فصل دوم کاوش‌های باستان شناسی محوطه جهانی پاسارگاد آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: برنامه‌ فصل دوم کاوش و گمانی‌زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جهانی پاسارگاد اجرایی شده است.

کد خبر : 20799
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1396 - 4:37

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از ایسنا دکتر مصیب امیری با اشاره به کسب موافقت برای اجرای برنامه فصل دوم کاوش و گمانه زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جهانی پاسارگاد،‌ خاطرنشان کرد: عملیات کاوش در این محوطه تاریخی از ۱۵ تیر آغاز شده است.

او با بیان اینکه، براساس موافقت گرفته شده، عملیات کاوش تا ۲۹ مرداد ادامه دارد، گفت: یک گروه باستان‌شناس با استقرار در این منطقه تاریخی، کار خود را به سرپرستی دکتر علی موسوی، آغاز کرده‌اند.

امیری گفت: فصل اول این کاوش‌ها تیرماه سال ۹۵ و به مدت ۲ هفته اجرایی شده بود و اعتبارات این کاوش‌ها نیز از طریق پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تامین و پرداخت می‌شود.

دشت پاسارگاد در قسمت شمالی استان فارس و میان رشته کوه‌های زاگرس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

قدمت منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش‌های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می‌رسد؛ اگرچه باستان‌شناسان شاخص ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد را دوره هخامنشی ذکر کرده‌اند و بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در دوره هخامنشی مطرح شده است.

این مجموعه بسیار ارزشمند، تیرماه سال ۸۳ به‌عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

کشف محوطه های تاریخی در پاسارگاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.