استانبول در استیلای بیگانگان؛ عملیات وزارت کشور ترکیه برای پاکسازی خارجی‌های غیرقانونی

اعطای حق شهروندی در قبال خرید ملک، کاری کرده که خارجی‌ها، درصد قابل توجهی از افراد مقیم کلانشهر استانبول را تشکیل دهند.

کد خبر : 832540
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1402 - 6:23

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، رکوردشکنی اقامت افراد خارجی و بیگانه در بزرگترین شهر ترکیه یعنی استانبول، رفته رفته مقامات ترکیه را نگران کرده است.

“علی یرلی کایا” وزیر کشور جدید ترکیه، با بررسی اسناد اقامت و مدیریت برنامه جدیدی برای مبارزه با قاچاق انسان در استانبول، پرده از واقعیت هایی برداشته که تاکنون افشا نشده بود. حالا مشخص شده که اعطای حق شهروندی در قبال خرید ملک، کاری کرده که خارجی ها، درصد قابل توجهی از افراد مقیم کلانشهر استانبول را تشکیل دهند.

۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خارجی ساکن استانبول

دولت ترکیه در اجرای عملیات های گسترده ای برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی است و استانبول به عنوان شهری انتخاب شده که باید شاهد اجرای فاز نخست این عملیات باشد. به همین خاطر، این روزها صدها واحد گشتی و کنترل مدارک و اسناد هویتی در کوچه و خیابان های استانبول در حال فعالیت هستند.

بررسی های اولیه نشان داده که آخرین رقم خارجی های مقیم استانبول، در مقایسه با چند سال پیش دو برابر شده است. هم اکنون  ۱ میلیون و ۱۴۷ هزار شهروند خارجی و بیگانه در استانبول زندگی می کنند و این آمار، تنها مربوط به کسانی است که پلیس و مقامات وزارت کشور، با ثبت اطلاعات رسمی از اقامت آنها اطلاع دارند، اما در بیغوله ها، اماکن مخفی و محلات حاشیه شهر نیز بیش از ۷۰۰ هزار خارجی، خود را در سایه ها پنهان کرده اند.

کشور ترکیه ,

آغاز عملیات فروش حق شهروندی به خارجی ها در ازای خرید مسکن در ترکیه، مربوط به  سال ۲۰۱۷ میلادی است. در آن سال تنها ۵۹۶ هزار شهروند خارجی در استانبول زندگی می کردند اما حالا مشخص شده که این تعداد طی ۶ سال دو برابر شده است.

بوغرا گوکچه، از مقامات شهرداری کلانشهر استانبول (IMM) داده های موسسه آمار ترکیه (TUIK) را به اشتراک گذاشت و در مورد تعداد خارجی های ساکن استانبول نوشت: «از زمانی که اقدام دولت برای فروش ملک و اعطای تابعیت آغاز شده، شمار افراد خارجی در استانبول از ۵۹۶ هزار نفر به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته است».

فقط در استانبول که ۱۱۶۹ محله دارد، تعداد خارجی ها در مقایسه با تعداد شهروندان ترکیه در آنها بیش از ۲۰ درصد است! چنین چیزی به این معنی است، کلانشهر عظیمی که به عنوان قلب اقتصادی و کانون توریسم ترکیه شناخته می شود و در عین حال، بزرگترین مرکز فعالیت های فرهنگی و هنری ترکیه در حوزه های موسیقی، سینما و سریال سازی است، رفته رفته با تغییرات دموگرافیک بزرگ روبرو خواهد شد.

قطره قطره جمع شود وانگهی مشکل بزرگی شود

کارشناسان معتقدند که کابینه اردوغان، هر چه زودتر باید وزارتخانه جدیدی به نام وزارت مهاجرین تاسیس کند. چرا که ترکیه در مسیر جغرافیایی کوچ از خاورمیانه و قفقاز به اروپا قرار گرفته است.

آنان می گویند اتباع خارجی که تعداد دقیق آنها مشخص نیست، باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و اقتصادی در گذرگاه های مرزی ترکیه شده اند.

به تازگی ریاست بخش مدیریت مهاجرت در وزارت کشور ترکیه اعلام کرده که  تعداد مهاجران در این کشور ۴ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۷۵۲ نفر است. یعنی اندکی کمتر از ۵ میلیون نفر. اما متخصصینی که در زمینه مهاجرت و تبعات آن تحقیق می کنند، می گویند این فقط آمار مهاجرین پیدا و آشکار است!

ناظران سیاسی و کارشناسان حوزه مهاجرت، معتقدند که تصمیمات خلق الساعه سیاسی اردوغان و وزیر کشور سابق ترکیه یعنی سلیمان سویلو، استانبول را به شهر ناامنی تبدیل کرد که حالا مامن ۲ میلیون فرد بیگانه و خارجی است. در نتیجه، به دنبال چندین سال انفعال و عدم سیاست گذاری در مورد هجوم پناهجویان غیرقانونی، حالا این مساله به بزرگترین مشکل ترکیه تبدیل شده است.

حضور بیگانگان، به شدت به بازار مسکن لطمه زده و تورمی را ایجاد کرده که به خاطر آن، شهروندان اصیل ترکیه نه می توانند خانه بخرند نه توان پرداخت اجاره دارند!

اما با توجه به نزدیک شدن به انتخابات محلی، حزب حاکم به دنبال برخوردهای قاطعانه و تند نیست و می خواهد بخش مهمی از خارجی ها را به هوادار آکپارتی تبدیل کند!

کشور ترکیه ,

علی یرلی کایا وزیر کشور کابینه اردوغان به صراحت اعلام کرده که نمی خواهد مانند سلف خود، سلیمان سویلو کار کند.

او اعلام کرده که می خواهد در گام اول، استانبول را پاکسازی کند. چنین چیزی به چه معنی است؟ آیا قرار است همه خارجی ها بیرون رانده شوند؟ خیر. قرار است یک گزینش دقیق صورت بگیرد. خارجی های پولدار که در استانبول خانه خریده اند و کسی کاری به آنها ندارد، سر جای خود باقی می مانند. آن دسته از پناهجویان سوری هم که مورد تایید دولت هستند ساکن استانبول خواهند بود، اما سوری هایی که قبلاً در دیگر استان های ترکیه زیسته اند، همراه با افغان ها و دیگر خارجی ها، بیرون رانده می شوند.

عملیات جدید پلیس ترکیه در محلات و خیابان های استانبول، نشان می دهد که اختفا و پنهان شدن یک مهاجر قاچاق در این شهر بزرگ، اصلاً کار سختی نیست. وزیر کشور ترکیه گفته،  تنها در یک گشت زنی ساده یک ماهه، از میان افرادی که مورد بازجویی قرار گرفتند، ۲۱ هزار نفر مهاجر غیرقانونی کشف شد.

یرلی کایا گفته است: «ما در حال انجام یک مطالعه برای مافیای حاکم بر  قاچاق مهاجران هستیم. مهاجران به دو دسته تقسیم می شوند. یکی قانونی و یکی غیر قانونی. تعداد مهاجران عادی ۴ میلیون و ۸۸۸ هزار نفر است. این افراد سوری و کسانی هستند که حفاظت بین المللی و مجوز اقامت دارند. اما گروه دیگر، کسانی هستند که به صورت غیرقانونی از مرز عبور کرده اند یا با ویزا آمده اند، اما اعتبار ویزای آنها تمام شده و حالا خودشان را مخفی کرده اند. از روزی که وارد وزارتخانه شدیم، ۶۶ هزار مهاجر غیرقانونی گرفتار شدند و ۲۵ هزار نفر از آنها به کشورهای مبدا بازگردانده شده اند. هنگامی که پاکسازی ما در استانبول در ۱ اکتبر به پایان برسد، به طور همزمان در سراسر ترکیه کار خواهیم کرد. همه چیز بسیار متفاوت خواهد بود.»

وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که در مدت ۳ ماه، ۲ هزار و ۵۴۸ عملیات علیه سازمان دهندگان قاچاق انجام شده و در این عملیات ۱۳۸۵ قاچاقچی دستگیر شدند. همچنین ۵۹ سازمان دهنده قاچاق مهاجر فراری در وان دستگیر شدند.

با وجود اظهارات یرلی کایا در مورد سیاست های سختگیرانه، منتقدین اردوغان می گویند که در مورد مهاجر و پناهجو، سیاست دقیق و ثابتی وجود ندارد و از آنجایی که دولت اردوغان و حزب حاکم ترکیه، استفاده ابزاری از مهاجرین را در برابر اتحادیه اروپا در دستور کار قرار داده، نمی توان انتظار داشت که در میان مدت، آنکارا در این حوزه از سیاست شفافی تبعیت کند.

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.