نوبخت ‌حقیقی و تمام سخنگویان دولت های پس ازانقلاب

«کمتر پیش آمده تا آبی بنوشد یا حرکت خاصی انجام دهد. از این جهت عکس‌های او در خبرگزاری‌ها تقریبا شبیه به هم است. هرازچندگاهی خبرنگاران جواب‌های او را کلی می‌دانند و در جواب صریح گرفتن از او کم می‌آورند اما نوبخت رابطه‌اش را با تمام خبرنگاران حوزه دولت همچنان به خوبی حفظ کرده است؛ تا جایی که در آخرین نشست خبری سخنگوی دولت یازدهم، خبرنگاران – چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب – فرصت را غنیمت شمردند تا از او به خاطر رفتار و اخلاق خوبش تشکر کنند و حلالیتی بطلبند.»

کد خبر : 23992
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1396 - 9:01

 به گزارش پایگاه خبری “ججین” ،   علی ایوبی در روزنامه شرق نوشت: «در پایان آخرین جلسه نشست سخنگوی دولت و موقع خداحافظی وقتی از ماجراهای توییت فرزندش پرسیدم، دستش را روی شانه‌ام گذاشت و جدی گفت: «نه، نه، پسرم اصلا توییتر ندارد.» به شوخی گفتم: «بعضی هم می‌گفتند آقای سخنگو کلا ازدواج نکرده تا پسری داشته باشد.» یخش باز شد و با خنده گفت: «نه بابا ازدواج که کرده‌ام.» سپس دوباره و این بار با خنده بیشتر گفت: «اینها را در روزنامه ننویس! می‌ترسم شب خانمم بپرسد، چی دوباره ازدواج کردی؟»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت تدبیر و امید، با آن که اصلا به او نمی‌آید اما ۶٧ سال دارد. همچنان خوش‌پوش و اتوکشیده است. موهای سفید شده خود را به راست شانه می‌کند و در کلام به شدت مبادی آداب است و ادبی و شمرده صحبت می‌کند. او تمام چهار سال دولت نخست حسن روحانی را سخنگو بوده است؛ رأس ساعت با پرونده‌هایی در دست آمده، جلوی تریبون ایستاده و با لبخند و صدای زیر اما بدون لکنت، به تک‌تک سؤالات پاسخ گفته است. کمتر پیش آمده تا آبی بنوشد یا حرکت خاصی انجام دهد. از این جهت عکس‌های او در خبرگزاری‌ها تقریبا شبیه به هم است. هرازچندگاهی خبرنگاران جواب‌های او را کلی می‌دانند و در جواب صریح گرفتن از او کم می‌آورند اما نوبخت رابطه‌اش را با تمام خبرنگاران حوزه دولت همچنان به خوبی حفظ کرده است؛ تا جایی که در آخرین نشست خبری سخنگوی دولت یازدهم، خبرنگاران – چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب – فرصت را غنیمت شمردند تا از او به خاطر رفتار و اخلاق خوبش تشکر کنند و حلالیتی بطلبند. حافظه او هم در میان خبرنگاران زبانزد است. او با توجه به این که ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده دارد و جزء تیم اقتصادی دولت محسوب می‌شود، با این حال در مقام سخنگویی دولت تمام ارقام و اعداد بودجه‌های این چند ساله را از حفظ بیان می‌کند و گاهی به تبع مقام استادی خود در دانشگاه به شوخی از خبرنگارانی که حواسشان در گوشی‌هایشان است، صحت‌وسقم حرف‌هایش را می‌پرسد. حتی اکثر خبرنگاران را با اسم نام می‌برد و هیچ هفته‌ای یادش نمی‌رود که خبرنگاری هر بار از او رقم تعداد تاکسی‌های از رده خارج‌ شده را خواهد پرسید. خبرنگاران رسانه‌های رقیب را با اسم کوچک صدا می‌زند و همیشه این را هم می‌گوید که چقدر آنها را دوست دارد. حرمت خبرنگار پیر نشست خبری را هم همیشه حفظ کرده و در اولین صندلی کنار خود همیشه جای او را نگه داشته و پاسخگویی را از سؤالات او شروع می‌کند. جلسه نشست خبری هم تمام شود، باز تا کنار در خروجی هم به سؤالات خبرنگاران جواب می‌دهد و شوخی هم چاشنی حرف‌هایش می‌کند.

نام کامل او «محمدباقر نوبخت‌ حقیقی» است. در سال ١٣٢٩ در خانواده‌ای سرشناس و مذهبی در رشت به دنیا آمده است. او نوه مرحوم آیت‌الله حجتی‌ شفتی از روحانیون سرشناس گیلان است. نوبخت از همان ابتدای جوانی با معلمی کار خود را آغاز کرد و سپس مدیر دبیرستانی در زادگاهش شد. بعد از آن نیز به کرمانشاه رفت و مدیر کل آموزش و پرورش آنجا شد. او بخت خود را برای نمایندگی در مجلس از طرف شهر خود هم آزمود و در چهار دوره سوم تا ششم با اختلاف آرای بسیار به عنوان نماینده مردم رشت انتخاب شد. او در پارلمان سخنگویی کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشت. نوبخت در دورانی که حسن روحانی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، معاون پژوهش‌های اقتصادی بود و پس از انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری به ریاست سازمان برنامه و بودجه و همچنین سخنگویی دولت انتخاب شد. او هم‌اکنون دبیر کل حزب اعتدال و توسعه است.

نوبخت، دکترای تخصصی اقتصاد از دانشگاه Paisley, U.K و دوره بعد از دکترا را در توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی ژنو سوئیس دارد. او همچنین مدرک دکترای تخصصی از دانشگاه آزاد اسلامی را نیز گرفته است. او همچنین چندین کتاب منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به «اقتصاد کار»، «راهنمای کامل فرآیندها، الگوها و تکنیک‌های کلیدی مدیریت پروژه پیشرفته»، «اقتصاد جدید» و «دریاچه خزر در قرن بیست‌و‌یکم» اشاره کرد.

همه سخنگوهای دولت‌های پس از انقلاب

اگر دولت موقت را هم حساب کنیم، تاکنون ١٢ دولت سکان هدایت کشور را بر عهده داشته‌اند. جز محمدباقر نوبخت، هشت نفر دیگر نیز مسئولیت سخنگویی این دولت‌ها را بر عهده داشته‌اند. مرور کوتاهی بر این افراد داریم:

عباس امیرانتظام: متولد ۱۳۱۱ در تهران است. او علاوه بر معاونت نخست‌وزیری، اولین سخنگوی دولت موقت مهدی بازرگان و عضو جبهه ملی ایران بود. او همچنین مدتی به عنوان سفیر ایران در اسکاندیناوی و نماینده ویژه رئیس دولت در مذاکره با کشورهای اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا فعالیت کرد. او پس از تسخیر سفارت آمریکا در ایران به اتهام ارتباط با آمریکا محاکمه شد.

سیدصادق طباطبایی: در سال ۱۳۲۲ در قم به دنیا آمد. او در مدت کوتاهی معاونت سیاسی نخست‌وزیر و سخنگویی دولت موقت را بر عهده گرفت. طباطبایی همچنین به عنوان معاون وزیر کشور، مجری برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران در سال ١٣۵٨ بود. بعد از استعفای بازرگان با حکم امام خمینی، سمت سرپرستی نخست‌وزیری را عهده‌دار شد. طباطبایی در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در بهمن ۱۳۵۸ نیز نامزد رئیس‌جمهوری شد اما کمتر از یک درصد آرا را به دست آورد. او که خواهرزاده امام موسی صدر و برادر همسر مرحوم احمد خمینی بود، در اسفند ١٣٩٣ درگذشت.

محمدمحسن سازگارا: متولد ۱۳۳۴ در تهران است. او که در تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش داشت، در دولت محمدعلی رجایی به معاونت سیاسی – اجتماعی وزیر مشاور در امور اجرایی برگزیده شد. او معاون سیاسی شهید رجایی نیز بود.

بهزاد نبوی: متولد ۱۳۲۱ تهران است. او در کارنامه فعالیت‌های اجرایی خود، معاون نخست‌وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی، محمدرضا مهدوی‌کنی و میرحسین موسوی، وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، نماینده و نایب‌رئیس مجلس در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و ریاست ستاد بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق را داشته ‌است.

احمد توکلی: در سال ۱۳۳۰ در بهشهر به دنیا آمد. او سخنگوی دولت شهید محمدعلی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی مستعفی کابینه اول میرحسین موسوی بوده ‌است. او در دوره اول مجلس نماینده بهشهر و در دوره‌های هفتم تا نهم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود. توکلی از ابتدای دوره هفتم تا اوایل دوره نهم، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته ‌است. او در انتخابات ششم و هشتم ریاست‌جمهوری کاندیدا بود.

سیدعطاءالله مهاجرانی: سال ۱۳۳۳ در اراک به دنیا آمد. او نماینده شیراز در دوره اول مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی نخست‌وزیر در دوران نخست‌وزیری میرحسین موسوی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی دولت در دوره اول ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی بود.

عبدالله رمضان‌زاده: سال ۱۳۴۰ در گچساران به دنیا آمد. او در دولت اول سیدمحمد خاتمی، استاندار کردستان و در دولت دوم او دبیر و سخنگوی هیات دولت بود. رمضان‌زاده پیش از این رئیس اداره طرح و برنامه وزارت کشور و مدیر کل سیاسی وزارت کشور بود.

غلامحسین الهام: در ۱۳۳۸ در اندیمشک به دنیا آمد. او حقوق‌دان شورای نگهبان، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. او در مرداد ۱۳۸۹ از سوی احمدی‌نژاد به‌ عنوان مشاور حقوقی رئیس‌جمهور منصوب شد و در ۱۰ آبان سال ۹۱ مجددا به‌ عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد.

 


 

https://telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.