کنفرانس صلح قبرس بدون نتیجه پایان یافت

کنفرانس صلح قبرس که از ۱۰ روز پیش در شهر کرانس مونتانای سوئیس در جریان بود، شب گذشته بدون کسب نتیجه به پایان رسید.

کد خبر : 19964
تاریخ انتشار : جمعه 16 تیر 1396 - 12:03

 
پایگاه خبر ججین

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از  ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری پس از شرکت در ضیافت شام با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که کنفرانس قبرس پس از ۱۰ روز مذاکره فشرده برای یافتن راه حلی جامع برای مساله اتحاد و صلح در جزیره قبرس، بدون کسب نتیجه پایان یافت.
وی اقدامات غیرصادقانه بخش یونانی نشین قبرس را علت شکست این دور از مذاکرات اعلام کرد و گفت: ما به عنوان هیات ترکیه و هیات بخش ترک نشین قبرس رویکرد و موضع سازنده داشتیم. 
وی بیان کرد: ترکیه برای رسیدن به راه حلی جامع و عادلانه برای مساله قبرس از زمان آغاز نخستین دور کنفرانس در ۱۲ ژانویه در ژنو تلاش کرده است و در ۱۵ سال اخیر به رغم اینکه بخش یونانی نشین طرح صلح کوفی عنان را رد کرد، اما ترکیه برای حل مسله قبرس به تلاش خود ادامه داد.
وی نقش بخش ترک نشین جزیره قبرس را در روند این مذاکرات قابل ستایش خواند و بیان کرد: بخش ترک نشین قبرس برای یافتن راه حل پایدار و عادله در میز مذاکرات همیشه وظایف خود را انجام داده است.
وی اضافه کرد: ما هم به عنوان طرف ترکیه و هم به عنوان طرف ترک قبرس موضع و خطوط قرمز خود را به طور آشکار گفتیم و زمینه هایی را نیز که می توانستیم انعطاف نشان دهیم، به طور صادقانه اعلام کردیم ولی در جریان مذاکرات اقدامات منفی از جمله درز اطلاعات صورت گرفت.
وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص گام بعدی این مذاکرات گفت: تمایلی به ادامه مذاکرات سازنده مشاهده نشد و به همین علت دبیرکل سازمان ملل این روند را به پایان رساند و در گام های بعدی با همفکری بخش ترک نشین قبرس تصمیم خواهیم گرفت.
وی دو روز پیش در مصاحبه ای از عدم پیشرفت روند مذاکرات قبرس گلایه کرده و این امر را ناشی از عملکرد کشورهای شرکت کننده عنوان کرده و گفت که کشورهای مذاکره کننده در انتظار دیدن موضع یکدیگر هستند و به این علت این مذاکرات پیشرفت نمی کند.
به گزارش ایرنا، چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و نخست وزیر و چند مقام دیگر ترکیه پیش از این چند بار این دور از مذاکرات صلح قبرس را آخرین دور مذاکرات اعلام و عنوان کرده بودند که اگر قرار است توافقی صورت گرفته یا راه حلی ارائه شود، باید در همین مرحله ارائه شود.
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در خلال این دور از مذاکرات، طی تماس تلفنی با آلکسیس سیپراس همتای یونانی خود ضمن خاطرنشان کردن نگرش و موضع ترکیه نسبت به مساله قبرس به اهمیت سرفصل امنیت و تضمین در این زمینه تاکید کرده و خواهان برقراری صلح و یافتن راه حل پایدار و جامع در جزیره در چارچوب برابری این دو جامعه و برخورداری شهروندان ترک و یونان از حقوق یکسان شده بود.
به گزارش ایرنا، دور نخست کنفرانس صلح و اتحاد قبرس با هدف دستیابی به راه حل فراگیر برای مساله قبرس به میزبانی اسپن بارت ایده مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در ۱۲ ژانویه امسال در ژنو برگزار شده بود و دور دوم آن نیز در تاریخ ۲۸ تا هفتم جولای در شهر کرانس مونتانای سوئیس برگزار شد.
در آخرین و دهمین روز این کنفرانس، آنتونیو گوترش با مصطفی آکینجی رئیس بخش ترک قبرس و نیکولاس آناستاسیادیس رئیس جمهوری بخش یونانی نشین قبرس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، نیکوس کوتزیاس وزیر خارجه یونان و آلان دونجان وزیر مسئول امور اروپا و آمریکای انگلستان به عنوان نمایندگان کشورهای ضامن، اسپن بارث ایده نماینده سازمان ملل در امور قبرس و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرد هم آمدند.
به گزارش ایرنا، در این کنفرانس علاوه بر موضوع تضمین امنیت، چگونگی شکل گیری نظام قانونی قبرس در خلال دیدارهای دو طرف نیز مورد بررسی قرار گرفت.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد چهارم ماه جاری میلادی مصطفی آکینجی رئیس بخش ترک نشین قبرس و نیکوس آناستاسیادس رئیس جمهوری و نماینده بخش یونانی نشین قبرس را برای پیگیری و مذاکره در خصوص فرایند صلح دوجانبه به نیویورک دعوت کرده و دیداری با حضور دو طرف انجام داد.
دور جدید مذاکرات دو طرف ترک و یونانی قبرس در سوئیس با میانجیگری سازمان ملل و با حضور نمایندگان سیاسی کشورهای ترکیه و یونان برگزار شد.
در مذاکراتی که در ژانویه امسال در شهر ژنو سوئیس انجام شد، طرفین با ارائه نقشه ها و همچنین شرکت کشورهای دیگر به عنوان ضامن مذاکرات که برای اولین بار به وقوع پیوست، قدم های مهمی را برای حل مساله تقسیم قبرس برداشتند که در دستور کار قرار گرفتن کنفرانس هایی با موضوع امنیت و کشورهای ضامن صلح، از اقدامات مهم در مذاکرات ژنو بود. 
جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال ۱۹۷۴ و پس از درگیری های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک نشین (شمالی) و رومی ـ یونانی ـ نشین (جنوبی) تجزیه شد.
بخش جنوبی و یونانی نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی(ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.
از سال ۱۹۷۴ تاکنون تمام تلاش های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می شود، به بن بست خورده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.