چرا گرجستان از ایران جلوتر است؟

فضای کسب و کار در گفت‌وگو با هادی حق شناس

کد خبر : 45064
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 2:31

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” روزنامه آفتاب یزد نوشت:

بانک جهانی، گزارش سالیانه خود در خصوص بررسی محیط کسب و کار در ۱۹۰ کشور جهان را برای سال ۲۰۱۸ منتشر نمود. بر پایه این گزارش، رتبه کشورمان با ۴ پله نزول نسبت به سال ۲۰۱۷، از رده ۱۲۰ به رده ۱۲۴ سقوط نموده است. جالب توجه اینکه این دومین سال متوالی است که رتبه کشورمان در این شاخص افت پیدا می‌کند، گفتنی است کشورمان در سال ۲۰۱۶ دارای رتبه۱۱۷ در بین کشورهای مورد بررسی بوده است و در مجموع و در دو سال اخیر ۷ رتبه سقوط داشته‌ایم. افت رتبه جهان ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار یک هشدار جدی برای تمام مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی کشور است. آفتاب یزد به همین منظور با‌ ها‌دی حق‌شناس کارشناس اقتصادی گفت‌وگویی انجام داده است. حق شناس اظهار داشت: رتبه ما در سال ۲۰۱۷ نسبت به سسال ۲۰۱۶ تفاوت معناداری نکرده است یعنی اینکه رتبه ایران در فضای کسب و کار در سال ۲۰۱۶، ۱۱۷ بوده و سال ۲۰۱۷ به ۱۲۰ رسیده و براساس آخرین برآوردها پیش‌بینی شده که این رتبه برای سال ۲۰۱۸ به ۱۲۴ برسد. این در حالی بود که رتبه کشور در سال ۲۰۱۴، ۱۵۰ بوده که حالا به ۱۲۰ رسیده است.

بنابراین روند سه‌سال گذشته خوب بوده ولی امسال نسبت پارسال سه واحد نزول داشته‌ایم. حق شناس گفت: برای اندازه گیری فضای کسب و کار ۱۰شاخص توسط بانک جهانی تعیین شده که برخی از آنها عبارتند از: پرداخت مالیات، حمایت از سرمایه‌داران خرد، شروع یک کسب و کار جدید، فرآیند ورشکستگی، مجوز ساخت و ساز، دسترسی برق، ثبت مالکیت و اجرای قراردادها خب وقتی ما این شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که در بعضی شاخص‌ها وضعمان بهتر شده و در بعضی شاخص‌ها مشکل داریم. به‌عنوان مثال، رتبه ما در پرداختن مالیات ۱۰۰ هست. همچنین رتبه ما در حمایت از سهامداران خرد ۱۶۵ است. ضمن اینکه رتبه ما در اخذ اعتبارات بانکی ۱۰۱ و رتبه ما در شروع یک کسب و کار جدید ۱۰۲ هست. رتبه ما در فرآیند ورشکستگی شرکت‌ها ۱۵۶ است. ما می‌توانیم با اجرای اصلاحاتی رتبه خودمان را در این شاخص‌ها اصلاح کنیم. بالاخره براساس سند چشم‌انداز قرار است ایران رتبه اول را در شاخص‌ها در منطقه داشته باشد

در کل رتبه ما در میان ۲۵کشور منطقه در فضای کسب و کار ۱۶ است که اصلا مناسب نیست. کشورهایی مثل گرجستان، امارات، بحرین، عمان، ترکیه و ارمنستان رتبه‌های بالاتری نسبت به ما دارند. این در حالی است که به لحاظ بزرگی اقتصاد ایران، میزان زیرساخت‌ها و سطح سواد مردم ما از خیلی از این کشورها بالاتر هستیم. رتبه گرجستان در جهان در فضای کسب و کار ۱۶ و رتبه قزاقستان ۳۵ است. وی افزود: من فکر می‌کنم به راحتی می‌شود با برخی اصلاحات، فضای کسب و کار کشور را بهبود ببخشیم. البته در سه سال گذشته، دستگاه‌هایی اجرایی به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی کمک کردند تا ما رتبه‌های واقعی را داشته باشیم زیرا در گذشته عدم انتقال اطلاعات درست به بانک جهانی موجب شده بود که رتبه ایران به طور صحیح محاسبه نشود و رتبه ما واقعی نباشد. اما در سه سال گذشته این روند اصلاح شده است. حق شناس گفت: وقتی فرآیند ورشکستگی در ایران بسیار سخت هست ما رتبه ۱۵۶ را در این شاخص داریم. طبیعی است که با اجرای اصلاحاتی در سازمان‌هایی که مرتبط با ورشکستگی شرکت‌ها هستند، به راحتی می‌توانیم این رتبه را بهبود ببخشیم.

وی افزود: ما در این ۱۰شاخص در ۴شاخص رتبه دو رقمی را داریم از جمله در مجوز ساخت و ساز، دسترسی برق، ثبت مالکیت و اجرای قراردادها رتبه دورقمی داریم. این در حالی است که در بقیه شاخص‌ها رتبه ۳ رقمی که اصلا زیبنده کشور ما نیست. یادمان باشد که بسیاری از کشورهای منطقه سابقه نظام اداری‌شان به مراتب کمتر از ماست اما رتبه آنها در فضای کسب و کار از ما بهتر است. البته با عزم و جدیت دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم رتبه‌های بهتری در فضای کسب و کار داشته باشیم. باید توجه داشت که هرچه این رتبه بهتر باشد سرمایه‌گذاران خارجی رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در ایران خواهند داشت، دولت باید به دستگاه‌های اجرایی تکلیف کند که این شاخص‌های ۱۰ گانه را بهبود بخشند.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.