کتاب هزار چهره علم؛ کتابی درباره تاریخ و فلسفه علم

کتاب هزار چهره علم؛ گفتارهایی درباره دانشمندان، ارزش‌ها و اجتماع کتابی نوشته “لزلی استیونسن” و “هنری بایرلی” است که با ترجمه میثم محمدامینی روانه بازار نشر شده است.

کد خبر : 16403
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 خرداد 1396 - 5:59
عکس کتاب کتابخوانی

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، کتاب مورد اشاره را انتشارات فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم از مجموعه “کتابخانه فلسفه زندگی” به چاپ رسانده است که در یادداشت مترجم این کتاب می‌خوانیم: “هزار چهره علم” کتابی است که در آن از تاریخ و فلسفه علم صحبت می‌شود. اما از نظر روش و محتوا با بیشتر کتاب‌هایی که به معنای دقیق درباره تاریخ و فلسفه علم نگاشته شده‌اند تفاوت دارد. روش کتاب “تمرکز بر مطالعاتِ موردیِ تاریخی به‌عوض نظریه‌پردازی‌های کلی” است. از نظر محتوا نیز در کنار برخی مسائل اساسی فلسفه علم ــ همچنان‌ که عنوان فرعی کتاب نشان می‌دهد ــ درباره روانشناسی خود دانشمندان، ارزش‌ها و هنجارهای مرتبط با علم و همچنین درباره وجوه اجتماعی علم بحث می‌شود.

در پشت جلد این کتاب نیز آمده است: پیدایش علم جدید و نفوذ روزافزون آن در زندگی و فرهنگ ما انسان‌ها یکی از مهم‌ترین تحولات عصر جدید است. درک این تحول و شناخت نهاد علم در عین ضرورت چیزی نیست که در هیچ‌ یک از بحث‌های “علمی” به آن پرداخته شود. برای رسیدن به چنین درکی، این کتاب می‌کوشد با ارائه مثال‌هایی ملموس از تاریخ علم و با پرهیز از نظریه‌پردازی‌های خشک و انتزاعی خواننده را با برخی مسائل فلسفی و اخلاقی مرتبط با علم آشنا کند.

در ادامه پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: از نگاه کلی می‌توان گفت این کتاب در درجه نخست به دنبال طرح پرسش‌ است. علم دستگاه دقیق و بی‌نقصی نیست که از یک سو داده‌های تجربی مطلقا مبتنی بر مشاهده دریافت کند و از سوی دیگر قضیه و نظریه تحویل دهد. مسائل و مشکلاتی در خود علم و پیرامون علم وجود دارند که سرشت‌شان فلسفی است. این کتاب در پی آن است که خواننده این مسائل را بشناسد و اهمیت و ضرورت پرداختن به آن را درک کند.

کتاب “هزار چهره علم” با تیراژ  ۱۱۰۰ نسخه و به قیمت ۳۲ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان است.

پایگاه خبر ججین

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.