چند خبر از استان مرکزی

جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز با جدیت دنبال شود
پشت بر زین یا زین به پشت
استان مرکزی نیازمند استاندار بومی و کارآمد است
۱۶۰۰ جلد کتاب از سوی کتاب دوستان به کتابخانه‌های استان مرکزی اهدا شد

کد خبر : 36381
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1396 - 12:44

پایگاه خبری “ججین”   

 

فرماندار اراک گفت: جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز باید با جدیت توسط ارگان‌های ذی‌ربط دنبال شود

 

حسین بختیاری ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اراک، اظهار کرد: چاه‌های آب موجود در شهرستان اراک باید ساماندهی و از حفر چاه‌های غیرمجاز و فاقد پرونده جلوگیری شود.

وی افزود: با توجه به میزان قابل‌مشاهده از هدر رفت آب در حوزه کشاورزی، اصلاح سیستم آبیاری در سطح شهرستان اراک نیز باید با جدیت صورت گیرد.

فرماندار اراک بیان کرد: باید در راستای نصب سیستم کنتورهای هوشمند با هزینه‌های دولتی تلاش شود تا افرادی که قادر به نصب این کنتورها نیستند از این سیستم به‌منظور جلوگیری و صرفه‌جویی در مصرف آب بهره‌مند شوند.

بختیاری با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب ضروری است، ادامه داد: اگر اقدامی برای صرفه‌جویی در مصرف آب صورت نگیرد قطعاً ۱۰ سال آینده با معضل و بحران اصلی آب در کشور همراه خواهیم بود.

 

به تاریخ که نیم‌نگاهی داشته باشیم به‌جرأت می‌توان گفت که در دو قرن اخیر هیچ‌گاه کلمات به‌اندازه دوره ما بی‌معنا و مسخره نشده‌اند. هر کس هر کلمه‌ای را در هر معنایی که می‌خواهد، به کار می‌برد و هیچ مشکلی هم پیدا نمی‌‌‌شود.

 

 از زمانی که فرهنگستان ادب واژه‌های بیگانه را معادل‌سازی کرد و به‌طور مثال واژه بیگانه‌ای چون «منوپاد» را بعد از تلاش‌های فراوان و سوزاندن فسفرهای بسیار معادل فارسی «خویش انداز» را انتخاب کرد، بسیاری از مردم آن را با خاک‌اندازهای خانه‌شان اشتباه گرفتند.

بگذریم از واژه «کامپیوتر» که رایانه شد و یارانه‌ای که با رایانه قاطی شد! بالاخره ما بازماندگان فردوسی عظیم هستیم که سعی داشت پارسی را پاس دارد. اگر الآن زنده بود قطعاً شاهنامه خود را به آتش می‌کشید.

 برای روشن نگه‌داشتن چراغ فرهنگستان ادب پارسی و نه فارسی. کاش وزارتخانه‌ای، فرهنگستانی، انجمنی، گروهی یا مقام مسئولی بود که مسئولیتش حفظ حرمت و معنای کلمات بود.

جمله معروف کنفسیوس که «همه ظلم‌ها در جهان، از ظلم بر کلمات آغاز شد.» شاید تا چند قرن اخیر و به‌خصوص تا رسیدن به این دوران آن‌چنان برای ما ملموس نبود، حال بیشتر بامعنای این جمله انس پیدا می‌کنیم زمانی که کلمه‌ای مثل «عدالت» این‌چنین رنگ عوض می‌کند.

هرکسی هم که از راه می‌رسد، کلاهی از این نمد برای خودش می‌دوزد و پس از جلوه‌گری‌ها و دلبری‌های بسیار و سپس ویرانی‌های بی‌شمار، طلبکار هم می‌شود، یا در موارد دیگر نیز وضع وخیم‌تر است کلمه‌هایی مانند: «امید»، «تدبیر»، «آزادی»، «اقتصاد»، «اعتبار»، «سواد»، «مردم»، «خدمت»، چنان تغییر معنا و ماهیت داده‌اند که به‌مانند به کار بردن کلمه «دکتر» برای عده‌ای به‌عنوان مزاح و مسخره کردن می‌باشد.

دیگر این واژگان کمتر در معنای خودشان به کار می‌روند. داستان لقب‌هایی مانند «علامه»، «استاد»، «محقق» و «نویسنده» بماند.

گذشت روزگاری که ستمگران از کلمۀ عدالت یا آزادی یا مبارزه می‌ترسیدند؛ الآن با همین کلمات، کارشان را پیش می‌برند. هاینریش بل (نوبلیست آلمانی و نویسندۀ «عقاید یک دلقک» و «سیمای زنی در میان جمع»، از خواندنی‌ترین رمان‌های قرن بیستم) در کتاب «آدم تو کجا بودی» می‌گوید: «بعد از هیتلر، همه مردم آلمان فهمیدند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است»؛ اما یک‌چیز نابودشده دیگر هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می‌فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به کلمات بود.

 خیلی از کلمات شریف، معنای خودشان را ازدست‌داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوضی شده بودند. آشغال شده بودند؛ کلماتی مثل «آزادی، آگاهی، پیشرفت، مبارزه، عدالت.»

باری؛ به قول مولانا:

گرچه مقصود از «کتاب» آن فن بود گر تواَش بالش کنی هم می‌شود

بازی با کلمات و اتو کشیدن بر آن‌ها صرفاً برای این‌که موردپسند مردم واقع شود علاوه بر آنکه خیانتی است در برابر حقوق مردم زحمتی است مضاعف بر دوش فرهنگستان ادب که علاوه بر بار مسئولیت پیدا کردن معادل در این بازار شوم تهاجم واژگان غیر پارسی، حال زحمت معنی کردن این واژگان را هم باید بکشد.

در آینده‌ای نزدیک نباید از چندمعنایی واژگان تعجب کرد، اگر در دوران مدرسه ما کلمه‌ای مثل «شیر» سه معنای متفاوت داشت. شیر به معنای نوشیدنی، شیر به معنای حیوان و شیر به معنای وسیله. در آینده‌ نزدیک علاوه بر معادل‌های سنجیده و جاافتاده‌ای مثل «خویش انداز» باید منتظر این چندمعنایی بودن واژگان هم باشیم.

تا وقتی گفتند کلمه «تدبیر» به چه معناست؟ فوراً چندین معنا ازجمله اینکه فکر، ایده، کارآفرینی، حیله، سیاست و… به ذهنمان خطور کند و با توجه به سیاق کلمه معنای آن را متوجه شویم.

هرچند برای خودمان و فرزندانمان و به‌ویژه فرهنگستان ادب کمی زحمت می‌شود؛ اما با این شیوه می‌توان امیدوار بود که سطح علمی و به‌خصوص سواد نیز بالا برود، زیرا در امتحانات فصل در معنای این واژگان هر چیزی که نوشته شود احتمال صحیح بودن جواب وجود دارد و در نتیجه نمره عالی و سطح سواد بالا نصیب ما خواهد شد.

آن‌هم به کمک تدبیر و امید مدبران این مرزوبوم باشد که این سعی و تلاش بی‌وقفه مورد قبول ادیبان و به‌خصوص فردوسی عظیم قرن واقع شود و اما خواهش نسل امروز ما از دولتمردان این است که تا می‌توانند معنای واژگان را زیاد نکنند، زیرا در آینده‌ای نه‌چندان دور نسل ما جزء سالخوردگان به‌حساب می‌آیند و شاید در آن سال‌ها یادگرفتن زبانی جدید دیگر برایمان دیر شده باشد.

 

فعال سیاسی استان مرکزی گفت: استان مرکزی از نظر موقعیت و ویژگی‌های خاصی که دارد، نیاز به استانداری کارآمد، توانا، مدیر و مدبر و البته بومی دارد.

 

ابوالفضل فخرالاسلام  اظهار کرد: متأسفانه استاندارانی که در طول این سال‌ها به استان مرکزی آمده‌اند، به‌جز چند نفر از آنها، مابقی شایستگی لازم را نداشته و با رانت و نگاه جناحی و باندی انتخاب شده و در عمل نتوانسته‌اند شرایط ویژه استان مرکزی را درک کنند و شاید به همین خاطر است که استان مرکزی جزء عقب‌مانده‌ترین استان‌ها است و آهنگ رشد و توسعه و بالندگی در ابعاد مختلف در آن بسیار کند پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: انتظار داریم در دولت دوازدهم که خود را دولت کارآمد می‌نامد، حداقل به خواسته نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و دلسوزان نظام و مردم شریف توجه شده و استانداری لایق و کارآمد و بومی برای استان انتخاب شود و به حرکت‌های باندی و جناحی که عمدتاً از حامیان سران فتنه می‌باشند و فقط برای رسیدن به آمال و آرزوهای فتنه‌گری خود می‌اندیشند، اهمیتی ندهند.

فخرالاسلام بیان داشت: در این رابطه نمایندگان مجلس هم که ادعای نمایندگی یک‌ونیم میلیون نفر را دارند، باید با همدلی و نگاه فراجناحی تلاش کنند تا استانداری در تراز استان و در شأن مردم انقلابی انتخاب شود، زیرا اگر سستی کنند، بازهم باند فتنه‌گر کسی را علم می‌کنند که استان را دچار چالش‌‌های فراوان خواهد کرد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی از اهدا یک هزار و ۶۰۰ جلد کتاب از سوی کتاب دوستان و کتابخوانان به کتابخانه‌های استان خبر داد.

 

 

علی احمدی  اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نهاد کتابخانه‌های استان بر اساس سند چشم‌انداز ورود پیدا کرده و در دو مرحله برنامه‌های خوبی را ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: امسال در استان مرکزی با تلاش کارشناسان و اهل فن تمام کتابخانه‌های استان رصد و کم و کاستی‌ها در این حوزه رفع شد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی افزود: به‌زودی ۴٩ نفر از کتابداران استان به‌منظور ارائه آموزش و مشاوره کتاب به دوره تخصصی در شهر تنکابن اعزام خواهند شد.

احمدی با اشاره به برگزاری جشنواره رضوی اظهار داشت: در حدود ١٠ هزار و ۵٠٠ نفر در جشنواره رضوی شرکت کردند که این رقم نسبت به سال گذشته با رشد ١۶٢درصدی همراه بوده است.

وی همچنین پیرامون برگزاری نشست‌های تخصصی در نهاد کتابخانه‌‌های استان اظهار داشت: برگزاری نشست کتابخوان اقشار ویژه نویسندگان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌زودی در اراک برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی افزود: به‌منظور برگزاری این نشست کارگروه سه نفره برای شناسایی آثار مؤلفین بومی استان تشکیل و شش اثر مؤلفین انتخاب خواهد شد.

احمدی گفت: بر اساس دستورالعمل نهاد کتابخانه‌های کشور و با توجه به ضوابط و شرایط موجود نام کتابخانه عمومی شماره یک باید تغییر و نامی با بار فرهنگی و متناسب انتخاب شود.

وی در ادامه از اهدا یک هزار و ۶۰۰ جلد کتاب از سوی کتاب دوستان و کتابخوانان استان به کتابخانه‌ها خبر داد.


telegram.me/jajinnews

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.