متوسط دخل و خرج پنج ساله خانوار

مقایسه وضعیت بودجه خانوار نشان می‌دهد در پنج سال گذشته همواره هزینه خانوارها بیش از درآمد ماهیانه آنها بوده است.

کد خبر : 38194
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1396 - 6:11

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، برسی و مقایسه میزان بودجه اعم از درآمد و هزینه خانوار در مناطق شهری کشور از سال ۱۳۹۰ تاکنون حاکی از آن است که متوسط «درآمد ماهیانه» خانوار از حدود یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان در سال ۹۰ به حدود ۳ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان در سال ۹۵ افزایش یافته است؛ در عین حال «هزینه ماهیانه» خانوار از حدود یک میلیون و ۴۴۹ هزار تومان به بیش از ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان در سال گذشته رسید.
نگاهی به آمار بانک مرکزی و بررسی میزان درآمد- هزینه خانوار به تفکیک هر سال نشان می‌دهد، «متوسط درآمد سالانه» یک خانوار شهری در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان و «متوسط هزینه سالانه» نیز ۱۷ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. این آمار نشان می‌دهد هر خانوار ایرانی در سال ۹۰ در ازای درآمد ماهیانه یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان، به میزان یک میلیون و ۴۴۹ هزار تومان هزینه داشته است. یعنی درآمد خانوار نسبت به هزینه منفی بوده است.
همچنین در سال ۱۳۹۱ متوسط درآمد ناخالص سالانه خانوار به حدود ۲۰ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان و درآمد ماهیانه به یک میلیون و ۷۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید؛ در مقابل نیز متوسط هزینه سالانه خانوار حدود ۲۱ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان و هزینه ماهیانه یک میلیون و ۸۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود.
مشاهدات آماری از وضعیت بودجه خانوار در سال ۱۳۹۲ نیز حکایت از آن دارد که متوسط درآمد سالانه خانوار در این حدود ۲۷ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۷۰۰ تومان و متوسط هزینه سالانه نیز ۲۸ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد. به عبارتی هر خانوار ایرانی در ازای درآمد ماهیانه ۲ میلیون و ۳۰۷ هزار تومانی، حدود ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان هزینه کرده است.
در سال ۱۳۹۳ نیز هزینه خانوار همچنان بیش از درآمد بود؛ به طوری‌که متوسط درآمد سالانه خانوار حدود ۳۱ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان و در مقابل متوسط هزینه سالانه خانوار ۳۲ میلیون و ۸۷۶ هزار تومان بود؛ به این معنا که درآمد ماهیانه خانوار در این سال ۲ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان و هزینه ماهیانه خانوار ۲ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان برآورد شد. اما در سال ۱۳۹۴ میزان درآمد و هزینه خانوار برابر بود؛ به طوری‌که هر خانوار ایرانی در این سال در ازای ۲ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان درآمد، معادل ۲ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه کردند که می‌توان گفت در سال ۱۳۹۴ میزان دخل و خرج خانوار برابر شد.
متوسط درآمد سالانه خانوار در سال ۱۳۹۴ نیز، معادل ۳۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان و متوسط هزینه سالانه ۳۵ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۱۰۰ تومان برآورد شد. در نهایت در سال ۱۳۹۵ مجدد بین متوسط درآمد و متوسط هزینه خانوار یک شکاف اندک ایجاد شد؛ درحالی که در این سال متوسط درآمد سالانه حدود ۳۹ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان بود اما میزان هزینه سالانه به ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با این حال درآمد ماهیانه هر خانوار به طور متوسط در سال گذشته ۳ میلیون و ۲۶۹ و ۸۰۰ تومان و هزینه ماهیانه نیز ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان بود. با این حال بررسی آمار پنج‌ساله دخل و خرج خانوار در نیمه دهه ۹۰ نشان می‌دهد هرچند به طور طبیعی سالانه میزان درآمد و هزینه خانوار رشد داشت، اما در هر سال میزان هزینه همواره بیش از درآمد بوده است.

 

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.