روایت شاعرانه‌ دیگری از سیدعلی صالحی

«دختر ویلون‌زن در کوچه‌های برفی آذرماه» روایت شاعرانه‌ای دیگر از سید‌علی صالحی در بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر : 24078
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1396 - 11:37

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، مجموعه شعر «دختر ویلون‌زن در کوچه‌های برفی آذرماه» شعر‌های سید‌علی صالحی در سه سال اخیر است.  آخرین کتابی که از این شاعر منتشر شد سه سال پیش بود. او مدت‌ها پیش اعلام کرده بود در حمایت از شاعران جوانی که فرصت  انتشار کتاب شعر‌‌های‌شان را ندارند، تا اطلاع بعدی اثری منتشر نخواهد کرد.

شعر‌های  این مجموعه هم مایه‌هایی از آموزه‌های شعر گفتار را دارد و هم آن‌که به در آن می‌توان از دریافت‌های تازه‌ سیدعلی صالحی در شعر سراغ گرفت. او در  ادامه‌ی طرح و تبیین دیدگاه‌‌هایش در حوزه‌ شعر، اخیرا کتاب «منشور شعر حکمت» را منتشر کرده بود. این شاعر مطرح و پیش‌کسوت در این اثر به طرح دیدگاه‌‌هایش درباره‌ شعر حکمی و حکمت در شعر پرداخته است و تبار این نوع شعر در ادبیات فارسی را تا روزگار مولانا واکاوی کرده است.

در گفت‌وگو‌هایی که در این‌باره کرده است، در تبیین شعر حکمت گفته بود :« شعر حکمت، زائرِ زنده، زائرِ بی‌زمانی ضمیرِ ناخودآگاه است. جانِ جانان است، جهتِ بی‌جهات است، نه خطی است، نه مدور، چرخشِ لامکان است به دوران‌ بی‌زوال. هم به همین حرمت است که از هر گونه دخالت، آرایش، زیور‌آلات، بزک‌گردانی و پیرایشِ زبانی پرهیز می‌کند. محسوس و بیرون زبان، عقلِ زبانِ ساده و فاهمه را در اختیار شهودیِ خویش می‌گیرد. نه پریشانیِ رهاشدگی در زبان و نه زندان زبان! حضورِ انفجاری و عروجِ در آنیّت، حُکم می‌کند که شعر حکمت، به کوتاهی و در لحظه زاده شود، و نه چندان طویل و بلند و به عقل آمده! در شعرهای بلند البته دیده‌ایم پاره‌هایی که عین شعر حکمت است. از معاصرین، نیما، فروغ و شاملو بهره‌های شوق‌آوری از شعر حکمت را برای ما به ارث بازگذاشته‌اند.»

 

 

 

پایگاه خبر ججین
در مجموعه‌ «دختر ویلون‌زن در کوچه‌های برفی آذرماه» می‌توان بازتاب بخشی از این نگاهو رویکرد به شعر را جست‌وجو کرد و دید.  این اثر  چند هفته پس از انتشار در صدر فهرست پرفروش‌های شعر بود.

شعر «یک روزی، یک جایی، سرانجام…» یک نمونه از سروده‌های این مجموعه است.

«خوابِ آب
خوابِ انار
خوابِ آرامش.
و دختری که مثلِ همان دهه‌ی شصت
هنوز سی ساله مانده است.
یعنی ممکن است…؟!»

همچنین شعر «روح در کوچه» از دیگر شعر‌های این کتاب هست.
«بعد از تو
یک شب در خواب
یک عده آمدند آهسته مرا کشتند رفتند گفتند
خودش مُرده بود قبل از این اتفاق
که شهریور…!

عجیب نیست که من هنوز
همین جا دارم برای تو مَسیج می‌زنم
اعضای محترمِ فرهنگستان ادب و هنر مقصرند،
بعد از تو
اسم رسیده‌ی انگور
چرا مرتب شبیهِ شهریور می‌شود.
من هم مثل همان عده‌ی عجیب
در حیرتم
مگر یک نفر چندبار باید کُشته شود،
تا کُشته شود!»

سید علی صالحی سال ۱۳۳۴ در  مرغاب به دنیا آمده است. به قلم این شاعر  ده‌‌ها اثر طی چهار دهه‌  گذشته منتشر شده است. او از سال‌‌های دهه شصت به عنوان شاعری شناخته شد و همواره سروده هایش مورد توجه مخاطب‌های ادبیات بوده است. از کتاب‌های دیگر این شاعر می‌توان به مجموعه‌‌های  «یوماآنادا»، «پیش‌گو و پیاده شطرنج»، «عاشق شدن در دی‌ماه، مردن به وقت شهریور»،‌«دیرآمدی ری‌را…»، «آسمانی‌ها»،‌ «آخرین عاشقانه‌های ری را»،‌ «دعای زنی در راه که تنها می‌رفت»،‌«چیدن محبوبه‌های شب را تنها به باد یاد خواهد داد»،‌ «سمفونی سپیده‌دم»‌ و  «ردپای برف، تا بلوغ کامل گل سرخ» و… اشاره کرد.

 


telegram.me/jajinnews

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.