برگزاری همایش سراسری«پیشگیری از خشونت،چالش ها و راهکارها»در کرمان

همایش سراسری پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها از برگزاری این همایش در کرمان خبر داد.

کد خبر : 30632
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1396 - 6:24

به گزارش پایگاه خبری “ججین” بعه نقل ااز خبرگزاری مهر،محمدباقر اسلامی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: از حدود شش میلیون پرونده کیفری متشکله سالانه در کشور، یک میلیون پرونده مربوط به جرائم مرتبط با خشونت (ضرب و جرح، توهین و…) است.

اسلامی اظهار داشت: انواع جرائم مرتبط با خشونت در بین ۱۰ عنوان اتهامی اول کشور جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

دبیر همایش سراسری پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها گفت: طبق آمار کشوری زندانیان مرتکب خشونت نیز رتبه سوم را بعد از زندانیان بزه سرقت و مواد مخدر به خود اختصاص داده اند.

وی عنوان کرد: ارتکاب جرائم خشن جزو مسائل اجتماعی حاد جامعه امروز به شمار می رود و آسیب های ایجاد شده ناشی از آن فراتر از جنبه های جسمی، جنبه های روانی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد.

اسلامی با بیان اینکه برای مقابله و پیشگیری از جرائم مرتبط با خشونت در این مرحله نیازمند شناسایی بسترها و علل وعوامل آن هستیم، افزود: دادگستری کرمان برای مقابله و پیشگیری از جرائم مرتبط با خشونت اقدام به برگزاری همایش سراسری تحت عنوان «پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها» کرده است.

اسلامی عنوان کرد: دادگستری کرمان با برنامه ریزی هدفمند و بهره گیری از ظرفیت های علمی و پژوهشی با دیدگاهی جامع در حوزه ها و محورهای مختلف جرم شناسی، روانشناسی، سیاست گذاری جناحی، حقوقی و قضائی و آموزه های اسلامی و فقهی نسبت به مقوله پیشگیری از خشونت قصد برگزاری این همایش را دارد.

وی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین متدهای پژوهشی در حوزه های حقوق و علوم قضائی، فقه و مبانی اسلامی، جامعه شناسی و روانشناسی مرتبط با موضوع همایش دانست.

معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بر اهتمام ویژه اندیشمندان به ضرورت توسعه و ترویج دانش و آگاهی پیرامون مسئله خشونت در جامعه تاکید کرد و افزود: ارائه راهکارهای عملی و کاربردی پیشگیرانه و تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خشونت ضرورت دارد.

اسلامی گفت: در این همایش سراسری به بررسی نمونه های عینی و ارائه راهبردهای آموزشی و فعالیت های شاخص درخصوص مبارزه با خشونت در جامعه پرداخته خواهد شد و به دنبال فراهم سازی بستر مناسب برای اشتراک گذاری و انتقال دانش در سطح ملی هستیم.

وی اطلاع رسانی عمومی، ایجاد حساسیت و ارتقای دانش و آگاهی آحاد جامعه با مسائل ناشی از خشونت را یکی دیگر از اهداف این همایش دانست و افزود: ایجاد ارتباط و انگیزه بین پژوهشگران جوان دانشگاهی با مدیران و مسئولان سازمان های مختلف، به ویژه معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری های سراسر کشور برای همکاری متقابل و استفاده از توانایی و توانمندی های ایشان مورد تاکید است.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی برای گروه های مختلف، برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب و تئاتر خیابانی با رویکرد پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی مرتبط با خشونت را از جمله برنامه های جنبی این همایش برشمرد.

اسلامی انطباق مناسب موضوع همایش با مسائل مبتلابه استان را از ویژگی های بارز و انحصاری همایش کرمان دانست و اعلام کرد: در پایان این همایش سند جامع چشم انداز پیشگیری از خشونت در استان کرمان تدوین خواهد شد.

وی برگزاری همایش و سمینارهای علمی را تلاشی در راستای اغناء روحیه جستجوگری و کاوشگری جامعه علمی دانشگاهی برای کسب معلومات و اطلاع از یافته های جدید در عرصه علم و دانش دانست و افزود: چنین همایش هایی به تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران و علم آموزان و برنامه ریزان و سیاستگذاران و ایجاد زمینه ای برای فعالیت های جمعی و بکارگیری دانش و تجربیات علمی در اجتماع بخصوص در جهت پیشگیری از آسیب ها کمک شایانی می کند.

اسلامی گفت:خشونت به عنوان یک مسئله اجتماعی که در برخی جوامع به بحران های اجتماعی منتهی می شود، در زمره‌ دلایل اصلی مرگ و میر مردم در سراسر دنیا در سن ۱۵ تا ۴۴ سالگی است.

وی بیان داشت: منظور از خشونت اعم از لفظی و فیزیکی یعنی رفتار پرخاشگرانه، ستیزه جویانه و خشن که امنیت روحی، روانی، اجتماعی و سلامت جسمی و معنوی انسان را به خطر می اندازد.

وی عنوان کرد: یکی از زمینه های مناسب بهره گیری از ظرفیت های مؤثر علمی و پژوهشی در اقدامات پیشگیرانه برگزاری همایش های علمی با حمایت دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی با رویکرد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.


 

 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.