تمجید ویژه اهالی رسانه از «موقعیت مهدی» در جشنواره چهلم
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازیفر توانسته علاوه بر نظر مخاطبان، نظر منتقدان و فعالان رسانه را با خود همراه کند و تبحر کارگردان سینما را به خوبی در روایتی در بستر جنگ به نمایش بگذارد.
به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، فیلم سینمایی موقعیت مهدی اولین ساخته هادی حجازیفر که در میان مخاطبان توانسته موفق عمل کند، به موضوعی که روایت میکند، نگاهی شاعرانه دارد. این فیلم اثری متفاوت و مستقل از سریال عاشورا است؛ اثری به دور از شعارزدگی از زندگی شهید باکری؛ روایتی که شاید در ذهن یک اثر جنگی و پر از صحنههای نبرد تداعی کند اما با درایت سازندگان با خواستگاری و عروسی مهدی باکری آغاز میشود.
تبحر کارگردان و موفقیت خلق اثری شاعرانه را میتوان در پرده آخر به خوبی دید. علاوه بر ریتم نفسگیر قصه، نماهای گاه نمادین حجازیفر، شاعرانگی را در دل مناطق خونآلود عملیاتی، هنرمندانه به تصویر کشیده است. از جمله مهمترین این صحنهها به سکانسهای پایانی قصه و حضور تنهای مهدی باکری میان آتش گلپنبهها اشاره کرد؛ پرداختی تازه و ناب از قصهای شاعرانه و عاشقانه در دل جنگ است که در «مرکز سیمافیلم» و با مشارکت «بنیاد روایت فتح» ساخته و در جشنواره امسال به نمایش درآمده است.
فیلمنامه موقعیت مهدی از اصول کلاسیک ژانر زندگینامه، پیروی نمیکند و قرار نیست دوربین برهههای مختلف زندگی مهدی باکری را نشان دهد بلکه بافت فیلمنامه در بستری از درد، جنگ و خون است که شکل میگیرد. کار سترگی که هادی حجازیفر در مقام کارگردان و بازیگر نقش اصلی و یکی از نویسندگان این اثر عهدهدار شد نظر بسیاری از اهالی سینما و رسانه را به خود جلب کرده است که در ادامه میآید:
«موقعیت مهدی» اعجازی هادی بر پرده سینما
سید محمود رضوی تهیهکننده سینما در یادداشتی نوشت: موقعیت مهدی اعجاز هادی است بر پرده سینما، نقاشیای زیبا از عشق و آتش و خون و کجاست سید مرتضی آوینی که برای هادی هم قلم بزند و از او بخواهد که «ای بلبل عشق»، درست است که دیر آمدی اما تو هم «جز برای شقایقها مخوان»، امشب به او گفتم فلان سکانست برای دنیا و آخرتت کافیست، امشب دوست داشتم بارها هادی را در آغوش بگیرم و دست و پایش را ببوسم، مهم نیست که دیگران بگویند فلانی زیادی ذوقزده شده اما هادی به تصویر کشید که دستآورد ما از دفاع مقدس «بزرگترین دستاورد ما انسانهایی بودهاند به نام بسیجی» و مهم نیست دیگران چه خواهند گفت، مهم این است که هادی به هر راهی برود روزی آن مرغان دریایی برایش خواهند خواند.
«موقعیت مهدی» فیلم خیلی خوبی بود
ابراهیم داروغهزاده در توئیتی نوشت: «موقعیت مهدی» فیلم خیلی خوبی بود. دستمریزاد به هادی حجازیفر و حبیب والینژاد
«موقعیت مهدی» حاصل شناخت کارگردان از تکنیک است
حامد بامروتنژاد در بخشی از نقد خود درباره موقعیت مهدی نوشت: به گمان من اگر آوینی بود و میخواست فیلم داستانی بسازد چیزی شبیه موقعیت مهدی میساخت. موقعیت مهدی خودش است، حاصل تصرف حجازیفر بر تکنیک سینما.
«موقعیت مهدی» فیلم چشمگیر جشنواره
مصطفی قاسمیان روزنامهنگار درباره فیلم موقعیت مهدی نوشت: موقعیت مهدی فیلمی چشمگیر است؛ اثری خوشریتم که احتمالا یکی از بهترینهای جشنواره به حساب میآید. فیلم اول هادی حجازیفر اثری پخته است که اصلا به یک فیلم اول شبیه نیست و زبانی تصویری دارد با بازیهایی یکدست و روان…
روایت خالصانه شهید باکری
علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا هم این فیلم را پسندید و نوشت: موقعیت مهدی راوی صادق حاج مهدی باکری است. معلوم است که فیلم را خالصانه برای حاج مهدی ساختهاند و نه دک و پزهای حواشی.
«موقعیت مهدی» بهترین فیلم جشنواره چهلم
عادل ملکی فیلم موقعیت مهدی را پسندیده و آن را بهترین فیلم جشنواره چهلم دانسته است و از مخاطبان خواسته در فرصت باقی مانده بلیت خریداری کرده و این فیلم را ببینند.
حجازیفر یکی از کاندیداهای سیمرغ فجر چهلم
میکائیل دیانی هم همین نظر را داشته و بهترین فیلم جشنواره را موقعیت مهدی دانسته است و نوشت: موقعیت مهدی چگالترین اثر جشنواره از حیث ایجاد احساس است. فضاسازی کارگردان نشان از پختگی او در روایت است. به گونهای که مخاطب در لحظه لحظه فیلم درگیری کامل با فیلم دارد و او توانسته به بهترین وجه برای بیننده شخصیتپردازی کند. شخصیتهایی که حتی وجوه استعارهای دینی پیدا میکنند و حتما این بازیگریای که هادی حجازیفر عرضه میکند او را یکی از کاندیداهای سیمرغ فجر میکند.
«موقعیت مهدی» یکی از شگفتیهای چهلمین جشنواره فیلم فجر
احمد پیرانی موقعیت مهدی که با اختلاف بسیار اندک دومین فیلم برتر آرای مردمی جشنواره فجر است را مثبت ارزیابی کرده و نوشته است: سوژه بینظیر و دست نخورده «مهدی باکری» با نگاه ناب و خاصش امروز سینمای دفاع مقدس را در سطحی بالاتر از آنچه طی سه دهه از تولید این دست آثار میگذرد برده و به حق میبایست «موقعیت مهدی» را نه تنها در جشنواره امسال که در تولیدهای مشابه یک سر و گردن بالاتر دانست.
فیلمساز بیش از آنکه بخواهد از باکری یک فرمانده سفت و سخت نظامی بسازد، او را یک همسر و برادر بزرگ و تکیهگاه مطمئن یک خانواده دیده است. بدون شک «موقعیت مهدی» یکی از شگفتی های چهلمین جشنواره فیلم فجر است.
سیمرغ در انتظار هادی حجازیفر و ژیلا شاهی
سامان سلیمی روزنامهنگار هم با تمجید از فیلم سینمایی موقعیت مهدی نوشت: به دور از انصاف است که در موفقیت موقعیت مهدی از بازی درخشان هادی حجازیفر و به ویژه ژیلا شاهی (بازیگر نقش همسر مهدی باکری) نگوییم. هادی حجازیفر که تجربههای موفقی در نقشهای اینتیپی در ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز داشته، در فیلم خودش هم به خوبی و با ظرافت نقش یک فرمانده دوست داشتنی، سلحشور و شجاع را ایفا کرده است. در آن سو هم ژیلا شاهی با بازی یک نقش به یاد ماندنی و به اندازه در سودای سیمرغ فجر چهلم است. بازی روحالله زمانی (پدیده فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی) در این فیلم هم بینظیر است و نشان میدهد دیده شدنش در فیلم مجیدی اتفاقی نبوده و میتواند به یکی از بازیگران خوب سینمای ایران تبدیل شود.
«موقعیت مهدی» غافلگیری جشنواره چهلم
امیر ابیلی میزان تسلط حجازیفر بر کارگردانی را خوب توصیف کرده و نوشت: میزان تسلط تکنیکی، درک عمیق از روح و اتمسفر واقعی «دفاع مقدس» و میزان شناخت از انسانهای جنگ در هادی حجازیفر درخشان است. فیلم حجازیفر نمونهای درست از مفهوم سینمای «دفاع مقدس» است. فیلمی که از ظاهر و پوسته بیرونی جنگ عبور میکند و به باطن انسانهای جنگ میرسد. این حاصل دوچیز است؛ اول تسلط بسیار بالا بر تکنیک و فن سینما و دوم شناخت و «ارادت» قلبی به سوژه جهانی که قرار است خلق شود.
برچسب ها :ججین ، سینما ، سینمای ایران ، هادی حجازی فر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰