دیپلماسی ما در وین برای رفع تحریم‌ها و دوستی با همسایگان به خوبی پیش می‌رود

سخنگوی دولت گفت: دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین در جهت رفع تحریم‌ها و دوستی با همسایگان برای حل مسائل و گسترش مناسبات به خوبی پیش می‌رود.

کد خبر : 128689
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 12:50

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین برای رفع تحریم‌ها و دوستی با همسایگان برای حل مسائل و گسترش مناسبات به خوبی پیش می‌رودکاهش تنش و افزایش امید به اعاده وحدت امت و اولویت سیاست خارجی ماست و مسائلی مانند حقوق فلسطینی‌ها تلاشی مشترک برای بازسازی منطقه و عادی‌سازی و پیوند ملت‌های منطقه در دستورکار سیاست خارجی ما قرار دارد.

وی افزود: متأسفانه در این میان و در روزهایی که امت مسلمان حل مسئله یمن را در تصمیم کار خود قرار داده، خنجر افراطی‌گری از پیکر امت اسلامی را مجروح کرد تروریست‌ها در کابل دردناک‌تر از همیشه کودکان و جگرپاره‌های ما را در خون غلطاندند دولت و ملت ایران در این سوز جانگداز در کنار دولت و ملت افغاستان است در کنار این آتش‌افروزی‌ها، اقدامات صهیونیست‌ها قلب بیت المقدس را به درد آورد و جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در برابر این جنایت‌ها سکوت کند و بهترین راه برای جلوگیری از ترور، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای مسئولیت‌پذیر با هدف بازگرداندن صلح و آرامش پایدار، مأیوس کردن تروریست‌ها و خشکاندن ریشه‌های افراطی‌گری از افغانستان تا یمن و فلسطین اشغالی است.

ربیعی در ادامه درباره آغاز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: همچنین از امروز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود درباره جایگاه انتخابات، توصیف دقیق و حکمیانه مقام معظم رهبری، راهنمایِ عملی دولت جمهوری اسلامی است که فرمودند “هیچ چیز دیگری جای انتخابات را برای کشور و استحکام پایه‌های اقتدار کشور،‌ نمی‌گیرد.” دولت معتقد به مشارکت حداکثری و حضور همه‌جانبه و تمام عیار مردم در انتخابات است و همه توان خود را برای انجامِ چنین رسالتی مستند به قانون اساسی، به کار خواهد گرفت.

وی افزود: آن چه که مقام معظم رهبری به نقش انتخابات در استحکام پایه‌های اقتدار کشور، تعبیر کردند، هنگامی جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت که منتخب ملت، برخاسته از یک مشارکت وسیع و حداکثری با تکیه بر آرای بالا باشد تا بتواند به حل مسائل و چالش‌های گوناگون داخلی بپردازد و در همان حال، مواجهه پرقدرت بین‌المللی داشته باشد. انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در امتداد یک فرایند چهل و دو ساله از ” تمرین مردم سالاری” برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: این به آن معنا است که در این فرایند طولانی، هر انتخاباتی در مقایسه با انتخابات در مقاطع پیشین، باید مشارکتی‌‌تر، رقابتی‌تر  و در یک کلام کامل‌تر و در به به تکامل تر از پیش برگزار شود؛ یعنی همه گرایش‌های سیاسی، همه اقشار گوناگون ملت و همه سلایق بتوانند نماینده خود را در سطح نامزدهای انتخاباتی داشته باشند . سطح فراگیری و شمول این حماسه بزرگ اراده ملی، باید متناسب با سطحِ چالش‌های گوناگون داخلی و سطح تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی ارتقا ‌یابد الان که در راه مقابله با چالش تحریم و کرونا، روزهای سخت را سپری کرده‌ایم و زمان بهره‌مندی از فرصت‌های آن، همه ما باید تلاش کنیم که با انتخاباتی پرشور، دولتی با رای حداکثری را انتخاب کنیم که با پشتوانه مردمی هدایت اداره کشور را در شرایط دشوار به‌دست بگیرد.

ربیعی در ادامه سخنان خود به مصوبات اخیر دولت پرداخت و گفت: به‌منظور ایجاد رونق اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان دولت تا سقف یکصد میلیون دلار از بازارچه های مشترک مرزی میرجاوه، کوهک و پشین با کشور پاکستان برای عرضه به صورت خورده فروشی در محوطه بازارچه موافقت کرد. با این مهم، صادراتی هم که از این بازارچه‌ها صورت خواهد گرفت علاوه بر ایجاد درآمد برای مرزنشیان مشاغل جانبی خدماتی نیز شکل خواهد گرفت. و همچنین صنعت بسته‌بندی و فرآوری نیز به وجود خواهد آمد.

وی اضافه کرد: در مصوبه دیگری برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده زلزله‌زده فروردین ۱۴۰۰ استان کردستان ۳۸۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال اعتبار به بنیاد مسکن تخصیص یافت به‌همین منظور با تصمیم دولت ۷۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با بازپرداخت ۱۵ ساله اختصاص یافت.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اخبار مبنی بر گفتگوهای ایران و عربستان خاطر نشان کرد: مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت صورت گرفته و تا وصول نتیجه ادامه دارد‌؛ روند مذاکرات مثبت ارزیابی می شود. ما در طول سال‌های گذشته از گفتگو میان همسایگان از جمله عربستان سعودی حمایت و استقبال کرده‌ایم و امروز روزنه‌های امیدواری به رفع اختلافات گشوده شده است.

ربیعی بیان کرد: طی سال‌های اخیر و مداخله‌های غیرسازنده که ناامنی‌های گسترده‌ای را از یمن تا سوریه موجب شده، به کدورت و سوءتفاهم میان کشورهای منطقه منجر شده است به‌منظور رفع این سوتفاهم‌ها و اختلافات، تاکنون دو دور مذاکره بین دو کشور صورت گرفته است علاوه بر مسائل دو جانبه، مسائل منطقه‌ای هم مورد گفتگو قرار گرفته است ولی فعلا تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسیده، امکان ورود به جزییاتش را نداریم مصمم هستیم که به همه این مسائل که ملت‌های منطقه را آزار می‌دهد، رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه باور داریم که اکنون زمان مناسبی برای خاتمه دادن به این اختلافات و احیای سنت همسایگی حسنه و برادرانه است، خاطرنشان کرد: درهای دیپلماسی در حال حاضر بین ما و کشورهای همسایه باز است و در برخی موارد نشانه‌های مثبتی دیده می‌شود اما همه طرف‌ها همچنان به تلاش بیشتری نیاز دارند تا اطمینان پیدا کنیم که بازگرداندن ثبات به منطقه و ایجاد صلحی پایدار برای همه ملت‌های منطقه در مسیری که شایسته است، پیش می‌رود.

 


 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.