید بهتر است قبل از ورود فیزیکی به بازار و در مرحله نگارش طرح توجیهی کسب‌وکار (Business Plan) این تحقیقات را انجام دهید و در نگارش آن از نتایج تحقیقات انجام داده‌شده استفاده نمایید.

“برای نوشتن یک طرح توجیهی کسب‌وکار (Business Plan) شما باید در مورد محصول و یا خدماتی که ارائه می‌دهید، بازار و رقبا اطلاعات کامل داشته باشید و از آن در این طرح استفاده نمایید.”

به‌عبارت‌دیگر، شما باید در مورد صنعت یا بازاری که می‌خواهید وارد آن شوید و برای آن طرح توجیهی بنویسید، باید در ابتدا اطلاعات کاملی داشته باشید و برای صحبت کردن با مخاطبین خود از آن استفاده نمایید.

 

 

قدم دوم، هدف خود را در Business Plan بیان کنید.

 

 

یک طرح توجیهی کسب‌وکار برای نشان دادن هدف که بیشتر کارآفرینی، توصیف ماهیت کسب‌وکار، استراتژی‌های شرکت در بازار و بازاریابی و یک گزارش از تمامی سود و زیان‌های پیش‌بینی‌شده باشد. بااین‌حال طرح شما می‌تواند شامل چندین طرح و هدف مختلف باشد. همان‌طور که یک کارآفرین از یک طرح توجیهی کسب‌وکار برداشت “یک نقشه راهنما است که یک شرکت برای رسیدن به اهداف از آن استفاده می‌کند تا از ضربه دیدن شرکت در پیشامدهای پیش رو جلوگیری نماید.” می‌باشد، طرح توجیهی شما باید دقیقاً همین هدف را داشته باشد. البته درصورتی‌که قصد شما از نگارش یک بیزینس پلن، جلب سرمایه‌گذار است، بهتر است یک طرح توجیهی کاملاً خلاصه و روشن داشته باشید که مخاطبین بتوانند در کمترین زمان، اهداف شما از تأسیس یک شرکت را برداشت کنند.

 

 

قدم سوم، نمایه‌ای از شرکت ترسیم کنید.

 

 

نمایه شرکت شما می‌تواند یک تاریخچه‌ای از سازمان شما باشد و شامل محصولات یا خدماتی که توسط شما ارائه می‌شود باشد، بازار هدف شما را نشان دهد، منابع شما چیست، چگونه سازمان شما قرار است یک مشکل را حل‌وفصل نماید و چه چیزی کسب‌وکار شما را خاص می‌کند. زمانی که نمایه شرکت را در طرح توجیهی خود وارد کردید، می‌توانید در قسمت درباره ما وب‌سایت خود نیز این اطلاعات را وارد کنید.

معمولاً نمایه شرکت بر روی وب‌سایت برای جلب اعتماد مشتریان نیز قرار داده می‌شوند و علاوه بر وب‌سایت، در طرح توجیهی کسب‌وکارتان باید از آن استفاده نمایید. بهتر است اطلاعاتی که در مورد نمایه شرکت قرار است از آن استفاده نمایید، در بخش‌های آغازین بیزینس پلن قرار داده شوند تا مخاطب بتواند با اطلاعات کاملی در مورد استراتژی‌های شرکت شما اطلاع کسب نماید.

داشتن نمایه در بیزینس پلن به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بتوانید طرح توجیهی خود را نگارش نمایید.

 

 

قدم چهارم، تمامی جنبه‌های کسب‌وکار خود را روشن سازید.

 

 

سرمایه‌گذاران باید اطمینان داشته باشند که کسب‌وکار شما می‌تواند برای آن‌ها سودآور باشد و به همین دلیل آن‌ها می‌خواهند همه‌چیز را درباره کسب‌وکار شما بدانند. برای راحتی در این کار، تمامی مستندات خود درزمینهٔ هزینه‌ها و جریان‌های نقدی و درباره صنعت خود وارد سازید. همچنین استراتژی‌های کوچک مانند موقعیت مکانی و مجوزهایی که دریافت کرده‌اید را فراموش نکنید که باید وارد کنید.

 

 

 

پایگاه خبر ججین

 

قدم پنجم، یک برنامه بازاریابی استراتژیک بنویسید.

 

 

یک بیزینس پلن خوب همواره باید یک برنامه بازاریابی استراتژیک بسیار هوشمند و هدفمند داشته باشد. برای دستیابی به این بیزینس پلن همواره نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • معرفی محصولات جدید.
  • گسترش بازار برای باز شدن جای محصولات جدید.
  • زمینه‌های جدید را باید بتوانید برای کسب‌وکارتان بازکنید.
  • استراتژی بازاریابی شما بهتر است به‌صورت خاص بر روی یک محصول خاص، بازار یا قیمت هدف داشته باشید. سعی کنید دریکی از این زمینه‌ها خاص باشید.
  • فروش محصول با یک محصول دیگر (می‌تواند شامل بسته‌های نرم‌افزاری هم باشد) مانند استراتژی برخی شرکت‌های تکنولوژی برای فروش بیشتر موبایل‌های پرچم‌دار.
  • با مشتریان خوش‌حساب یا متفاوت، قراردادهای بلندمدت امضا کنید.
  • قیمت‌ها را بدون اینکه احساس شود همواره افزایش دهید.
  • محصولات خود را اصلاح کنید و عیوب احتمالی آن‌ها را از بین ببرید.
  • استراتژی بازاریابی محتوا داشته باشید.
  • تولید خود را افزایش دهید.

هر بازاریابی موفقی باید به نکاتی که در قسمت بالا اشاره شد را داشته باشد و یا حداقل برخی از آن‌ها را در استراتژی بازاریابی طرح توجیهی خود داشته باشید و حتماً به آن‌ها اعلام کنید.

در بخش اهداف بازاریابی شما بیشتر باید با کلمات چرا و چگونه کار داشته باشید و اهداف خود را برای سال آینده ایجاد کنید ولی در زمان پیاده‌سازی اهدافی که از قبل پیش‌بینی کرده‌اید را باید با دقت بر اینکه چگونه و در چه زمانی وارد بازار کنید تا کسب‌وکاری موفق داشته باشید.

البته دستیابی به اهداف بازاریابی هزینه‌های زیادی را برای شما در پی خواهد داشت و به همین دلیل در هنگام برنامه‌ریزی اهداف بازاریابی باید به این هم‌فکر کنید که بودجه و هزینه‌های بازاریابی را از کجا تأمین می‌کنید و یا اینکه این هزینه برای شما صرفه‌ای دارد یا نه؟ بودجه‌ای که برای این کار در نظر می‌گیرید با هزینه‌های داخلی و خارجی شرکت نباید تداخلی داشته باشند.

 

 

 

قدم ششم، بیزینس پلن شما باید با مخاطبین شما سازگار باشند.

 

 

به‌احتمال‌زیاد کسانی که می‌خواهند بیزینس پلن شما را بخوانند، سرمایه‌داران، بانکداران یا کارکنان شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند. بهتر است قبل از اینکه بیزینس پلن خود را نگارش کنید، ابتدا در مورد مخاطبین خود و منافع آن‌ها تحقیق کرده و بر این اساس اقدام به نگارش بیزینس پلن کنید. لازم است حتماً تمامی حقایق کسب‌وکارتان را در بیزینس پلن آورده باشید و نوعی آن را نگارش کنید که مخاطب منافع خود را در اجرای طرح بداند.

برای مثال، بانکداران بیشتر به ترازنامه‌ها و جریان نقدی مالی شرکت شما توجه دارند درصورتی‌که سرمایه‌گذاران به دنبال مفهوم اصلی تجارت شرکت شما خواهند بود. مدیر تیم شرکت شما باید بتواند در نگارش بیزینس پلن اهداف شرکت شما را نیز به شکل خوبی بیان کرده باشد.

به همین دلیل باید حتماً اطمینان کسب کرده باشید که بیزینس پلن شما توانایی تغییر داشته باشد تا بتوانید بر اساس نوع و نیاز مخاطبین، اطلاعاتی را برای آن‌ها ارائه دهید که برای آن‌ها مناسب باشد و در کل به دنبال این سری از اطلاعات باشند. پیش‌بینی‌های مالی شرکت را به‌تمامی اعضای هیئت‌مدیره شرکت خود ابلاغ کرده باشید.

 

 

 

پایگاه خبر ججین

 

قدم هفتم، نشان دهید مراقب کسب‌وکارتان هستید.

 

 

ارزش‌های خود را بیان کنید، نشان دهید برای عبور از مشکلات چه برنامه‌هایی را در پیش دارید و درنهایت نشان دهید که مراقب کسب‌وکارتان هستید. درباره آموخته‌های قبلی خود از مشکلات صحبت کنید و درباره رقابت‌هایی که قرار است با رقبا آغاز کنید با مخاطبین صحبت کنید. بهتر در بیزینس پلن خود به نحوی نشان دهید که کسب‌وکار شما بسیار خاص است و می‌تواند با توجه به مستندات بسیار موفق باشد.

یکی از کسانی که کسب‌وکار موفق خود را ایجاد کرده است درزمینهٔ نگارش بیزینس پلن گفته است که: “زمانی که من شرکت پرداختم را ایجاد کردم، می‌خواستم جهان را فتح کنم! می‌خواستم نحوه پرداخت را تغییر دهم و دسترسی تمامی افراد در تمامی دنیا را به این روش بازکنم. من با شور و شوق در بیزینس پلن خودم نوشتم که چگونه می‌خواهم این کار را انجام دهم و توانستم با جلب مخاطبین، در این راه موفق شوم.”

با توضیح اینکه چرا به کسب‌وکارتان اهمیت می‌دهید می‌توانید دیگران را به‌صورت عاطفی با خود همراه کنید تا از کسب‌وکار شما حمایت کنند.

منبع: entrepreneur

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.