بر اساس تحقیقاتی که از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه بیلور، از مدیران عالی‌رتبه چهار شرکت مشهور و بین‌المللی صورت پذیرفته، مشخص شده است که عامل اصلی موفقیت شرکت‌ها و سازمان‌ها در تشویق و تحریک کارکنان در نزدیکی و ارتباط مستمر بین مدیران ارشد و کارکنان نهفته است. بر اساس یافته‌های این تحقیق باز کردن در اتاق مدیریت و همچنین حضور یافتن مدیران در اتاق کارمندان یا سالن تولید می‌تواند تاثیر بسزایی در نزدیک‌تر شدن مدیران و کارکنان داشته باشد.بر این اساس، شکل‌گیری روابط غیررسمی و دوستانه بین مدیریت و کارمندان هر شرکت، می‌تواند منجر به این شود که رسالت و فرهنگ شرکتی و سازمانی به شکلی مطلوب و کامل به تمام اجزای سازمان منتقل شود و پس از آن است که بسیاری از غیرممکن‌ها امکان‌پذیر خواهد شد.در این میان نقش مدیر منابع انسانی شرکت به‌عنوان پل ارتباطی بین کارمندان و مدیران حائز اهمیت فراوانی است و این اوست که می‌تواند تاثیر شگرفی بر اعمال نفوذ مدیران بر کارکنان داشته باشد.

خلق تصویری مثبت و امیدوارکننده از سازمان در ذهن کارکنان می‌تواند باعث شود سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌ها از نظر کارکنان آسان و امکان‌پذیر جلوه کنند. به‌طور کلی، در بسیاری از شرکت‌های موفق وجود ارتباط نزدیک و معنی‌دار بین مدیران و کارکنان است که به تحقق موفقیت‌های بزرگ منتهی می‌شود. با این همه شاهد آن هستیم در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان چنین پیوند و تعاملی وجود ندارد. تحقیقات نشریه HBR نشان داده که فقط ۴۲ درصد از کارمندان و کارگران درجهان از شناختی نسبی و محدود از ارزش‌ها و استراتژی‌های سازمانی سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در آن مشغول به کار هستند، برخوردارند و بیش از ۹۵ درصد از کارمندان یا از بسیاری از ارزش‌ها و استراتژی‌های شرکت‌های خود بی‌خبرند یا با آن موافق نیستند.

عامل اصلی این سوء تفاهم‌ها و عدم همسویی در فقدان ارتباط و تعامل سازنده بین مدیران و کارکنان نهفته است و نتیجه آن می‌شود که از یکسو، مدیران کارکنان را به کم‌کاری و بی‌توجهی به خواسته‌ها متهم می‌کنند و از سوی دیگر، کارکنان نیز مدیران را افرادی می‌دانند که نفسشان از جای گرم بلند می‌شود و درک درستی از شرایط حاکم بر سازمان ندارند. حال سوال اینجاست که برای حل این مشکل چه باید کرد؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان موارد زیر را پیشنهاد کرد:

• ارزش‌ها و اهداف کلیدی سازمان و شرکت‌تان را به‌صورت پیوسته و به هر بهانه‌ای به تمام کارکنان‌تان یادآوری کنید. این کار باعث می‌شود ارزش‌ها و فرهنگ‌سازمانی به بخشی از کارهای روزمره کارکنان تبدیل شود و به عبارت دیگر «ملکه ذهن آنها شود.» در این حالت پیاده کردن ارزش‌های شرکت امری عادی خواهد بود که بدون هیچ اجباری صورت خواهد گرفت.• تصویری روشن و دلپذیر از سازمان در ذهن کارکنان پدید آورید و آن را در تمام شئون و گفت‌وگوهای کاری با پرسنل رعایت کنید. به‌عنوان مثال اگر در فرهنگ شرکتی شما دروغگویی امری مذموم و ناپسند است، سعی کنید هم خودتان راستگو باشید و هم دیگران را به راستگویی تشویق کنید، حتی اگر گفتن حقیقت به ضرر آنها تمام شود.

• تصویرسازی از ارزش‌های مورد قبول سازمان‌تان را به‌طور روزانه انجام دهید، نه صرفا در زمان برگزاری جلسات عمومی فصلی یا سالانه با کارکنان. متاسفانه بسیاری از مدیران فکر می‌کنند که تبلیغ و تبیین ارزش‌ها و اصول فرهنگ شرکتی تنها به زمان برگزاری مجامع عمومی فصلی و سالانه محدود می‌شود، در حالی‌که این امر مهم باید به بخشی از تعاملات روزمره بین کارکنان و مدیران تبدیل شود و به هر بهانه‌ای مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.

• راه‌های تحقق اهداف و پیاده شدن استراتژی‌ها را برای کارکنان شرح دهید. در برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها شاهد آن هستیم که با وجود آگاهی کامل یا نسبی کارکنان از استراتژی‌ها، عملی شدن و اجرای درست آنها با مشکلات عدیده مواجه است. ریشه این مشکل در ناآگاهی کارکنان از چگونگی اجرایی شدن استراتژی‌ها نهفته است که به علت ناکارآمدی مدیریت تشدید می‌شود. جیمی دایمون، مدیر عامل مشهور و موفق بانک جی پی مورگان که سه بار از سوی مجله تایم به‌عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیر‌گذار جهان انتخاب شده است در این مورد می‌گوید: «من اجرای درست و دقیق یک استراتژی درجه دو را به اجرای ناقص یک استراتژی فوق‌العاده ترجیح می‌دهم.»

• مطمئن شوید که کارکنان‌تان پیام‌های ارسالی از سوی شما را به درستی فهمیده‌اند. برقراری ارتباط با کارکنان فقط به خوب سخن گفتن با آنها و انتقال پیام به آنها نیست، بلکه نیازمند شنیدن فعال و تبادل نظر با کارکنان نیز هست. مدیران موفق کسانی هستند که به‌طور دقیق به افرادشان و اظهار نظرهای آنها گوش فرا می‌دهند و همین گوش کردن فعال است که باعث می‌شود استراتژی‌ها و پیام‌های ارسالی منشأ اثر شوند. برای موفقیت بیشتر در این زمینه لازم است که مدیران دریابند کدام روش‌ها دارای بیشترین اثرگذاری در کارکنان است و پس از آن می‌توان هر پیامی را برای آنها ارسال کرد و منتظر پیامدهای مثبت آن بود.