اما و اگرهای اذن پدر برای ازدواج
اخیرا طرحی برای ازدواج دختران بدون اذن پدر در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که مورد اعتراض بسیاری از فعالان حوزه زنان و حقوقدانان قرار گرفته است؛ برخی کارشناسان با وارد دانستن ایراداتی به این طرح، آن را غیرکارشناسی دانسته و برخی دیگر آن را نیاز روز جامعه می دانند.
به گزارش پایگاه خبری “ججین“، اذن پدر اما با شروطی غیرعقلانی ازدواج کنند، کارشناسی شده نیست؛ چراکه نشان می دهد افرادی که این طرح را داده اند، نمی دانند حتی اولویت های دختران برای ازدواج چیست.
وی تصریح کرد: آنان نمی دانند که خواسته واقعی زنان چیست؛ فقط می خواهند طرحی را ارائه دهند و در مورد اینکه آیا این طرح خوب است یا بد فکر نمی کنند.
این فعال حوزه زنان اضافه می کند: هر طرحی که به مجلس ارائه می شود، باید طرح پخته ای باشد تا به تصویب برسد؛ من معتقدم اولویت زنان هیچکدام از این شروطی که در این طرح آمده است، نیست.
دبیر کارگروه اجتماعی و سیاسی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان می کند: اگر روی این طرح با شروط آن کمی فکر می کردند، می توانستند بهتر تصمیم بگیرند؛ باید از آنها سوال کرد چرا باید شرط برای ازدواج گذاشته شود، مگر دختران ما از رشد عقلی کافی برخوردار نیستند.
روشنفکر اضافه می کند: اگر موضوع رشد و بلوغ است که در قرآن این موضوع به روشنی آمده است و خداوند شرط ازدواج را بلوغ و رشد گذاشته است و در کنار آن رشد عقلی را مطرح کرده که بتواند مسئولیت های خود را انجام دهد؛ اما این طرح می گوید اگر دختری حتی ۲۷ سال و نیم داشته باشد، دیگر نمی تواند بدون اذن پدرش ازدواج کند، باید از آنها سوال کرد که طرح کارشناسی شده است که ۲۸ سال را تعیین کرده اند؛ باید به این سوالات پاسخ داده شود.
وی داشتن حق بیمه آن هم به مدت پنج سال را بسیار مسخره می داند و می گوید: یعنی اگر دختری بیمه نداشته باشد، دیگر نمی تواند ازدواج کند، طبق چه سندی به این نتیجه رسیده اند که اگر بیمه داشته باشند، عقلشان هم خوب رشد کرده است، با این طرح ها حتی جایگاه شاغلان را هم زیر سوال می برند.
روشنفکر این طرح را غیرکارشناسی دانسته و اظهار می کند: قبل از اعلام طرحی باید آن را با اساتید خبره چکش کاری کنند نه اینکه بدون هیچ مشورتی اعلام کنند دختری که فوق لیسانس دارد، می تواند ازدواج کند و گرنه نمی تواند؛ این موضوع مصداق همان کاریکارتوری است که در این زمینه یکی از کاریکاتوریست های کشور کشیده است که پدری به دخترش می گوید نمی خواهم درس بخوانی چون هدفت این است که فردا روز شوهر کنی؛ اینها معیارهایی است که جواب نمی دهد.
دبیر کارگروه اجتماعی و سیاسی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه می دهد: باید دید که این طرح غیرکارشناسی را کدام بخش یا کمیسیونی از مجلس ارائه داده است؛ زیرا فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده است که این طرح را آنها مطرح نکرده اند.
زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون بانوان مجلس در این خصوص گفت: این طرح را خود به عنوان یک نماینده به مجلس ارائه داده ام زیرا هیچ ممانعتی برای ارائه طرح از سوی نمایندگان در مجلس وجود ندارد.
وی ادامه می دهد: اگرچه هنوز در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس است اما ۴۲ نفر از نمایندگان خانه ملت نیز آن را امضا کرده اند.
این نماینده مجلس درباره چرایی عنوان شدن این طرح در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: در شرع مقدس اسلام موضوعی وجود دارد مبنی بر اینکه دختری که رشیده است، دیگر نیازی به اذن پدر برای ازدواج ندارد اما این مساله در قانون مدنی نیامده است؛ در واقع هدف مشخص کردن تعریف رشیده است، تاکنون دادگاه ها این مساله را تشخیص می دادند ولی برای اینکه از مراجعه متعدد به دادگاه ها جلوگیری شود، باید تعریف آن در قانون مشخص شود.
وی درباره سه شرط داشتن مدرک کارشناسی، سن ۲۸ سال و پنج سال بیمه نیز اظهار می کند: این شروط در حال بررسی است و به دلیل اینکه بر اساس تعریفی که فقها دارند، رشیده به فردی اطلاق می شود که علاوه بر رشد عقلی، استقلال فکری و مالی داشته باشد؛ این طرح را به عنوان طرح اولیه ارائه دادم و مصادیق آن هم مشخص شده است که مثلا چه کسی استقلال مالی یا فکری دارد.
زرآبادی ادامه می دهد: به طور یقین این طرح و شرایط آن بازنگری خواهد شد تا در نتیجه بر اساس یک موضوع خاص مانند سن بتوانیم ازدواج بدون اذن پدر را برای دختران داشته باشیم.
وی معتقد است: در این فضا خلائی وجود دارد و هنوز افراد زیادی هستند که نمی دانند مصداق رشیده چیست تا بتوانیم در قانون بیاوریم، به همین منظور در حال جمع آوری نظرات مختلف هستم تا تعریف جامعی از این موضوع داشته باشیم.
زرآبادی اضافه می کند که این طرح به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و در نوبت رسیدگی و طرح در صحن مجلس قرار دارد.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی می گوید: در دین اسلام آمده است که دختر باید اذن پدر را برای ازدواج داشته باشد ولی اگر دختر رشیده باشد دیگر نیازی به اذن پدر ندارد؛ اکنون دادگاه نیز بر اساس همین دستور دینی رای می دهد اما در مواردی در صدور رای مشکلاتی ایجاد می شود؛ به همین دلیل با طرح این مساله می خواهیم این موضوع مشخص شود که یک دختر در چه شرایطی رشیده است.
زرآبادی معتقد است این قانون باید اصلاح شود زیرا دین این اجازه را به دختران داده است و به همین منظور روی شرایط مطرح شده کار می شود؛ باید یک تعریف جامع درباره دختر رشیده وجود داشته باشد که به این منظور باید تفاسیر همه فقها در این خصوص جمع آوری شود تا بتوان به یک تعریف جامع رسید.
گزارش از: مهناز بیرانوند
برچسب ها :اذن پدر برای ازدواج ، ازدواج ، ججین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰