پیش‌بینی رهبر انقلاب از تنها ماندن کردها در سوریه

کردهای سوریه در حالی در دو روز گذشته از شانه خالی کردن آمریکا در قبال مسئولیت‌هایشان غافلگیر شده‌‌اند و به دنبال جلب حمایت سوریه هستند که رهبر انقلاب اسلامی و دبیرکل حزب‌الله لبنان بارها درباره شکست و خروج آمریکا در سوریه به آنها هشدار داده بودند.

کد خبر : 106417
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مهر 1398 - 8:28

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری آنا، دونالد ترامپ پس از اینکه نیروهای ارتش ترکیه در مرزهای خود با سوریه و در مقابل کردها صف‌آرایی کردند، توییت‌های قابل تأملی منتشر کرد و باعث شد تا ناظران سیاسی و رسانه‌های بین‌المللی برای ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌ به تکاپو بیفتند. وی به یکباره از عقب‌نشینی نیروهای ترویست آمریکایی از مناطقی در شمال شرقی سوریه خبر داد و نوشت: آمریکا قرار بود ۳۰ روز در سوریه باقی بماند، ولی اکنون سال‌هاست در آنجا حضور دارد.

وی افزود: کُردها در کنار ما جنگیدند، اما مبالغ هنگفتی پول و تجهیزات برای این کار به آنها پرداخت شد. آنها چندین سال است که با ترکیه می‌جنگند. من حدود سه سال است که این مبارزه را به تعویق انداخته‌ام و اکنون زمان آن فرارسیده است که ما از این جنگ‌های مسخره و بی‌پایان که بسیاری از آنها قبیله‌ای است، خارج شویم و سربازان خود را به خانه بیاوریم.

رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: ما می‌خواهیم در جایی مبارزه کنیم که به سود ما باشد و تنها بجنگیم تا پیروز شویم. ترکیه، اروپا، سوریه، عراق، روسیه و کردها اکنون مجبور هستند وضعیت را خودشان مشخص کنند و توپ در زمین آنهاست که درباره سرنوشت اسیران داعش در «محله» خود تصمیم بگیرند. آنها سال‌هاست که از داعش متنفرند و با آن مبارزه کرده‌اند.

ادعای تکراری ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکا از سوریه

دولت آمریکا از بعد از پیدایش داعش در عراق و سوریه با تشکیل ائتلاف بین‌المللی به مبارزه ادعایی با این گروه تروریستی برخاست. آنها در مقابل ترکیه در شمال سوریه از کردها حمایت‌های تسلیحاتی کردند و در نبرد با داعش حامی پیشمرگه‌ها بودند. پس از شکست داعش که با کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه انجام شد، ترامپ بارها «لاف در غریبی» خود را تکرار کرد و مدعی شد که آمریکا باعث شکست داعش شده است.

ترامپ

ادعای خروج آمریکا از سوریه پس از شکست داعش و با فشارهای دولت سوریه و هدف قرار گرفتن تروریست‌های آمریکایی در شرق فرات مطرح شد. ترامپ که با شعار «America First» (اول آمریکا) به قدرت دست یافت، بارها این ادعا و لزوم خودکفایی هم‌پیمانان آمریکا در دفاع از خود را مطرح کرده بود. با وجود این، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این نیز تصمیم خود را مبنی بر خروج نیروهای تروریست آمریکایی از سوریه با مخالفت پنتاگون، کنگره و هم‌پیمانانش وتو کرد و خلاف توئیت‌هایش به ارسال نظامیان و سلاح به نیروهای دموکراتیک کُرد (قسد) ادامه داد.

آمریکا پشت کردها را خالی کرد

شاید بتوان نقطه آغاز این تحول سیاسی در روابط میان کردها و آمریکا را تمایل ترکیه برای انجام عملیات نظامی یک‌جانبه در مرزهای شمال شرقی سوریه عنوان کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود که عملیات مذکور می‌تواند موقعیت این کشور را در عرصه داخلی بهبود بخشد و قدرت و اعتبار ترکیه را برای مقابله با تهدیدات و خطرات راهبردی در مناطق مرزی تقویت کند.

کردهای سوریه

همچنین بنا بر ادعای آنکارا  این عملیات می‌تواند جایگاه ترکیه را در ساختار کشورهای شرکت کننده در مذاکرات آستانه بهبود بخشد و زمینه را برای اجرا نکردن تعهدات این کشور در قبال شهر ادلب فراهم کند، زیرا  مدعی است که می‌خواهد مقابل نیروهای مسلح کُرد بایستد. تقابل اردوغان با آمریکایی‌ها در شمال شرقی سوریه و تلاش آنها برای ایجاد منطقه امن باعث شد تا آنها توجهی به مشکلات میدانی نداشته باشند؛ چه اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه یکی از همین مشکلات هستند.

نیروهای دموکراتیک کرد که حمایت‌های آمریکا را به عنوان پشتوانه همراه خود داشتند، در مقابل اردوغان قد علم کردند و گفتند که اگر ترکیه تهدیدات خود را اجرایی کند، وارد جنگ فراگیر با این کشور خواهند شد. این اطمینان  خاطر اکنون با اقدام آمریکا برای خروج نیروهای خود از مناطق مرزی میان سوریه و ترکیه به نگرانی تبدیل شده است. البته کردها باید به شانه خالی کردن آمریکا در حمایت از خود عادت کرده باشند؛ چه اینکه آنها زمانی که تصور کردند آمریکا ممکن است آنها را به ترکیه ترجیح دهد و منافعشان را حفظ کند، اشتباه بزرگی مرتکب شدند.

ترامپ همچنان به دنبال تحرکات انتخاباتی

توییت‌های رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه خروج از شرق فرات به نوعی چراغ سبز به ترکیه برای حمله به کردها محسوب می‌شود. البته محافل سیاسی این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌اند که ترامپ همچنان به دنبال نمایش خود در عرصه سیاسی برای باقی ماندن در قدرت است. وی که در مواجهه با محور مقاومت در سوریه و عراق و از ایران شکست خورده است، به ابزارهای دیگری برای کسب آبرو روی آورده است تا بتواند خود را قدرتمند و سیاست‌هایش را نافذ و در راستای منافع ملی آمریکا نشان دهد. در واقع ترامپ خلاف عملکرد مداخله‌جویانه‌اش در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهد این‌گونه وانمود کند که وی تنها شخصیت آمریکایی است که این کشور را از درگیری‌های بیهوده دور می‌کند.

دونالد ترامپ - رجب طیب اردوغان

در عین حال ترامپ با نشان دادن چراغ سبز به اردوغان می‌خواهد فضای ایجاد شده به دنبال توافقات آستانه و سوچی میان ایران، سوریه و ترکیه را تحت تأثیر قرار دهد و دولت سوریه را با متغیرهای جدیدی مواجه کند؛ به این معنا که او اجازه حمله محدود به نیروهای ترکیه می‌دهد تا تنش‌های تازه‌ای در شرق فرات ایجاد کنند. ترامپ همچنین این پیام را به کردها منتقل کرد که سال‌ها در کنار آنها جنگیدند، اما اختلافات کردها با ترک‌ها به خودشان مربوط است.

کردها ناگزیر از ائتلاف با دولت قانونی سوریه هستند

کردها که پیش‌تر از چشم امید بستن به آمریکا تجربه خوبی نداشتند، این‌بار نیز ضربه سختی از اعتماد به «شیطان بزرگ» خوردند و با شانه خالی کردن واشنگتن از زیر بار مسئولیت‌هایش در قبال آنها چاره‌ای جز اعتماد کردن و روی آوردن به حکومت سوریه ندارند؛ حکومتی که بارها در زمان داعش و قبل و بعد از آن کردها را به حفظ وحدت سرزمینی سوریه ترغیب کرده بود.

«مظلوم عبدی»، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) امروز اعلام کرد که یکی از گزینه‌های آنها برای دفاع از خود در مقابل حملات ترکیه، شراکت با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است. وی با ابراز ناامیدی از دستور اخیر ترامپ گفت: این تصمیم به اعتبار آمریکا و اعتماد ما آسیب زد.

پیش‌بینی رهبر انقلاب اسلامی از شکست آمریکا

امام خامنه‌ای سال ۱۳۹۵ زمانی که ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، آن را پیش‌بینی کرده و خروج نظامیان تروریست آمریکا را از غرب آسیا وعده داده بود. خروج نظامیان آمریکا از شرق سوریه به شدت سیاست واشنگتن را در قبال ایران تضعیف کرد و نشان‌دهنده خستگی، ناپایداری و ترس وی است.

همچنین از سال گذشته تاکنون در حالی که بیشتر تحلیلگران منطقه از بحرانی بودن اوضاع در پیچ تاریخی خبر دادند، محور مقاومت همه تئوریسین‌ها را غافلگیر کرد و آنهایی که راهبرد مقاومت را در سوریه و عراق ناکارآمد می‌دانستند به تعجب واداشت. سیر تحولات منطقه در عراق، فلسطین، یمن و سوریه درستی راهبرد مقاومت را به اثبات رساند و باعث شد ترامپ اعتراف کند که باید نظامیانش را به خانه بازگرداند.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دو سال پیش در یکی از سخنرانی‌هایش روایت جالبی بیان کرد و گفت: در آغاز حوادث سوریه به ایران رفتم و با (آیت‌الله) سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردم. در آن زمان همه معتقد بودند که نظام سوریه در دو یا سه ماه سقوط خواهد کرد؛ ما دیدگاه خود را مطرح کردیم و گفتیم اگر در دمشق نجنگیم باید در «هرمل»، بعلبک، ضاحیه، «الغازیه»، بقاع غربی و جنوب لبنان بجنگیم.

وی افزود: رهبر جمهوری اسلامی ایران حرف من را تکمیل کردند و فرمودند: نه فقط در این مناطق بلکه در کرمان، خوزستان، تهران و … . این جبهه چند محور دارد؛ محور ایران، سوریه و لبنان. فرمانده محور سوریه بشار اسد است و باید کاری کنیم که پیروز شود و پیروز خواهد شد.

بازخوانی تنها شدن کردها به روایت دبیرکل حزب‌الله لبنان

البته این نخستین‌‌بار نبود که دبیرکل حزب‌الله شکست آمریکا را در سوریه نقل می‌کرد، وی سال گذشته نیز علاوه بر پیش‌بینی شکست آمریکا به کردهای سوریه توصیه کرده بود خود را از آمریکا جدا کنند. ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ (۲۷ بهمن ۱۳۹۶) نصرالله در سخنرانی‌ به مناسبت یادبود «فرماندهان شهید» از کُردها خواست به آمریکا اعتماد نکنند و امور خود را با دولت سوریه حل و فصل کنند، زیرا آمریکا در نهایت آنان را تنها خواهد گذاشت.

روایت سیدحسن نصرالله از دیدار با امام خامنه‌ای در اوایل بحران سوریهدروغ بزرگ اسرائیل؛ از سفر حسن نصرالله به سوریه با خبر بودیم

نصرالله در آن سخنرانی گفته بود که آمریکا فقط در حال سوءاستفاده از کُردهاست تا برنامه‌ها و طرح‌های خود را در منطقه اجرا کند و زمانی که کارش تمام شد، آنها را خواهد فروخت. دبیرکل حزب‌الله خطاب به کردهای سوریه گفته بود:‌ می‌دانیم که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) بودجه‌ای حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار با عنوان حمایت از کُردها دارد. این بودجه برای چیست؟ برای برقراری دموکراسی در سوریه یا حمایت از کُردهایی که باید از تجارب گذشته، درس بگیرند؟ شما باید بدانید که آمریکا شما را الان به عنوان ابزاری برای پیشبرد طرح‌های خودش ازجمله در جنگ‌ با سوریه و جمهوری اسلامی، با روسیه و محور مقاومت به خدمت گرفته‌اند اما در نهایت، فکر منافع خودشان هستند و شما را در بازار برده‌فروشان می‌فروشند.با گذشت زمان درستی این اظهارات سید مقاومت لبنان بر همگان آشکار شد چه اینکه یک مقام آمریکایی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: واشنگتن به اطلاع شبه‌نظامیان کُرد در سوریه رسانده است که در صورت حمله ارتش ترکیه، واشنگتن از کردها محافظت نخواهد کرد.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.