چگونگی گسترش بازار

با شناخت این گزینه ها می توان برای پیاده سازی یک طرح بازاریابی موفق و سپس آماده کردن محصولات برای فروش موفق تر گام برداشت.

کد خبر : 46174
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 4:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، زمانی که هدف خود را بر روی گسترش بازار و افزایش میزان فروش محصولات قرار داده اید، باید تمامی گزینه های استراتژیک در اختیار شما قرار بگیرد. با شناخت این گزینه ها می توان برای پیاده سازی یک طرح بازاریابی موفق و سپس آماده کردن محصولات برای فروش موفق تر گام برداشت. این استراتژی ها به شما کمک میکند تا با برنامه منسجم تری اهداف خود را دنبال کنید. حداقل یکی از این استراتژی ها با شرایط کاری شما مناسب است.

  • در اختیار گرفتن سهم بازار در محل سکونت

محل سکونت اولین نقطه ای است که شما میتوانید محصولات خود را در آن به‌ فروش برسانید. به یاد داشته باشید که محل سکونت و محله نشانه‌ای از بازار اصلی است. برای این کار بهتر است برای مثال فروشگاه‌های مواد غذایی را در نظر داشته باشید. در صورتی که مشتریان زیادی به سمت این فروشگاه‌ها رفته و صف‌های طولانی برای خرید دارند، بدانید که بازار اشباع نشده است. در غیر این‌صورت یک مشکل جدی در بازار محصولات بوجود آمده است. اگر شما در تنگنا قرار گرفته‌اید، بهتر است در مورد اضافه کردن امکانات و هزینه‌ها کمی تامل کنید. برای افزایش تعداد مشتریان می‌توانید خدمات خود را افزایش داده و یا قیمت فروش خود را با دیگر محصولات مشابه مقایسه کرده و قیمت آنها را به طور موقت کاهش دهید.

  •  گسترش حجم بازار با جابجایی
    اگر به نظرتان بعید است که بتوانید مشتریان بیشتری را از محله کنونی خود جذب کنید، می‌توانید از روش قرعه کشی (البته با هزینه معقول) استفاده کنید. با این کار مشتریان به سمت شما حرکت می کنند. برای این کار بهتر است محل فروش محصولات را در خیابان اصلی و در نزدیکی مرکز خرید بزرگ قرار دهید. اگر در معرض دید مشتریان این فروشگاه قرار بگیرید، شانس شما برای جذب آنها بیشتر می شود.
  •  گسترش کسب و کار با توجه به سایز خروجی های بیشتر
    دستیابی به مشتریان بیشتر می تواند با باز کردن تعداد خروجی بیشتر در سراسر منطقه و بازار صورت گیرد. در این صورت باید شعبه های متعددی را در مکان‌های مناسب برقرار کنید. البته باید توجه داشته باشید که علاوه بر هزینه های اضافه شده به املاک و مستغلات، هزینه های دیگری نیز برای نیروی کار، آموزش آنها و همچنین هزینه برای استخدام مدیران جدید برای شعبات و نصب یک سیستم نظارت کارآمد برای تجزیه و تحلیل امور روزانه لازم و ضروری است. باید پول زیادی را برای تبلیغات و بازاریابی صرف کنید. برای این کار از روزنامه های محلی آغاز کرده و سعی کنید کل بازار منطقه را در اختیار بگیرید. هر جای پرتردد که مشتریان بیشتری در آن در رفت و آمد هستند، می تواند مکان مناسبی برای فروش محصولات باشد.
  •  ادغام عمودی توسعه رو به پایین
    در صورتی که میزان سود شما به هزینه‌های مواد اولیه بستگی دارد، شما باید به یک استراتژی سودآور تولید روی آورید که مواد اولیه را خود شما تولید کنید. به عنوان مثال کارهایی مثل داشتن یک مزرعه، معدن و یا کارخانه تولید محصولات اولیه می تواند تا حد زیادی از میزان هزینه های خرید مواد اولیه بکاهد. ممکن است این عقیده وجود داشته باشد که خرید مواد اولیه از یک منبع بیرونی، موجب تولید کالاهایی باکیفیت‌تر می‌شود. در این صورت باید یک معادله را در نظر بگیرید؛ ۱- خرید مواد اولیه از بیرون و پرداخت هزینه‌های سنگین، ۲- تولید مواد اولیه و کاهش کیفیت محصولات. در رابطه اول شما می توانید رضایت مشتریان را جلب کنید، اما سود شما کمتر می شود. در حالی که در رابطه دوم، میزان سود افزایش یافته اما رضایت مشتریان از کیفیت کالاها کمتر می شود.
  •  ادغام عمودی توسعه رو به بالا
    بیشتر کسب و کارهای تولیدی کوچک پس از اینکه راه اندازی شدند، برای فروش محصولات خود، به کانال های بازاریابی نیاز پیدا می کنند. دسترسی به عمده فروشان و نمایندگی ها در بازار می تواند به این دسته از کارها کمک کند. همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، به تجزیه و تحلیل سیستم توزیع نیاز دارید. شما می توانید وضعیت کسب و کار خود را با استخدام تیم فروش، عقد قرارداد با توزیع کنندگان، خرید یک کامیون باربر، باز کردن فروشگاه های خرده فروشی و یا فروشگاه های خروجی کارخانه و یا هر چیز دیگر، بهبود بخشیده و تعداد مشتریان را افزایش دهید. هر بار که یک نفر به مشتریان شما اضافه شود، بی شک سود شما نیز بیشتر می شود. به یاد داشته باشید که هر زمان یک نفر واسطه بین شما و مشتریان قرار بگیرد، موجب افزایش هزینه های عملیاتی و در نتیجه کاهش درآمد می شود. برداشتن موانع ارتباط با مشتریان، به یک برنامه بازاریابی دقیق نیاز دارد.
  •  گسترش حجم بازار با صادرات محصولات و یا خدمات
    به معنای واقعی کلمه، یک دنیا بازار در دسترس شما وجود دارد البته اگر شما تمایل داشته باشید که نحوه آغاز این کار را یاد بگیرید.

۱-    استفاده از گردشگران و توریست‌ها
هنگامی که شما به دنبال افزایش سهم خود در بازار هستید، می توانید به گردشگرانی که به منطقه شما وارد می شوند، به عنوان بازاریاب نگاه کنید. کار با کنوانسیون های محلی، مراکز مربوط به جاذبه های گردشگری محلی، هتل ها و رستوران هایی که گردشگران به آنجا می روند، بهترین مکان‌ها برای جذب مشتری و افزایش بخش مهمی از بازارهای مناطق دیگر است. شما در مقابل همکاری دیگر سازمان‌ها، می توانید به آنها دستمزد پرداخت کنید.

۲-    حق امتیاز
حق امتیاز به عنوان یکی از مهمترین استراتژی های رشد به شمار می رود که به شما کمک می کند تا در مدت کوتاهی، سرمایه خود را گسترش دهید. اما حق امتیاز، یک مفهوم کاملا بسته بندی شده است که تنها در اختیار کسانی قرار می گیرد که برای سرمایه گذاری در کسب و کار، دوره های آموزشی را طی کرده باشند. مشکلاتی که برای کسب حق امتیاز وجود دارد، دست نیافتنی نیست و با یک طرح خوب و مشاوره متخصص، می توان آن را برای سودآوری بیشتر در اختیار گرفت.

۳-    توافق نامه مجوز
در صورتی که شما در پروسه ها یا خدمات تکنولوژیکی مشغول فعالیت هستید و قادر به پیدا کردن بازارهای دیگر نیستید، می‌توانید با پرداخت هزینه از حق امتیار دیگران استفاده کرده و از آنها برای جذب بازارهای بیشتر کمک بگیرد. شما می توانید مواد خام اولیه، تولیدات و سایر محصولات خود را در اختیار کسانی قرار دهید که مجوز فروش این محصولات را دارند. در این صورت مجبور به پرداخت هزینه های اضافه برای حق امتیاز نخواهید بود.

۴-    بازاریابی مستقیم
امروزه درب های زیادی بر روی فروشندگان باز شده است که یکی از آنها بازاریابی مستقیم می باشد. برای مثال می توان از طرح‌های تبلیغاتی در پست های الکترونیکی، مجلات و یا تلویزیون استفاده کنید. برای فروش مستقیم محصولات به آموزش و مهارت نیاز است تا بتوان با تکنیک های بازاریابی مستقیم آشنا شد.

۵-    بازاریابی تلفنی
در این صورت شما می توانید یک لیست از مشتریان بالقوه خود را پیدا کرده، با آنها تماس بگیرید و در رابطه با محصولات، کسب و کار و خدمات خود با آنها صحبت کنید. شرکت های حرفه ای برای اجرای این روش از اتاق های تلفن استفاده می کنند که به طور خاص به این کار مشغول هستند. همچنین استخدام افرادی که مهارت کافی در زمینه فروش محصولات به صورت تلفنی را داشته باشند، یکی از روش های دیگر توسعه بازار است.

۶-    لیبل های شخصی
یکی دیگر از روش های گسترش بازار خود برای فروش محصولات، استفاده از نام توزیع کننده و برند تجاری است. در این صورت می توانید مشتریان وفادار به محصولات را پیدا کنید. در صورتی که نام تجاری شما برای مصرف کننده و مشتریان ناآشنا باقی بماند، او هرگز نخواهد دانست که شما این محصولات را تولید کرده اید. بنابراین معرفی خود برای مشتریان به رونق کسب و کار و گسترش بازار کمک زیادی می کند.

ترجمه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.