موسیقی سنتی به عنوان هویت فرهنگی کشور نیازمند حمایت است

عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گفت: موسیقی سنتی به هویت فرهنگی کشور نیازمند حمایت جدی مسئولان است تا از بحران خارج شود.

کد خبر : 30675
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1396 - 7:25

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر،ساسان فاطمی اظهارداشت:موسیقی دستگاهی و سنتی ایران جزیی مهم از فرهنگ و هویت کشور است و این نوع موسیقی بی بهره از حمایت های لازم، دچار بحرانی جدی شده است.

فاطمی افزود: در تمام کشورهای دنیا و در طول تاریخ ایران، موسیقی سنتی  وابسته به حمایت های دولت ها بوده، اما امروز این نوع موسیقی در ایران مهجور مانده است.

وی بیان کرد: در چند دهه اخیر با پیدایش و تقویت موسیقی پولسازی چون؛ پاپ و یا موسیقی سنتی که شکل پاپ گرفته، شاهد حمایت های موسسات دولتی از این نوع موسیقی هستیم، در حالی که وظیفه دولت است که از موسیقی سنتی که ریشه در فرهنگ ما دارد حمایت بیشتری کند.

پایگاه خبر ججین

فاطمی تصریح کرد:حفظ ورشد فرهنگ یک جامعه متکی به فرهیختگان و نخبگان آن است و امروزه جوانان مستعد کشور در حوزه موسیقی سنتی از حمایت های لازم برخوردار نیستند و در مقابل از موسیقی های پرهیاهو حمایت می شود به همین دلیل وضعیت موسیقی سنتی کشور به شکلی درآمده که امروز شاهدیم.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی سنتی نیازمند داشتن چندین شبکه تلویزیونی ویژه یا جذب توده های میلیونی نیست، این نوع موسیقی دارای مخاطبان خاص بوده چرا که هرجا توده مردم مخاطب یک نوع موسیقی قرار گیرند آن موسیقی شکست خورده است.

فاطمی یادآورشد: موسیقی ایران وامدار دوره قاجار به ویژه دوره ناصری است و از اواخر قاجاریه با سالم سازی فضای اجتماعی شاهد احیای موسیقی بودیم به طوری که  درکنار اقدامات تاسف باری چون قرارداد ترکمانچای، این سلسله نقش موثری در احیای موسیقی ایرانی داشت و اگر قاجار نبود شاید موسیقی ایرانی کاملا از بین رفته بود.

پایگاه خبر ججین

وی درباره ارتباط شعر با موسیقی اظهارداشت: در دوره های تاریخی و فرهنگ های موسیقایی مختلف برخوردهای جداگانه ای شده به طوری که در یک عصر تفوق شعر بر ملودی و دوره ای دیگر موسیقی بر شعر غلبه داشته است به طور مثال در دوره تیموری موسیقی بر شعر برتری داشت و امروز شعر بر موسیقی غلبه دارد.

این استاد دانشگاه موضوع تکنیک و رویکرد آهنگسازی را بسیار مهم دانست و افزود: برش کلام و برش موسیقی باید به گونه ای باشد که بر یکدیگر منطبق باشند.


 

 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.