یک عادت ناپسند

اگر زبان شما به بیان سخنان بد عادت کرده باید به دستورالعمل‌های زیر توجه نمایید. تا کم‎کم از این عادت ناپسند دوری کنید.

کد خبر : 58164
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1396 - 12:54

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، برخی عادات ناپسند به شرح زیر است:

۱. اول فکر، بعد حرف: شتاب‎زده حرف نزنید. اول کمی فکر کنید و پس از آن سخن بگویید: حضرت علی (ع) فرمودند: «زبان عاقل از پس قلب او، و دل احمق از پس زبان او است»[۱]این سخن زیبا بیانگر آن است که شخص عاقل پیش از سخن گفتن می‎اندیشد و می‎سنجد و از دل خود می‎پرسد که آیا این کلام به صلاح او است؟ آیا به شخصیت دیگران لطمه‎ای نمی‎زند؟ و بعد که تمام جوانب امور را مورد بررسی قرار داد لب به سخن می‎‎گشاید. ولی فرد جاهل که بدون فکر حرف می‎زند یک دفعه متوجه می‎شود که شخصیت دیگران را کوبیده و باعث حسرت و اندوه خود شده است.

۲. ارزیابی بعد از صحبت کردن: بعد از صحبت کردن حرف‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید. فکر کنید که سخن شما چگونه بوده آیا خود شما از چنین حرف زدنی احساس شوق می‎کنید یا باعث سرافکندگی شده است. چنان‌چه به نظرتان کلام ناپسند آید دیگر آن را تکرار نکنید.

۳. امتحان حرف‌ها: دوستی را پیدا کنید و روبه‌روی هم بنشینید و به نوبت، سخن بگویید و سپس دریافت‎های خود را نسبت به طرف مقابل و عکس العمل‎هایی را که مشاهده می‎شود مورد دقت قرار دهید. اگر عکس‎العمل منفی است از آن کلام دیگر استفاده نکنید و به دنبال سخن مطلوب‎تری باشید.

۴. ضبط و تکرار: اگر برایتان امکان دارد هر روز چند دقیقه‎ای سخن زیبا و پرمحتوا بر زبان جاری نمایید و آن را بر روی نوار ضبط کنید و این کار را تکرار کنید تا زبان شما با سخنان خوب عادت نماید. همچنین سخنان افرادی را که سنجیده و زیبا سخن می‌گویند را بشنوید.

۵. مرور و بررسی: هر شب حرف زدن‎های یک روزه خود را با دیگران مرور کنید و ببینید آیا جوری حرف زده‎اید که دیگران از شما انتظار دارند؟ اگر کلمات نادرست گفته‎اید سعی کنید فردا دیگر آن را تکرار نکنید.

۶. عبرت پذیری: زندگی کسانی را که با سخنان بد دیگران را رنجانده‎اند و نتایج بدی را به دنبال داشته مطالعه و مورد دقت قرار دهید، و واقعا از آنان عبرت بگیرید.

۷. همنشینی با افراد اخلاقی: همیشه سعی کنید با افراد خوش سخن و ادیب و افرادی که دارای کلام هستند و از اخلاقی اسلامی بهره‎مندند همنشین شوید. و از آنان الگو بگیرید.

 

 

 

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.