مافیای بازیافت باید از میان برداشته شوند

یک فعال عرصه بازیافت در استان کرمان با تأکید بر از میان برداشتن مافیای بازیافت از سطح استان کرمان و کشور گفت: زباله‌گردها به‌صورت گروهی برای مافیای بازیافت کار می‌کنند که موجب بروز بسیاری از مشکلات هم‌چون زشت شدن چهره شهر و آلوده شدن آن شده و این یک تهدید جدی برای کشور محسوب می‌شود.

کد خبر : 26063
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1396 - 10:48

به گزارش پایگاه خبری “ججین” «توحید رزمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از روز شنبه به‌صورت عملی کار شرکت فراگستران زنده رود در راستای ساماندهی پسماند در منطقه یک کرمان  به همراه جذب استخدام شروع خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای طرح پسماند به‌عنوان پایلوت در منطقه یک کرمان به ۵۰ نفر نیرو به‌صورت مستقیم نیاز داریم که حدود ۱۵ نفر خانم و ۷ راننده وانت و بقیه کارگر هستند که در ادامه این طرح قطعاً افزایش نیرو را خواهیم داشت.

رزمی  نهادینه کردن فرهنگ بازیافت را با همکاری مسئولان در کرمان در مدت ۶ ماه اعلام کرد و گفت:  بحث بازیافت زباله به طور کل در کرمان انجام خواهد گرفت و تنها ارائه خدمات است که فعلا به عنوان پایلوت در منطقه یک داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بحث شایع زباله‌گردها گفت: این افراد برای خود کار نمی‌کنند و در این میان مافیای بازیافت قرار دارند که در کشور به یک تهدید جدی تبدیل شده‌اند، چون باعث مشکلات زیادی چون زشت شدن چهره شهر و آلوده شدن آن می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فراگستران زنده‌رود هم‌چنین اظهار کرد: هم‌اکنون جمع‌آوری پسماندهای ۹ شهر کشور از جمله شهرهای نیشابور، زنجان، املش، رشت، لاهیجان، ارومیه، کرمان، اهواز و یاسوج توسط شرکت فراگستران زنده‌رود انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم این طرح را در سراسر کشور اجرا کنیم.

این فعال عرصه بازیافت افزود:  ۲۵ درصد سازمان‌های پسماند بزرگ کشور از فعالیت‌های این شرکت به خوبی آگاهی و اطلاع دارند و امیدواریم با اطلاع‌رسانی بیشتر بتوانیم اهمیت فرهنگ بازیافت را که امری ضروری است در کشور نهادینه کنیم.

رزمی گفت: کار ما قانونی است و یکی از کارهایی که در پروسه کار ما انجام خواهد گرفت این است که طی یک فراخوان همه زباله‌گردها را شناسایی و شناسنامه‌دار و تحت پوشش بیمه‌ای و حقوقی قرار داده و با کار کردن در چارچوب قوانین به استخدام شرکت در می‌آوریم.

وی همچنین گفت: طبق ماده ۱۶ قانون پسماند از فعالیت این شرکت حمایت شده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد به‌صورتی که هرگونه خرید و فروش، جمع‌آوری و نگهداری و جابه‌جایی و حمل ونقل زباله ممنوع بوده و جز عوامل شهرداری کسی نمی‌تواند اقدام به این اعمال کند و در صورت مشاهده  مبلغ ۵۰ تا ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی و خواباندن ماشین یک تا سه ماه را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فراگستران زنده‌رود جای سرمایه‌گذاران را در زمینه طرح بازیافت در کرمان بسیار خالی دید و گفت: علت این امر ناآگاه بودن از روند و بهره‌وری این کار بوده  است .

وی با توجه به این‌که در کرمان کارخانه کمپوست با ظرفیت ۱۲ هزار کیلو  متأسفانه هم‌چنان تعطیل است، گفت: بودن این کارخانه در شهر کرمان یکی از ضروریات است و امیدواریم به‌زودی شاهد باز شدن این کارخانه شویم.

وی در ادامه با اشاره به موافقت شهرداری کرمان بر هزینه کرد یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان توسط شرکت فراگستران زنده‌رود در رابطه با فرهنگسازی و بازیافت زباله گفت: شهرداری کرمان نظارت کامل بر اجرای پروژه داشته ضمن این‌که برای انجام و پیشبرد این طرح یک قطعه زمین در بیرون از شهر در اختیار این شرکت گذاشته است.

مدیرعامل شرکت فراگستران زنده‌رود گفت: یکی از کارهایی که در کرمان باید در امر بازیافت زباله شهر صورت گیرد برگرداندن اعتماد از دست رفته مردم است  که در این راستا مدل طرح بازیافت زباله اصفهان را بدون هیچ تغییری در کرمان پیاده خواهیم کرد و ذهنیت مردم را در رابطه با بازیافت زباله به‌صورت مثبت تغییر خواهیم داد.

رزمی تفکیک نکردن از مبدأ زباله‌ها را برای نسل آینده خطر بزرگی دانست و گفت: از هرکیلو زباله ۷۵۰ گرم آن مواد قابل بازیافت است که با بی‌توجهی روانه سطل‌های زباله می‌شوند و به همراه زباله‌ها دفن می‌شوند که با روند این کار در ۶۰ سال  آینده شهرها از میان خواهند رفت.

وی افزود: ما درصددیم فرهنگسازی  تفکیک زباله از مبدأ را با اطلاع‌رسانی گسترده در قالب طرح خانه به خانه انجام دهیم و انتظار ما از مسؤلان این است که به این مسأله به دید اقتصادی ننگرند بلکه با دید ارتقای فرهنگ شهروندی نگاه کنند و کسی که به‌عنوان پیمانکار اینجا عمل می‌کند حمایت کنند و با متخلفانی که جریمه نقدی شده‌اند نیز برخورد قانونی شود.

وی تصریح کرد: از سرمایه‌گذارانی که بخواهند برای همکاری وارد این پروسه شوند استقبال خواهیم کرد.

«عیسی قدرتخواه» نیز مدیر راه‌اندازی پروژه‌های پسماند شرکت فراگستران در کشور گفت: آموزش ما در منطقه یک از شهر کرمان به‌عنوان پایلوت به‌صورت چهره به چهره با سرپرست خانواده‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: بعد از حدود یک ماه کانکس‌های جمع‌آوری مواد بازیافت را در سطح شهر می‌گذاریم و جشن‌ها و سمینارهای پسماند را نیز به کمک شهرداری و سازمان پسماند انجام خواهیم داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر چقدر دانش و اطلاعات مردم در زمینه بازیافت زباله بیشتر باشد این فرهنگسازی بهتر و راحت‌تر اتفاق خواهد افتد و از اهداف اولیه مان بحث آموزش و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در راستای تفکیک و فرهنگ بازیافت زباله است.

شرکت فراگستران زنده‌رود از سال ۱۳۹۲ با هدف ارایه بهترین خدمات عمومی با تکیه بر کار تیمی، پشتکار، شکوفایی و خلاقیت سازمانی ایجاد و مشغول فعالیت شد و این شرکت به‌عنوان کارآفرین تاکنون برای ۹۰۰ نفر نیرو ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

 

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.