مارتین امیس رمان‌نویس انگلیسی هم می‌گوید: «وقتی در نوشتن رمان نثر زیبا وجود نداشته باشد، نویسنده مجبور است به یک عامل ثانوی مثل طرح و نقشه کلی داستان تکیه کند تا خواننده را جذب کند.» امیس از تجربه تدریس‌اش در دانشگاه «ایست آنجلیا» می‌گوید که متوجه شده است نویسنده‌های جوان‌تر چندان به طرح کلی داستان توجه ندارند و شاید یکی از دلایل افت رمان‌های معاصر همین موضوع باشد. به اعتقاد نویسنده گاردین وقتی قرار باشد نویسنده‌ای رمان بنویسد مهم‌تر از قالب و شکل ادبی کار باید به طرح کلی داستان توجه داشته باشد و خیلی در بند استفاده از استعاره‌ها و نثرهای سنگین نباشد. شاید سریال‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر جای رمان‌ها را گرفته باشد، ولی از این مساله نیز نباید غافل شویم که این سریال‌ها با داشتن داستان قوی توانسته‌اند مخاطب را جذب کنند و هر رمانی که بخواهد این جایگاه را پس بگیرد، باید بیشتر از تمرکز روی کلمات، روی طرح داستان متمرکز شود.