ملاک انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم میانگین نمرات سه سال است

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان پایه نهم تحصیلی پس از اتمام امتحانات خرداد و اعلام نتایج می‌توانند نسبت به هدایت تحصیلی خود اقدام کنند، زیرا عملکرد تحصیلی و نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در انتخاب رشته ملاک است.

کد خبر : 15700
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1396 - 7:05

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از ایرنا علی زرافشان اظهار داشت: در دستور العمل قبلی هدایت تحصیلی برای ورود به رشته ها، حداقل نمره هایی در برخی درس ها در نظر گرفته شده بود که در بحث هدایت تحصیلی جدید نیز این مساله لحاظ شده است.
وی اضافه کرد: برای رشته هایی مثل علوم انسانی، ریاضی، علوم تجربی، شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش در زمینه صنعت و کشاورزی در برخی درس ها متناسب با رشته، حداقل نمره ای در نظر گرفته شده که دانش آموز برای ثبت نام در آن رشته باید حداقل نمره را کسب کند در غیر این صورت در اولویت های چهارگانه ثبت نام به او اجازه ثبت نام داده نمی شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی پس از پایان امتحانات و اعلام نتایج خردادماه آغاز می شود، پیش بینی کرد در نیمه اول تیرماه امر هدایت تحصیلی به طور کامل انجام شود.
زرافشان با بیان اینکه آن دسته از دانش آموزان که در شهریورماه امکان انتخاب رشته دارند نیز بعد از دریافت نمرات خود می توانند هدایت تحصیلی شوند، به تفاوت طرح هدایت تحصیلی در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ از آنجا که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اواخر اسفندماه اعلام شد، استانها فرصتی برای دستورالعمل اجرایی آیین نامه نداشتند اما با تهمیدات انجام شده این دستورالعمل اکنون آماده و به استانها ارسال شده است.
وی ادامه داد: نکاتی که در آیین نامه جدید هدایت تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده در این دستور العمل لحاظ شده که یک بخش آن درباره تعیین اولویت های انتخاب رشته دانش آموزان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: سال قبل، ۱۲ اولویت انتخابی به دانش آموزان اعلام می شد که این کار امسال هم انجام می شود اما بر اساس عملکرد تحصیلی دانش آموزان در هر رشته، چهار فرصت ثبت نام به دانش آموز داده می شود تا با توجه به اولویتی که در آن رشته به دست آورده بر اساس اولویت ثبت نام بتواند در دوره دوم متوسطه ثبت نام کند.
زرافشان هدایت تحصیلی را یک کار فرآیندی دانست و گفت: کارهای توجیهی برای دانش آموزان و اولیا از ابتدای سال تحصیلی شروع و اطلاعات دانش آموزان به ویژه نتایج ارزیابی دو آزمون استعداد و رغبت، وارد سامانه های ثبت نام شده است.
وی با بیان اینکه در این سامانه به دانش آموزان فرصت داده شده بود تا اولویت اول خود را مشخص کنند، ادامه داد: با این اقدام اکنون یک برآورد اولیه مبنی بر اینکه هر دانش آموز در هر استان چه رشته ای انتخاب کرده، وجود دارد که این مساله به مسئولان مناطق آموزش و پرورش و استانها کمک می کند تا ظرفیت های لازم را برای تحصیل دانش آموزان در رشته مورد علاقه خود فراهم کنند.
معاون آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: البته این مساله هنوز قطعی نیست و بعد از اینکه دانش آموزان پایه نهم امتحانات خرداد را سپری کردند، نمرات آنها باید مجددا وارد سامانه ثبت نام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.