«امام حسین(ع)» برای جلوگیری از خونریزی مکه را ترک کردند

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: تکلیف گرایی از بارز‌ه‌های رفتاری «سید الشهدا (ع)» و یاران ایشان بوده، آنان در راه خداوند حرکت کردند، این مسئله اخلاقی امری مهم بوده و باید در جامعه بسط و گسترش داده شود با کمی دقت می‌توان دریافت که در جبهه‌های ۸ سال دفاع مقدس ما شاهد تکلیف گرایی جوانان بودیم.

کد خبر : 104324
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 شهریور 1398 - 11:10

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، عبدالرحمن منصوری کارشناس علوم قرآنی در خصوص فلسفه قیام «امام حسین(ع)» و واقعه کربلا گفت: «امام حسین(ع)» فلسفه قیام کربلا را اصلاح نظام اسلامی می‌دانند، ایشان دو هدف اصلی را در قیام خود در کربلا مطرح کردند، اول اصلاح امور امت و دوم انجام فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» است. تاکید امام حسین(ع) بر «امر به معروف و نهی از منکر» خبر از اهمیت این مسئولیت مهم دارد امری که عزیزترین انسان‌ها و حجت خداوند را به مسلخ گاه می‌کشاند.

وی در همین راستا ادامه داد: گاهی برای اصلاح امت اسلامی باید از جان و مال گذشت، «امام حسین (ع)» در راه خداوند هرچه داشتند از جان تا اموال خود را اهدا کرده و به قرب الهی دست یافتند.

منصوری در خصوص محور‌های عمده قیام عاشورا اظهار کرد: «امر به معرف و نهی از منکر» که در فلسفه قیام سیدالشهداء دیده می‌شود، احیای سیره «رسول الله(ص)» است که جایگاه و ارزش خاصی در آن نهفته است.

وی پیرامون حرکت کاروان «امام حسین (ع)» بعد از مراسم حج از مکه به سمت کربلا ابراز کرد: کاروان «امام حسین (ع)» در روز‌های پایانی ماه ذی الحجه در مسیر کربلا قرار گرفته بودند و در این مسیر بسیاری از یاران با وفا و فداکار خود همچون «مسلم بن عقیل» که برای بیعت از مردم کوفه فرستاده بودند را از دست دادند.

منصوری در همین راستا ادامه داد: «امام حسین(ع)» در پی تهدید‌هایی که از سوی حاکم وقت انجام شد، مکه را به مقصد سرزمین کربلا ترک کردند تا در مکه و در جوار خانه خدا خونی ریخته نشود لذا ایشان به همراه کاروان خود به سمت کربلا حرکت کردند و در این راه اهداف بزرگی را در نظر داشتند، اهدافی که به قیام خونینی چون قیام کربلا انجامید.

این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: در ابتدای حرکت کاروان کربلا، «امام حسین (ع)» خوابی دیدند که در آن جد ایشان «پیامبر اکرم (ص)»،  سیدالشهداء را به نزد خود فرا می‌خوانند و از ایشان می‌خواهند تا به بهشت داخل شوند. وقتی «امام حسین (ع)» از خواب بیدار شدند فرمودند «انا لله و انا الیه راجعون»، در این زمان «حضرت علی اکبر (ع)» متوجه می‌شوند و از پدر بزرگوارشان می‌پرسند آیا ما بر حق هستیم و «امام حسین (ع)» می‌فرمایند بله ما برحق هستیم، اما در اینجا سخن «حضرت علی اکبر (ع)» بسیار مدبرانه بیان می‌شود.

وی در خصوص افکار و اندیشه‌های «حضرت علی اکبر (ع)» بیان کرد: «حضرت علی اکبر (ع)» در اینجا تاکید کردند: پس باکی نداریم چه مرگ بر ما واقع شود و چه ما بر مرگ واقع شویم. این گفت‌وگو شهامت و حق‌گرایی، همچنین تکلیف گرایی این فرزند بزرگوار «امام حسین (ع)» را بیان می‌کند.

منصوری پیرامون الگوی فکری جوانان امروز از فرزند بزرگ «امام حسین (ع)» ابراز کرد: تکلیف گرایی «حضرت علی اکبر (ع)» درس بزرگی است برای جوانان امروز تا با پیروی از ایشان بتوانند قدم در مسیر درست هدایت بردارند و در این راه از هیچ اتفاقی نهراسند.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف گرایی از بارز‌ه‌های رفتاری «سید الشهدا (ع)» و یاران ایشان بوده آنان در راه خداوند حرکت کردند، این مسئله اخلاقی امری مهم بوده و باید در جامعه بسط و گسترش داده شود با کمی دقت می‌توان دریافت که در جبهه‌های ۸ سال دفاع مقدس ما شاهد تکلیف گرایی جوانان بودیم که در مقابل دشمن ایستادگی کردند و ایثار فراوانی را در این زمینه به اجرا گذاشتند.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − هشت =