کانون های فرهنگی و هنری در راستای تبدیل مساجد به قطب های فرهنگی تاسیس می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳ هزار باب کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور فعال است، گفت: کانون های مساجد در راستای تبدیل مساجد به قطب های فرهنگی کشور تاسیس می شود.

کد خبر : 23002
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1396 - 9:21

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر ۵ شنبه (۵ مرداد) در نشست خبری با خبرنگاران در زنجان اظهار کرد: در خصوص فعالیت های مراکز فرهنگی وهنری مساجد سراسر کشور در فضای فعلی ۲۳ هزار کانون فعال داریم و براساس برنامه ششم توسعه مقرر هست تعداد این کانون های به ۸۰ هزار (به تعداد مساجد کشور) افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تبدیل مساجد به قطب های فرهنگی در کانون ها دنبال می شود، ادامه داد: مسجد در هر محله کارکردهای متعددی را دارد که بُعد معنوی آن فعالیت های دینی، بُعد اجتماعی امور خیریه و بُعد فرهنگی کتابخوانی و تفسیر است؛ همچنین مساجد مرکزی برای حل و فصل مشکلات مردم در سطح محلات است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از برنامه های این وزارتخانه توسعه کتابخانه های عمومی در سطح کشور است، در حال حاضر بیش از ۳۳۰۰ کتابخانه عمومی فعال در سراسر کشور وجود دارد که بیش از ۶ هزار نفر از کارکنان در این کتابخانه ها فعالیت می کنند.

صالحی امیری ادامه داد: از آنجائیکه نیاز کشور در زمینه کتابخانه بسیار بیشتر از این میزان هست، از این جهت تصمیم گرفتیم با همکاری مشترک نهاد کتابخانه ها، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و مرکز امور مساجد در همه ۸۰ هزار مسجد کتابخانه ایجاد کنیم به نحوی که هر مسجد یک کتابخانه در همان محله برای دسترسی افراد باشد به همین منظور تفاهم نامه ای منعقد شده است و دورنمایی از کتابخانه در مساجد پیش بینی شده است.

به گفته وی، طی یک سال گذشته متولیان با هدف برگزاری حج با کرامت، عزت و امنیت جلسات متعددی داشتند و مجموعه شرایط اعزام حجاج با مقامات عربستان در میان گذاشته شد؛ مقامات رسمی عربستان شروط برای حضور حجاج را پذیرفتند و از این منظر تمام مقدمات لازم برای اعزام را فراهم کریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تعدادی از همکاران در مکه و مدینه مستقر هستند، تمهیدات لازم در قالب ۱۴ محور برای حج پیش بینی شده است و ارزیابی انجام شده نشان می دهد امسال تمام حجاج در شرایط مناسب به حج اعزام شوند.

صالحی ادامه داد: حضور ۱۰ تن از کنسول های وزارت خارجی برای ارائه تسهیلات کنسولی در ایام حج یکی از این شروط است.

مقام مسوول خاطرنشان کرد: از هفته آینده اعزام ها به صورت رسمی آغاز می شود و تاکنون ۴۳ هزار ویزا برای اعزام از طریق ۲۰ فرودگاه بین المللی صادر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همین راستا ۵۴۰ کاروان سازماندهی شده اند و تیم های پزشکی و همه تدارکات مربوطه در حال اعزام هستند.

به گفته صالحی امیری، در شرایط فعلی مشکلی برای اعزام وجود ندارد و در سطح دولت و نهادهای ملی جلسات مستمر برای بررسی مسائل حج را به صورت دائم و مستمر اجرا می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی محصول انقلاب اسلامی و این وزارتخانه با جهاد همکاری مستمر دارد؛ چرا که یکی از فعالیت های جهاد حوزه فرهنگ و هنر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی عضو شورای فرهنگ عمومی می باشد و در حوزه پژوهش های فرهنگی و افکار سنجی در نگرش های جامعه کمک های بسیاری به وزارت فرهنگ و ارشاد می کنند، ادامه داد: این مجموعه می تواند بخش زیادی از نیازهای علمی و فرهنگی جامعه را پاسخگو باشد

به گفته وی، ۲۵۰۰ برنامه به صورت همزمان در ۲۳ هزار کانون مساجد،۴۰ هزار پایگاه بسیج، ۸ هزار امامزاده، در قالب هزاران موسسه فرهنگی و هنری در سراسر کشور و بیش از ۵ هزار موسسه قرانی در حوزه دهه کرامت فعال هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با تشکیل ستاد و عضویت ۳۴ دستگاه و بنیاد بین اللملی امام رضا(علیه السلام) برنامه های دهه کرامت همزمان در ۷۰۰ شهر و ۷۷ کشور اجرا می شود و باور داریم توسعه فرهنگ رضوی در جامعه به عنوان ضرورت قطعی است.

صالحی امیری با بیان اینکه توسه فرهنگ رضوی توسعه معنویت و اخلاق است، گفت: در جامعه ای که کرامت ارج نهاده می شود و انسان ها با کرامت به یکدیگر نگاه می کنند و دستگیری از منظر کرامت دیده می شود آن جامعه به سمت قله های توسعه حرکت خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زنجان نماد کرامت علوی و رضوی و یکی از کانون های توسعه معرفتی اهل بیت (ع) است و تمام شیعیان به آرمان های اهل بیت آشنا هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.