۴۰ درصد درختان قدیمی خیابان ولیعصر باقی مانده است
مدیر گروه کانون ولیعصر شناسی ( کاوش ) گفت: برآوردها نشان می دهد ۱۶ هزار و ۲۱۶ درخت در خیابان ولیعصر وجود داشته که از این تعداد ۶ هزار و ۷۸۰ اصله یعنی ۴۰ درصد از کل درختان باقی مانده است.
به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، سامان سیار عصر روز یکشنبه در نشست تخصصی خیایبان ولیعصر افزود: این میزان از درختان چنار خیابان ولیعصر نیز توزیع یکسانی ندارد ، بین پارک وی تا تجریش ۸۰ درصد و جاهای دیگر ۲۰ درصد باقی مانده است.
وی گفت: خیابان ولیعصر یکی از مهمترین خیابان های تهران است که نه تنها اقشار مختلف مردم را به هم وصل می کند بلکه اقلیم نیمه خشک جنوب تهران را به نقاط کوهپایه ای شمال تهران مرتبط می کند و تمام دهک های اقتصادی تهران را به هم متصل می کند.
سیار ادامه داد: خیابان ولیعصر ابتدا یک جاده بود که دو کاخ مرمر و گلستان را هم متصل می کرد و در ادامه به ایستگاه راه آهن سراسری می رسید، به مرور مردم یاد گرفتند تا از آن استفاده کنند و بعد از سال ۱۳۲۰ به جاده ای تفریحی تبدیل شد و به علت داشتن قنات های متعدد باغ های زیادی مانند ونک و باغ شمیران در آن شکل گرفت.
وی گفت: مساحت تهران در سال ۱۳۰۰ حدود چهار کیلومتر با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر بود ؛ در سال ۱۳۴۵ به ۱۸۰ کیلومتر با دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت رسید و اکنون تهران دارای جمعیتی ۸.۵ میلیون نفری با تراکم ۱۲ هزار نفر در کیلومتر مربع است.
مدیر گروه کاوش افزود: شهر تهران به دلیل اجرای طرح جامع که در سال ۴۶ تدوین شد، به جای اینکه تمام شهر به هم متصل شود ؛ به شهری تبدیل شد که قطعات آن به وسیله اتوبانها از هم جدا شدند اما خیابان ولیعصر تقریبا تمام طول شمال و جنوب تهران را بدون قطع شدن طی کرده است.
وی گفت: متوسط طبقات ساختمان های تهران در سال ۱۳۴۵ دو طبقه بود اما امروز تهران به طور متوسط پنج طبقه شده است ، به عبارتی طبقات تهران ۲.۵ و سطح تهران چهار برابر شده است .
وی با اشاره به اینکه سرانه اختصاصی واحدهای مسکونی نیز کم شده است افزود: تا چند سال پیش خانه ها بزرگتر بود اما امروز شاهد خانه هایی با متراژ بسیار کم هستیم ، همچنین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون خانه خالی در تهران وجود دارد و بنا به اعلام طرح جامع تهران ، این شهر بیش از ۱۵ درصد واحد مسکونی اضافه دارد.
سیار به ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: ترافیک تهران بر اثر ازدیاد جمعیت یا تراکم زیاد نیست بلکه در اثر حرکت زیاد است ، در سال ۱۳۴۵ فاصله خانه تا محل کار ۶ کلیومتر بود اما امروز به حددو ۴۰ کیلومتر رسیده است ، یعنی یک فرد باید هر روز مسیری حدود ۴۰ کیلومتر را طی کند تا به محل کار و برعکس به منزل برسد.یعنی نسبت ۶.۵ برابر بیشتر حرکت می کند که برای این منظور مجبور به احداث بزرگراه شدیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ درصد خیابان ولیعصر رها شده است یعنی در زمینی قبلا ساختمانی اداری ، تجاری و یا مسکونی ساخته شده بود اما اکنون به حال خود رها شده ودیگر استفاده نمی شود.
مدیر گروه کاوش میزان سطح تجاری تهران را ۲.۵ برابر استانداردهای جهانی اعلام کرد و گفت: این شهر از نظر خدمات فرهنگی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. خیابان ولیعصر ۲.۵ درصد مساحت تهران را شامل می شود اما ۱۴ درصد سینماها، ۷ درصد موزهها و ۱۴ درصد کافهها دراین خیابان قرار دارد این در حالی است که ۱۰درصد این خیابان به حال خود رها شده اما همچنان بار فرهنگی و توریستی تهران بر دوش می کشد.
سیار گفت: همچنین ۲۵ درصد هتل های ۵ ستاره، ۱۸ درصد تمام هتل های تهران در این خیابان بنا شده و ۳۲درصد این خیابان فعالیت تجاری و ۶درصد آن فعالیت مسکونی دارد.
وی اظهار کرد: به نظر می رسد خیابان ولیعصر می تواند شروع یک نوع پیاده محوری در شهر باشد، این خیابان از نظر اتلاف وقت در ترافیک رتبه ۱۹۵ از ۲۰۵ شهر بررسی شده دنیا را به خود اختصاص داده است، به طور میانگین در تهران زمان رسیدن از خانه تا محل کار ۵۴ دقیقه برآورده شده در حالی که در سوئد ۲۱ دقیقه و لندن ۴۷ دقیقه است.
به گفته وی تمام تهران از لحاظ شیب هم برای پیاده رو و هم دوچرخه مناسب است. همچنین بررسی ها نشان داده است که عمق مترو تاثیری بر درختان چنار ندارد.
وی گفت: در گروه کاوش ۱۰ ماموریت تعریف کردیم تا بتوانیم الگویی از یک زندگی شهری جدید را در خیابان ولیعصر شکل دهیم که تقویت و ایجاد فضای فرهنگی و تفریحی، احیای فضاهای رها شده ، تقویت و ایجاد فضاهای توریستی، احیای درختان، تقویت و تجهیز پیاده راههای موجود، احداث مجموعه های پارکینگ، احداث خط عبور دوچرخه، ایجاد خط مترو یا تراموا در خیابان ولیعصر ، ایجاد تدریجی یک شبکه پیاده و دوچرخه در پهنه مرکز شهر با محوریت این خیابان برخی از محورهای این الگو است که میتواند در تعریف زندگی شهری در خیابان ولیعصر موثر باشد.
*** خیابان ولیعصر طولانی ترین خیابان خاورمیانه
همچنین امیر آریازند قائم مقام معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران دراین نشست گفت: خیابان ۱۸ کیلومتری ولیعصر که تاریخ و فرهنگ پایتخت را از میدان راه آهن تا میدان تجریش می توان در آن مرور کرد ، طولانی ترین خیابان خاورمیانه است که نزدیک به ۱۰۰ سال پیش یکی از دل انگیزترین تفرجگاه های مردم به حساب می آمد.
وی افزود: از سال ۱۳۲۰ ابتدا خودروی متفقین و سپس مردم از این جاده عبور کرد اما سال ها گذشت تا این جاده به خیابان تبدیل شد ، اکنون سال ها است که این خیابان با زوزه ارابه های آهنی شهرداری و خس خس نفس های تنگ شده چنارهای آن خو گرفته و همزیستی به ناچار مسالمت آمیزی را با جانوران موذی در پیش گرفته است.
وی به یکطرفه شدن خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: یک طرفه شدن و راه اندازی سامانه اتوبوس های تندرو در خیابان ولیعصر رونق، شور و نشاط در این خیابان را کاهش داده و امروز می خواهیم با همکاری یکدیگر و با کمک جوانان خلاق و مجهز به دانش روز، بار دیگر عطر و طعم زندگی را در این خیابان جاری کنیم.
وی با اشاره به اینکه ظاهر و حسی که فضاهای شهری ایجاد می کنند، تاثیرات مهمی بر رفتار دارند افزود: باید به این نکته توجه کرد که چرا برخی شهرهای خاص در نوک پیکان نوآوری های فرهنگی یا اقتصادی قرار دارند.
وی اظهار کرد: عقلانیت حکم می کند شهرها مرکز خلاقیت و سرزندگی باشند و هنر پیشرفته، فناوری، دانش و سیاست از آنها نشات بگیرد، وجود تحرک اجتماعی در شهر و خیابان خواب هایی که برای زنده ماندن در میان زندگی شهری از هم گسیخته با مرگ دست و پنجه نرم می کنند از جمله ویژگی های شهرنشینی در دوره مدرن است.
آریا زند ادامه داد: شهرها سرچشمه فرصت های کار، ثروت و قدرت هستند و دنیای اجتماعی آنها همواره افکار، خوراک، موسیقی و مدهای جدید خلق می کنند.
وی گفت: خیابان ولیعصر از دیرباز شاه رگ حیاتی شهر تهران بوده و در روزگاری نه چندان دور پیوند دهنده محرومترین و برخوردارترین بافت های شهری ر تهران بود اما در چند دهه گذشته به حلقه وصل و نخ تسبیح بخش های مهمی از بافت های مسکونی، اداری، تفریحی، گردشگری و اقتصادی پایتخت تبدیل شده است.
نشست تخصصی خیابان ولیعصر با حضور کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، امیر آریازند قائم مقام معاون برنامه ریزی شهرداری تهران و جمعی از متخصصان این حوزه بعدازظهر امروز یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد.
برچسب ها :تهران ، ججین ، خیابان ولیعصر ، درختان ، قدیمی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰