کتاب «آرامگاه کوروش و باورهای مردم فارس» به چاپ دوم رسید

کتاب «آرامگاه کوروش و باورهای مردم فارس» نوشته زنده یاد جمشید صداقت کیش به چاپ دوم رسید.

کد خبر : 58261
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1396 - 7:39

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر ،اثر حاضر تحقیقی است با ترکیبی از دو روش کتابخانه‌ای، میدانی درباره آرامگاه کوروش در فارس که از دو بخش محتوایی ولی پنج فصل مشخص تشکیل شده است.

بخشی از کتاب به بررسی تاریخچه ساختمان آرامگاه کوروش همراه با طرح‌ها و نقشه‌ها و تصاویر گوناگون و شرح دیدگاههای مورخان دوران باستان اختصاص دارد که تحقیقی کتابخانه‌ای است.

بخش دیگر کتاب شامل شرح و بررسی و تحلیل باورهای مردم فارس درباره آرامگاه کوروش است که براساس پژوهشهای میدانی مولف شکل گرفته است.

پایگاه خبر ججین

مباحث فصل‌های پنجگانه کتاب به شرح زیر است: فصل اول با عنوان «پاسارگاد»به موقعیت جغرافیایی، انگیزه ساخت پاسارگاد، وجه تسمیه آن، آثار باستانی پاسارگاد و کاوش‌های باستانی انجام گرفته در آن می‌پردازد.

فصل دوم به آرامگاه کوروش اختصاص دارد که در آن ساختمان آرامگاه، طرح ساختمان، معماران آرامگاه، تاریخ ساخت آرامگاه، نام‌های آرامگاه، و نظر مورخان باستان آرامگاه به بحث گذاشته می شود.

موضوع فصل سوم بررسی سرگذشت و آداب و مراسم مربوط به آرامگاه و تغییرات آن پس از درگذشت کوروش، طی قرون بعد در این مراسم و باورهایی که از آن شکل گرفته، به ویژه ارتباط یافتن آن با مقبره مادر سلیمان است، این در حالیست که نویسنده در فصل چهارم باورهای مردم فارس نسبت به مقبره مادر سلیمان(ع) یا آرامگاه کوروش را در دو دسته آثار نوشتاری و اطلاعات شفاهی از روش پژوهش میدانی را ارائه نموده است.

آخرین فصل کتاب شامل تئوری‌های مطروحه درباره آرامگاه کوروش است؛ کتاب با فهرست منابع و ماخذ، نمایه و عکس‌هایی از بنای آرامگاه کوروش در قرون اخیر به پایان می‌رسد.

پایگاه خبر ججین

جمشید صداقت کیش، نویسنده، باستان‌شناس، پژوهشگر و ایران شناس پیشکسوت فارس متولد ۱۳۱۵ در شهر آباده،  ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ در شیراز چشم از جهان فرو بست.

صداقت کیش که به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۴ معرفی شد بیش از۷۰ کتاب در حوزه‌های ایران شناسی و فارس شناسی داشت و بیش از۲۰۰ مقاله در این زمینه‌ها از او منتشر شده است.

شناسه کتاب

عنوان: آرامگاه کوروش و باورهای مردم فارس

ناشر: خجسته

نویسنده: جمشید صداقت‌کیش

دسته‌بندی:  فرهنگ مردم و طنز

موضوع: فرهنگ عامه ایران شیراز

تعداد صفحه: ۱۵۶صفحه

قطع: رقعی

نوع جلد: شومیز

نوبت چاپ اول: ۳۱ خرداد ۱۳۸۰

نوبت چاپ دوم: دی ماه ۱۳۹۶

محل نشر: تهران

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

شابک: ۹۶۴-۶۲۳۳-۳۳-۳

رده دیویی: ۹۵۵.۰۱۵

زبان کتاب: فارسی

قیمت:  ۱۵۰,۰۰۰ ریال

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.