گرسنگی درسودان‌جنوبی جان ۴۰ تن را گرفت

نشریه ‘سودان تریبیون’ سودان روز چهارشنبه گزارش داد که گرسنگی در ایالت امادی سودان جنوبی طی هفته اخیر ۴۰ قربانی گرفت.

کد خبر : 20848
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1396 - 8:10

این گزارش به نقل از ‘ویلسون موگا’ هماهنگ کننده کمیسیون امور رفاهی و اسکان استان امادی در جنوب سودان جنوبی اعلام کرد که طی هفته گذشته بیش از ۴۰ تن در این ایالت و به ویژه در حومه شهر ‘اموولو’ براثر گرسنگی جان باختند.
وی در گفت وگو با این نشریه، با استناد به مهاجرت بیش از ۲۵ هزار بی خانمان به این شهر، اظهار داشت که پایین رفتن سطح آب چاه های این منطقه و نیز عدم وجود مدیریت منابع زیست محیطی ناشی از وجود بحران های قومی در سودان جنوبی موجب شد، بیش از ۴۰ تن از ساکنان این ایالت طی هفته گذشته جان خود را از دست بدهند.
به گفته این مقام سودان جنوبی، خشکسالی و کاهش برداشت محصولات کشاورزی بسیاری از مردم منطقه را وادار به مهاجرت به کشور همسایه سودان کرده و افراد باقیمانده در این منطقه هم سعی می کنند از میوه های وحشی و محدود سبزیجات تولید شده در شرایط سخت زندگی را بگذرانند.
کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، از ماه ژانویه (دی ماه) گذشته تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر از مردم سودان جنوبی، به سودان گریخته اند و این در شرایطی است که گرسنگی جان نیمی از جمعیت سودان جنوبی را تهدید می کند و این کشور از سال ۲۰۱۳ تاکنون، صحنه جنگ داخلی است.
این بیاینه افزود: براساس پیش بینی های اولیه انتظار می رفت درسال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ هزار نفر از سودان جنوبی راهی سودان شوند اما فقط در دو ماه ژانویه و فوریه شاهد ورود بیش از ۳۱ هزار نفر از ساکنان سودان جنوبی به همسایه شمالی آن بوده ایم.
به گفته کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، ناامنی و کمبود مواد غذایی و همچنین گسترش دامنه گرسنگی در بخش هایی از ایالت الوحده در شمال غرب سودان جنوبی، عامل فرار ساکنان این کشور به خاک سودان هستند.
بر اساس آمار اولیه، بیش از ۸۰ درصد از این پناهندگان را زنان و کودکان تشکیل می دهد و بسیاری از این کودکان نیز بی سرپرست هستند.
براساس این گزارش، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایالت الوحده با گرسنگی دست وپنجه نرم می کند و این در شرایطی است که گرسنگی جان حدود ۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۱ میلیونی سودان جنوبی را تهدید می کند.
از دسامبر ۲۰۱۳ و آغاز جنگ داخلی میان نیروهای ‘سالوا کی یر میاردیت’ رییس جمهوری سودان جنوبی با نیروهای تحت امر ریک ماچار، معاون برکنار شده وی و سرکرده شورشیان این کشور، بحران انسانی در سودان جنوبی تشدید شد.
توافق نامه صلحی که طرفین درگیر در اوت ۲۰۱۵ و تحت فشارهای بین المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سودان جنوبی امضا کردند نیز موفقیت آمیز نبوده است؛ این درگیری ها هزاران کشته و بیش از ۲ میلیون آواره برجای گذاشته است.
از زمان آغاز این درگیری ها بیش از ۳۲۸ هزار نفر از سودان جنوبی به خاک سودان پناه برده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.