معرفی ۱۵۰ درسنامه خطی پزشکی در دیباچه‌ای از غلامرضا جمشید‌نژاد

غلامرضا جمشید‌نژاد اول از انتشار دیباچه‌ای بر مجمع النفایس و حجله العرایس دو نسخه خطی در طب اسلامی و طب بقراطی خبر داد.

کد خبر : 27839
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1396 - 4:50

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، غلامرضا جمشید‌نژاد اول از انتشار دو کتاب تازه‌اش از سوی انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت:  مقدمه‌ای بر «مجمع النفایس و حجله العرایس» یکی از این دو کتاب است. این دو  کتاب،‌مجموعه‌ای است که به معرفی ۱۵۰ عنوان کتاب متن درسی پزشکی از آثار بقراط، جالینوس و آثار اولین مترجمان متون پزشکی دوره اسلامی پرداخته است. نویسنده این اثر سالک الدین محمد حمویی شیرازی است.

وی ادامه داد:  من بر این دو کتاب مقدمه‌ای در ۵۰۰ صفحه نوشته‌ام که در آن به معرفی نسخه‌های این مجموعه پرداخته شده است. این دو مجموعه در عصر شاه تهماسب صفوی نوشته شده است،‌ حمویی این اثر را گردآوری وخوشنویسی کرده است. در این دو مجموعه ۱۵۰ کتاب که اکثر آن ها متن درسی پزشکی است از آثار بقراط، جالینوس و آثار اولین مترجمان متون پزشکی دورۀ اسلامی، همچنین ترجمه یا آثار تألیفی تا زمان خود مؤلف همچون آثار عمادالدین محمود طبیب شیرازی، گردآوری شده‌اند. این اثر همچنین زندگی نامۀ پزشکانی را که تألیفاتی داشتند مطرح کرده و از این ۱۵۰ عنوان کتاب تعدادی به زبان فارسی و تعدادی به زبان عربی است.

جمشید‌نژاد هم‌چنین از انتشار تصحیحی از نسخه اصول فقه شیعه تالیف علی‌بن محمد غروی جرجانی از شاگردان علامه حلی خبر داد و گفت:  نسخه خطی این اثر در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود که من این نسخه را تصحیح کرده‌ام و به زودی توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود.

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.