پیشروی‌های ارتش روسیه، زلنسکی را بر لبه تیغ انتقادات قرار داد

رسانه انگلیسی گزارش داد همزمان با پیشروی چشمگیر ارتش روسیه در شرق اوکراین، رئیس‌جمهور این کشور جنگ‌زده اروپایی از سوی سربازان، قانونگذاران و تحلیلگران نظامی مورد انتقادات گسترده‌ای قرار گرفته است.

کد خبر : 1658998
تاریخ انتشار : شنبه 10 شهریور 1403 - 10:56

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، از زمانی که ارتش اوکراین حمله غیرمنتظره‌ای را به منطقه «کورسک» روسیه انجام داد، ارتش روسیه نه تنها نیروهای اوکراینی را در این منطقه مجبور به عقب‌نشینی کرد، بلکه عملیاتی را در دونباس به راه انداخته و طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، شهرک‌ها و مناطق بیشتری را از طریق این عملیات به کنترل خود درمی‌آورد.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «بسیاری از اوکراینی‌ها، حمله ارتش به کورسک در تاریخ ۶ اوت (۱۶ مرداد) را جشن گرفتند و امید داشتند که این قمار مسکو را مجبور به هدایت منابعش به سوی جبهه جدیدی کند و روند جنگ را به نفع اوکراین تغییر دهد. اما با این حال، پیشروی راهبردی روسیه در منطقه مهم دونتسک، انتقادات فراوانی را علیه رئیس‌جمهور اوکراین برانگیخته و منتقدان استدلال می‌کنند که مواضع اوکراین با استقرار هزاران سرباز اوکراینی در حمله به کورسک تضعیف شده است.»

نیروهای روسیه طی چند روز اخیر ضمن پیشروی‌های قابل‌توجهی که داشته‌اند، در حال نزدیک شدن به شهر مهم «پوکروفسک» هستند و هم‌چنین واحدهای اوکراینی را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود کرده‌اند.

«فرانتِلیجنس اینسایت» گروه تحلیلی اوکراین گزارش داد: «پوکروفسک» یکی از ۲ اتصال اصلی راه‌آهن و جاده در منطقه دونتسک است و از دست دادن آن لجستیک کل منطقه برای ارتش اوکراین را تهدید می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای که توسط محققان گروه «بلک بِرد» مستقر در فنلاند تجزیه و تحلیل شده است، نیروهای روسی را نشان می‌دهد که در حال حاضر فقط هشت کیلومتر با «پوکروفسک» فاصله دارند.

«الکساندر کووالنکو» تحلیلگر نظامی در گروه «مقاومت اطلاعات» مستقر در کی‌یف، وضعیت منطقه مذکور را «شکست کامل دفاعی» توصیف می‌کند.

او در پیام‌رسان تلگرام با اشاره به رئیس‌جمهور زلنسکی نوشت: «سربازان عادی که مواضع را نگه داشته‌اند، مقصر نیستند بلکه مشکل تقصیر آنهایی است که برای سربازان تصمیم می‌گیرند.»

«پوکروفسک» سریع‌تر از «باخموت» سقوط می‌کند

فایننشال تایمز در این گزارش می‌نویسد که چندین تن از سربازان اوکراینی نسبت به دفاع شهر «پوکروفسک» ابراز نگرانی می‌کنند.

«ژنیا» سرباز ارتش اوکراین در تیپ ۹۳ مکانیزه که سال گذشته در نبرد طاقت‌فرسای ۱۰ ماهه باخموت حضور داشت، وضعیت «رو به وخامت» پوکروفسک را در شبکه اجتماعی ایکس با انتقاد از ساختار فرماندهی ارتش این گونه توصیف می‌کند: «صادقانه من چیزی شبیه به این را تاکنون ندیده‌ام. همه چیز به‌سرعت از هم جدا می‌شود و پوکروفسک سریع‌تر از باخموت سقوط خواهد کرد.»

«مرکز استراتژی‌های دفاعی» یک اندیشکده امنیتی مستقر در کی‌یف با اشاره به خروج نیروهای اوکراینی از «نوورودیوکا» واقع در هشت کیلومتری جنوب‌شرقی «پوکروفسک» گفت: «به‌رغم اهمیت پوکروفسک به‌عنوان یک مرکز لجستیکی، این خروج بیانگر کمبود منابع دفاعی است.»

«ماریانا بزوهلا» نماینده و عضو کمیته دفاع در پارلمان اوکراین در جریان بازدیدی که از خط مقدم در حوالی «نوورودیوکا» داشته، تصاویری را در فیسبوک منتشر کرد و نوشت: «سنگرهای مقابل نوورودیوکا خالی بودند و عملا ارتش اوکراین در آنجا وجود نداشت.»

«راب لی» یک کارشناس ارشد در «موسسه تحقیقات سیاست خارجی»، دستاوردهای روسیه را به «کمبود پیاده‌نظام مجرب اوکراینی و انحراف منابع به حمله کورسک» نسبت می‌دهد و می‌گوید: «اوکراین ذخایر خود را به کورسک اختصاص داد و گزینه‌های کمتری برای رفع شکاف‌ها در جاهای دیگر باقی گذاشت. هم‌چنین برخی از تیپ‌های با تجربه‌تر با یگان‌های جدیدتر و کم‌تجربه جایگزین شده‌اند.»

یکی از فرماندهان اوکراینی با اشاره به وضعیت کمبود نیرو و مهمات گفت: «گلوله‌های ما در حال اتمام است و ما به اندازه کافی گلوله نداریم و بسیاری از منابع به سمت کورسک سرازیر شدند. در حدود یک ماه گذشته، واحد فرماندهی من به ازای هر ۶ تا هشت گلوله شلیک شده توسط نیروهای روسیه، یک گلوله داشته است.»

فایننشال تایمز در پایان این گزارش با استناد به آنچه «مرکز استراتژی‌های دفاعی» مستقر در کی‌یف گفته، می‌نویسد: «نیروهای روسی در عین حال دارای مزیت تاکتیکی قابل‌توجهی هستند که با قابلیت‌های برتر هوانوردی و پهپادها تقویت شده است.

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.