۴۳۴۵ مجوز تاسیس دهیاری در دولت یازدهم صادر شده است.

در دولت یازدهم ۴۳۴۵ مجوز تاسیس دهیاری صادر شده که در مجموع ۱۳ درصد تعداد کل دهیاری‌های کشور در این دولت تاسیس شده است.

کد خبر : 13932
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1396 - 6:28

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا سعیدرضا جندقیان افزود: از ابتدای فعالیت صدور مجوز تاسیس دهیاری‌ها تا زمان حاضر برای ۳۳ هزار و ۵۳۵ روستا واجد شرایط و متقاضی در سراسر کشور این مجوز صادر و ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: به دنبال صدور این مجوز نیز فعالیت نهاد دهیاری با انتصاب دهیار، توسط شورای اسلامی روستا به صورت قانونی آغاز شده است و به این ترتیب بیش از ۸۷ درصد جمعیت روستایی کشور، تحت پوشش مدیریت و خدمات نهاد دهیاری قرار گرفته‌اند.
حندقیان اعلام کرد: فرآیند توسعه پوشش مدیریت روستایی در کشور و طی دولت یازدهم، نقطه‌ آغاز تحولات مدیریت روستایی در ایران است.
وی اضافه کرد: تصویب قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در سال ۱۳۷۵انجام شد و سپس تصویب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور نیز در سال ۱۳۷۷ انجام شد.
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: به موجب تصویب این قانون، نهاد عمومی و غیردولتی دهیاری، به طور رسمی پا به عرصه مدیریت روستایی کشور گذاشت تا ضمن پر کردن خلاءهای مدیریتی موجود در جامعه روستایی، به عنوان بازوی اجرایی شوراهای اسلامی روستا، در راستای تحقق توسعه پایدار روستایی تلاش کند.
وی گفت : با تاکید بر ماده ۶۸ قانون شوراها و شرح وظایف شورای اسلامی روستا، یکی از وظایف آن را « انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم» است.
جندقیان خاطر نشان کرد: به ‌رغم وضوح وظایف شورای اسلامی روستا، خلاء ناشی از فقدان سازمان و تشکیلات اداری مناسب برای نهاد دهیاری همچنان احساس می‌شد.
وی یاد آوری کرد: بر اساس این ضرورت ماده واحده « قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور» پس از طی مراحل قانونی در تیر ماه ۱۳۷۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تصریح کرد‌: این قانون، وزارت کشور را موظف کرده است که آیین‌‌نامه مالی، استخدامی و اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.
وی اضافه کرد: پس از تصویب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا؛ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها نیز در بهمن ماه ۱۳۸۰ به تصویب هیات دولت رسید.
جندقیان ادامه داد :در این اساسنامه ضمن بیان ساز و کار صدور مجوز تاسیس دهیاری، شرح وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری در ۴۸ بند برای اداره و حفظ توسعه پایدار روستا ذکر شده است.
وی ادامه داد:همچنین آیین‌نامه مالی دهیاری‌ها در مرداد ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها نیز در تیرماه ۱۳۸۲ از تصویب هیات دولت گذشت.
جندقیان گفت : همچنین در ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و به منظور هماهنگی در انجام وظایف کلیه دستگاه‌های فعال در توسعه روستایی، دهیار به عنوان مدیر ارشد روستا معرفی شد و حرکت به سوی مدیریت یکپارچه روستایی شکل نوینی به خود گرفت.
وی اضافه کرد: از جمله تفاوت‌های ماهیتی بین دهیاری‌ها و سایر اشکال مدیریت روستایی در گذشته، تشکیل این نهاد عمومی غیردولتی مستقل، مبتنی بر قانون،‌ مشروعیت مدنی و متکی بر پشتیبانی مالی و اعتباری از سوی دولت است و این نهاد همچنین ارایه دهنده مجموعه خدماتی است که تاکنون توسط هیچیک از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی در روستاها ارایه نشده‌ است.

**تخصیص اعتبار یکی از برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌هاست
وی حاطر نشان کرد: صدور مجوز تاسیس دهیاری‌ها، به عنوان نخستین گام در تشکیل نهاد مدیریت روستایی و به عنوان مستند قانونی اجازه‌ فعالیت رسمی و نیز تخصیص اعتبار یکی از برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌هاست که از ابتدای راه‌اندازی این معاونت آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.
جندقیان تاکید کرد: براساس قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور مصوب ۱۴/۴/۱۳۷۷ به وزارت کشور اجازه داده می‌شود که به منظور اداره امور روستاها، سازمانی به نام دهیاری با توجه به موقعیت محل با درخواست اهالی و به صورت خودکفا با شخصیت حقوقی مستقل در این روستاها تاسیس کند .
وی افزود:به منظور عدالت‌محوری و با هدف بهره‌مندی جمعیت روستایی بیشتر از پوشش خدمات نهاد دهیاری و با عنایت به محدودیت‌های اعتباری در این زمینه از ابتدای این فعالیت در هر مقطع زمانی حدنصاب جمعیتی خاصی برای صدور این مجوز در نظر گرفته می‌شود.

**حدنصاب جمعیتی صدور مجوز دهیاری ۳۰ خانوار جمعیت است
جندقیان گفت :در حال حاضر این حدنصاب صدور مجوز دهیاری ۳۰ خانوار جمعیت است ،یعنی روستاهای متقاضی که براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور حداقل ۳۰ خانوار جمعیت دارند واجد شرایط دریافت این مجوز به شمار می‌آیند.

**مدیریت روستایی از ارکان اصلی و جدا نشدنی توسعه روستایی است
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری گفت : مدیریت روستایی از ارکان اصلی و جدا نشدنی توسعه روستایی است و در فرآیند برنامه‌ریزی و توسعه روستایی، جایگاه و نقش بسیار مهمی دارد.
وی اضافه کرد: به گونه‌ای که بدون یک مدیریت مشروع و کارآمد، اهداف توسعه روستایی تحقق نخواهد یافت و در نبود مدیریت سازماندهی شده در نواحی روستایی، برنامه‌های توسعه نیز با مشکلات بیشماری مواجه خواهد شد.
جندقیان تصریح کرد : مدیریت روستایی، به معنی برنامه‌ریزی برای روستا، سازماندهی برای اقدامات توسعه‌ای، هماهنگی و نظارت بر اقدامات انجام شده است ، به طوری که فرآیند توسعه پایدار روستایی را به نحوی تقویت کند که در سطح متعارف جامعه، محیط مناسبی برای زندگی راحت‌تر و کارآمد روستاییان، به تناسب ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی فراهم شود.

**شوراها حلقه واسط بین مردم و دهیاری ها
وی گفت :در این رابطه نقش شوراهای اسلامی به عنوان حلقه واسط بین مردم (مشارکت از پایین به بالا) و دهیاری‌ها (نماینده دستگاه دولتی و اجرایی)، در جهت رفع مشکلات اساسی روستاییان، با رویکرد توسعه پایدار می‌تواند موثر و چشمگیر باشد.
جندقیان ادامه داد: خلاء موجود در زمینه مدیریت روستایی و نبود تشکیلات سازمان‌یافته و متولی پیگیری، اجرا، هدایت و پیشبرد امور توسعه پایدار و همه‌جانبه در مناطق روستایی کشور که از یک‌سو مدیریت امور عمومی روستا را بر عهده داشته و از سوی دیگر نیز تسهیل‌کننده فرآیند توسعه پایدار روستایی و تحقق اهداف مورد نظر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف متولی امور توسعه روستا باشد، همواره به عنوان مانعی جدی بر سر راه توسعه پایدار روستایی کشور مطرح بوده است.

**در سال ۱۳۷۷ مدیریت امور عمومی در مناطق روستایی کشور مبنای قانونی یافت
وی گفت : با خلق واژه «دهیاری» جهت اطلاق بر یک نهاد و سازمان برای اداره و تولیت امور مرتبط با مدیریت روستایی در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و در پی آن، با تصویب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور در سال ۱۳۷۷، مدیریت امور عمومی در مناطق روستایی کشور مبنای قانونی یافت .
وی افزود : بر این اساس تجربه اجرایی جدیدی در عرصه مدیریت روستایی کشور شکل گرفت و این امر نقطه عطفی در تقویت جایگاه و نقش مدیریت محلی در توسعه پایدار روستایی بود.

جندقیان گفت :بنابر این از بدو تاسیس نهاد دهیاری تاکنون اقدامات زیادی در راستای ارتقاء جایگاه و تقویت نقش مدیران محلی در روستا صورت پذیرفت و در دولت تدبیر و امید ارتقاء و تقویت نقش دهیاران به عنوان راهبرد اصلی در فرآیند مدیریت و توسعه پایدار روستایی مورد توجه قرار گرفت.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها ودهیاری افزود: به گونه‌ای که در حال حاضر به بیش از ۳۳ هزار و ۵۳۵دهیاری مجوز تاسیس داده شده است و برای تقویت نقش آنان در توسعه سکونتگاه‌های روستایی، سیاست‌های موثر و کارسازی در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.